Pitkäperjantai palkallinen vapaa?
Elikkä, olen ravintola-alalla töissä ja ravintola on kiinni pitkäperjantaina. Normaalisti olen aina töissä ti-la. Onko pitkäperjantai siis palkallinen arkipyhä?
Kommentit (6)
Tuokin vissiin riippuu siitä että oletko tuntityöläinen vaiko kuukausipalkkalainen
Ymmärtääkseni kuukausipalkkalasella on palkallinen vapaa tuntityöläisellä ei. Korjatkaajos olen väärässä
Riippuu juurikin siitä millainen palkkaus sinulla on. Jos olet tuntipalkalla ja kuukausiansiosi riippuvat tekemistäsi tunneista, et saa perjantailta rahaa, jos taas kuukausipalkalla (esim. määritelty 80h/kk ja palkka X euroa), niin silloin saat.
Jaa. No nyt ku katsoin PAMin sivuilta sitä TESiä, niin ravintola-alalla osa-aikainen työntekijä saa pitkäperjantain tuntivähennyksen rahana tai palkallisena vapaana. Palkka tulee siten, että viikkotuntimäärä (esim 30h) jaetaan viidellä. Eli kuuden tunnin palkka pitäisi tulla osa-aikaiselle työntekijälle pitkäperjantailta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No nyt ku katsoin PAMin sivuilta sitä TESiä, niin ravintola-alalla osa-aikainen työntekijä saa pitkäperjantain tuntivähennyksen rahana tai palkallisena vapaana. Palkka tulee siten, että viikkotuntimäärä (esim 30h) jaetaan viidellä. Eli kuuden tunnin palkka pitäisi tulla osa-aikaiselle työntekijälle pitkäperjantailta.
Eikä kun katsoin väärää TESiä. Tuo on kaupan alalta, ravintola-alan menettelyistä ei ota selvää Erkkikään.
Up! Ajattelin kysyä täältä av:lta, kun av-mammat tietää kaiken. Itse en netistä saanut oikein asiaan selkoa.