Haluaisin lopettaa ammattiliiton ja sen kassan jäsenyyden ja siirtyä vain Ytk:n jäseneksi. Onnistuuko, kannattaako?
Olen töissä järjestöalalla, työsopimus määräaikainen. Olen kuulunut Akavan alaiseen ammattijärjestöön ja kassaan monta vuotta mutta se ei periaatteessa ole tuonut minulle mitään hyvää tai tarpeellista. Liityin heti valmistuttuani. Maksan noin 400 euroa vuodessa jäsenyydestä. Haluaisin luopua siitä ja siirtyä vaikkapa Ytk:n jäseneksi. Onnistuuko kun en ole varsinaisesti yksityisellä töissä vaan kolmannella sektorilla? Ja mitä olette mieltä kannattaako? Edellisessä työpaikassani olisin kaivannut juridista apua eräässä tilanteessa ja kun soitin hätäpuhelun liiton juristille, ei hän osannut sanoa ongelmaan muuta kuin jaa-a. Eli ei ole kovin kukkea kuva tuostakaan edusta.
Onko joku vaihtanut liitosta pois pelkän kassan jäseneksi? Mitä pitäisi huomioida?
Kommentit (11)
Eipä tosiaan ole tullut mieleen tuo vaihtoehto! Onko noissa kassoissa jotain eroa työttömyysturvan suhteen vai onko se lakisääteinen sisällöltään? Mua ei oikeastaan kiinnosta mikään muu kuin se, että tämän työsuhteen loputtua saan ansiosidonnaista, jos ekaa kertaa elämässäni jään työttömäksi.
itse erosin liitosta ja liityin pelkkään liiton työttömyyskassaan. mies maksaa ytk:ssa sen satajotain? minä maksan 79.
kannatti.
Minäkin mietin jossain vaiheessa liitosta irtisanoutumista, kun tuntui, että maksan turhasta.
Tulikin sitten vastaan tilanne, jossa tarvitsin liiton apua ja sen työoikeuteen perehtynyttä lakimiestä.
Onneksi en ollut ehtinyt erota, olisin sen tehnyt pelkästään säästösyistä. Tässä minun tapauksessani säästön sijaan olisikin tullut pirunmoinen lasku:D
Miten tuo tehdään, että erotaan liitosta mutta jäädään työttömyyskassaan? Mulla on tässä auki sekä liiton sivut että työttömyyskassan mutta missään ei ole juttua tästä. Otatko yhteyttä liittoon vai kassaan?
Eikä kassan sivuilla lue missään sitä maksun määrää. Kuulun siis Erkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin jossain vaiheessa liitosta irtisanoutumista, kun tuntui, että maksan turhasta.
Tulikin sitten vastaan tilanne, jossa tarvitsin liiton apua ja sen työoikeuteen perehtynyttä lakimiestä.
Onneksi en ollut ehtinyt erota, olisin sen tehnyt pelkästään säästösyistä. Tässä minun tapauksessani säästön sijaan olisikin tullut pirunmoinen lasku:D
Mulla oli juuri näin enkä saanut mitään apua liiton juristilta, soitin vielä useita kertoja. Sen sijaan paloin loppuun ja jouduin lopulta vaihtamaan työpaikkaa. Asiassa oli selkeä vääryys mutta juristi vain mussutti sämpylää linjan toisessa päässä ja totesi, ettei asialle voi tehdä mitään.
Kuuluin ennen PAMiin ja maksoin itseni kipeäksi jäsenyydestä. En saanut mitään apua liitosta joten irtisanoin jäsenyyteni ja liityin YTK:hon.
Moi, olen itse julkisella puolella ja myös YTK:n jäsen. Ei mitään ongelmaa.
Edestä vielä löytää tämänkin, että nykyajan työläiset eroavat liitoista. Se, että Suomessa työntekijän asema on niinkin reilu, palkkoja ei poljeta jne, on nimen omaan ammattiliittojen aktiivisen työn ansiota. Tai lähinnä sen joukkovoiman.
Ytk:sta rahan saaminen on todella hankalaa. He vaativat ihan älyttömän tarkkoja laskelmia tehdyistä tunneista ja saadut palkkatodistukset ynnä muut eivät välttämättä riitä. Eli siinä saa sitten myös vaivata palkanlaskijaa ihan huolella. Liitoissa yleensä riittää ne saadut palkkalaskelmat ilman säätöä.
Voit siirtyä myös pelkästään liittosi työttömyyskassan jäseneksi. Omalla kohdallani sen maksu on jopa alempi kuin ns. Loimaan kassa. Tätä ei monet tiedä.