Opiskele tupakkatuotteet
Kysyn tämän nuoren tyttäreni puolesta. Hän on siis aloittanut kaksi viikkoa sitten kassatyöt opiskelun ohella. Kassalla pitää myydä myös tupakkatuotteita. Meistä perheenjäsenistä kukaan ei polta ja mieskin viimeksi nuorena tyhmien kokeilujen ohella lyhen ajan.
Tietääkö kukaan itse kassalla työssä olleena, että mistä löytää hyvän opiskelumateriaalin tuotteisiin? Osa tupakkatuotteen nimistä on tuttuja nimeltä, kun jotkut kaverit polttaa, mutta miltä jokainen tuote näyttää on luonnollisesti haaste.
Kommentit (8)
Mitä opiskelemista siinä on kun joku sanoo: "Punanen Marlboro" ja sitten napaa sen siitä kaapista???? Vai onko se tupakkakaupassa töissä?
"Lämä" on L&M, "Mallu" on Marlboro, "Palmi" on PallMall. "Nortti" on North State, sitten jotkut vääntävät Chesterfieldin "Jesteriksi". Muuten ei oikein ole lempinimiä, vaan on pelkkä Kent, Smart, West, Camel, Lucky Strike jne.
Joku voi pyytää esimerkiksi "Bonuksen kultaista toppaa". Toppa viittaa siihen purupussiin, Bonus on merkki ja kultainen sitten väri (=tupakan voimakkuus). Sininen on miedointa, vihreä on mentholi, punainen on vahvin. Kultainen on jossain sinisen ja punaisen välillä. On myös valkoisia askeja, mutta itse en ole kokeillut niitä joten en tiedä.
On myös "napsutupakoita" eli filtterissä on yksi tai kaksi kapselia, jotka painetaan rikki ja näin saadaan esim. mintun tai mustaherukan makua. Ainakin L&M:n napsu on L&M Forward, Westin Duo ja Camelilla on Double Activate.
Esimerkiksi "Mallun punasesta" on vaihtoehtoina pehmeä aski, kova aski ja "maksiaski". Maksissa on 24 tupakkaa tavallisen 20 sijaan. Jos joku pyytää pelkkää Mallun punaista, kannattaa siis tehdä jatkokysymys, että pehmee vai kova ja normi vai maksi.
Aika äkkiä nuo kuulemma oppii, ainakin R-kioskilla työskennelleen tupakoimattoman kaverini mukaan.
Kolmonen lisää vielä, että askien värit nyt näkee sokeakin + merkkien logot ovat myös aika isolla.
Esimerkiksi Westin Duo on mustapohjainen aski, Smartin askeissa on joku pieni ketun kuva, hopeaa pohjavärinä ja sitten vihreää/punaista tmv. Mallun askeissa pohjaväri on valkoinen, ja kannessa on väriä. Ennen kantta valkoinen osa kapenee kolmioksi. Lämän sinisessä on myös paljon valkoista, logo ympyrä jossa kirjaimet, muuten sinistä.
Minulla on selkeästi liikaa aikaa, kun tämmöisiä ehdin AV:lle toimittaa :D Mutta tässä kuvia joistakin askeista, joita minulla on. Vasemmasta reunasta alkaen Marlboron punainen maksiaski, sitten Westin Duo, Smartin vihreä ja L&M:n sininen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on selkeästi liikaa aikaa, kun tämmöisiä ehdin AV:lle toimittaa :D Mutta tässä kuvia joistakin askeista, joita minulla on. Vasemmasta reunasta alkaen Marlboron punainen maksiaski, sitten Westin Duo, Smartin vihreä ja L&M:n sininen.
Hitto, linkki jäi.
Googleta savukehinnasto niin löydät sivun jossa on kaikki röökit kuvallisina ja tietoa niistä.
Päättelemällä pääsee pitkälle ja ne muutamat epämääräiset joutuu vain opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto, linkki jäi.
Tuhannet kiitokset!
Joku tuli maininneeksi tuon savukehinnaston. Tuo auttoi myös paljon.
Ap
Ei niistä tarvii mitään tietääkkään, ne nimet tulee ajan kanssa tutuiks. Ei niitä kukaan muukaan "opiskele". Perusslangi riippuen toki missä työskentelee, mutta lämä on L&M, Mallu on Marlboro jne. Aika loogisia ovat.
Ei stressiä, ne oppii ajan kanssa.