Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan yhtään EI-syömishäiriötaustaista HCLF-vegaania

Semivege
21.03.2016 |

Miksi kukaan terveen ruokasuhteen omaava ryhtyisi äärimmäisen rajoittavaan ruokavalioon, joka ilman mitään nykytieteellistä perustetta välttää aivan kaikkea rasvaa, ja mainostaa itseään mahdollisuudella syödä jopa kymmeniä hedelmiä päivässä?

Eräskin vlogari suosittelee vähintään kymmentä banaania päivässä, itse vetää monasti kolmekin kertaa enemmän.

Eettisiin ja terveyssyihin nämä noudattajat vetoavat, mutta mitään tieteellisiä todisteita tällaisen ruokavalion optimaaliudesta terveydelle ei liene olemassa. Suhteessa sekasyöntiin eettistä se toki on, kuten veganismi yleensäkin.

Niin ja olen pistänyt merkille, että kaikki hclfv-vlogarit joiden videoita olen katsellut, ovat kertoneet syömishäiriötaustastaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Mikä on tämmönen hklm vegaani vai mikälie? Nevöhöörd.

Vierailija
2/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki HCLF:vät eivät ole raakavegaaneja, vaan monet syövät myös kypsennettyä ruokaa. Kai se on niin että ihminen jaksaa paremmin sokerilla (hiilarit) kuin rasvalla. On niitä ei-syömishäiriöisiä, itse seuraan ainoastaan yhtä lähes viisikymppistä pariskuntaa joilla ei kyllä mitään tollasia sairaushommeleita oo taustalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki HCLF:vät eivät ole raakavegaaneja, vaan monet syövät myös kypsennettyä ruokaa. Kai se on niin että ihminen jaksaa paremmin sokerilla (hiilarit) kuin rasvalla. On niitä ei-syömishäiriöisiä, itse seuraan ainoastaan yhtä lähes viisikymppistä pariskuntaa joilla ei kyllä mitään tollasia sairaushommeleita oo taustalla. 

Ai bananablondieta?

Ihan sairasta miten hyvä vartalo sillä on!

Itsekin olen sen kokenut, että vähärasvainen ja vähäsuolainen, mutta isot kalorit on se juttu, jos haluaa olla tosi, tosi laiha.

Mun suosikki noista on annie jaffrey ja loni jane, vaikka se ei mikään hc vegaani enää olekaan (siis annie), freeleetä en jaksa ollenkaan, se on mun mielestä vaan trolli samoin kuin durianrider. 

www.instagram.com/anniejaffrey

www.instagram.com/lonijane

www.instagram.com/bananablondie108

Vierailija
4/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai bananablondieta?

Ihan sairasta miten hyvä vartalo sillä on!

Itsekin olen sen kokenut, että vähärasvainen ja vähäsuolainen, mutta isot kalorit on se juttu, jos haluaa olla tosi, tosi laiha.

Mun suosikki noista on annie jaffrey ja loni jane, vaikka se ei mikään hc vegaani enää olekaan (siis annie), freeleetä en jaksa ollenkaan, se on mun mielestä vaan trolli samoin kuin durianrider. 

www.instagram.com/anniejaffrey

www.instagram.com/lonijane

www.instagram.com/bananablondie108

Ei mikää noista vaan Happy Healthy Vegan

Vierailija
5/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tuota kyseistä ruokavaliota, mutta olen huomannut saman monissa raakaruoka- ja fruitarismi-ihmisissä. Itsekin olin joskus jonkin aikaa raakaruokavaliolla ja myöhemmin tajusin, että se oli vain tapa tehdä syömishäiriöstä jotenkin salonkikelpoinen - vaikka se toisaalta oli myös merkittävä askel pois päin syömishäiriöstä, kun ruoalle tuli muitakin arvoja kuin kalorimäärä. Katsoin joskus jonkun raakaruokabloggaajan videota, jossa hän selitti pitkään miten hänen on tehnyt mieli syödä vähän kypsennettyä ruokaa ja vakuutteli että hän on silti edelleen sama ihminen yms yms. Ihmettelin jo katsoessani sitä, että tyttö kuulosti aivan syömishäiriöiseltä ja myöhemmin sain tietää että sh-tausta sielläkin oli takana. Video kirvoitti vastavideoita ja hirveän määrän erilaisia reaktioita. Ja mitä tämä tyttö sitten söi? Ei suinkaan pizzaa, leipää tai edes keittoa, vaan höyrytettyä kurpitsaa. Ja niistä muutamista suupaloista tehtiin niin iso haloo - ei aivan normaali tapa suhtautua ruokaan. 

Vierailija
6/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yks HCLF-vegaani, jolta ei löydy syömishäiriötaustaa! :) Olen nyt 22v ja noudattanut tätä elämäntyyliä vähän yli pari vuotta. En mitenkään aktiivisesti välttele rasvaa, mutta vegaanina sitä vaan ei luonnollisesti kerry niin paljoa, kun syö paljon hedelmiä, vihanneksia, perunaa, riisiä ym. Syön mm. pähkinöitä, siemeniä, avokadoa ja muita rasvaisia vegaanisia tuotteita (usein teollisia)  ja tuntuu, että saan niistä ihan tarpeeksi rasvaa ruokavalioon. 

Ainakin mun oma subjektiivinen kokemus viittaa siihen, että (ainakin mulle) tää on ihan paras tyyli syödä. En oo esimerkiks ollu kipeenä kertaakaan tän kahen vuoden aikana! :D Enkä edes vetele mitään superfoodeja vaan ihan normaaleja vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja, leipää, perunaa, bataattia, marjoja....

Vierailija
7/14 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä, että oon huomannu ton saman ilmiön useissa eri youtube-kanavissa, että tosi monella HCLF-vegaanilla on syömishäiriötaustaa ja siitä ei välttämättä olla päästy kunnolla edes yli, vaikka niin itselle vakuutellaankin. Kuitenkin näen veganismin jo pelkästään eettisten ja ekologisten (ja myös terveydellisten) niin positiivisena, että olen onnellinen jokaisen puolesta, joka on tehnyt sen päätöksen ryhtyä vegaaniksi. Ja monet on ihan oikeasti parantuneet lopullisesti veganismin tuloksena!

Vierailija
8/14 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan katsoneeni yhden kanavaa Youtubessa joka oli alkanut noudattaa näitä kummallisia dieettivinkkejä mitä jotkut jakavat, mikä sisälsi paljon raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Oli seurannut mm tätä joka suositteli monta banaania päivässä. Lopulta tämä ennen syömishäiriöinen melkein tuhosi terveytensä dieetillä ja sai suolitukoksen, minkä takia päätyi leikkaukseen.

Moni on hurahtanut raakavegaaniuteen ja lopulta lopettanut sen saadessaan syömishäiriöisiä piirteitä tai jos terveyspngelmia iskee.

Vierailija
9/14 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla vegaani, kun siinä ei sitten voi edes käyttää nahkakenkiä. Tai syödä lääkkeitä tai pastilleja, joissa on E120 vai mikä se punainen väri nyt oli, kun se tulee joistan koppiksista. Eikö kasvissyönti riittäisi?

Vierailija
10/14 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne tuota kyseistä ruokavaliota, mutta olen huomannut saman monissa raakaruoka- ja fruitarismi-ihmisissä. Itsekin olin joskus jonkin aikaa raakaruokavaliolla ja myöhemmin tajusin, että se oli vain tapa tehdä syömishäiriöstä jotenkin salonkikelpoinen - vaikka se toisaalta oli myös merkittävä askel pois päin syömishäiriöstä, kun ruoalle tuli muitakin arvoja kuin kalorimäärä. Katsoin joskus jonkun raakaruokabloggaajan videota, jossa hän selitti pitkään miten hänen on tehnyt mieli syödä vähän kypsennettyä ruokaa ja vakuutteli että hän on silti edelleen sama ihminen yms yms. Ihmettelin jo katsoessani sitä, että tyttö kuulosti aivan syömishäiriöiseltä ja myöhemmin sain tietää että sh-tausta sielläkin oli takana. Video kirvoitti vastavideoita ja hirveän määrän erilaisia reaktioita. Ja mitä tämä tyttö sitten söi? Ei suinkaan pizzaa, leipää tai edes keittoa, vaan höyrytettyä kurpitsaa. Ja niistä muutamista suupaloista tehtiin niin iso haloo - ei aivan normaali tapa suhtautua ruokaan. 

Tämä on aivan totta ja samoin kuin itse olen asiasta ajatellut. Ymmärrän (itse syömishäiriön sairastaneena) varsin hyvin mikä HCLF ruokavaliossa viehättää - tuo, että pääsee kaloreiden laskemisesta ja voi alkaa syödä isoja määriä ruokaa ja kuitenkin ruokavalioon yhdistetään äärimmäinen hoikkuus, ainakin suosituimmat HCLF ruokavalioon kannustavat somepersoonat ovat todella hoikkia ja hyvävartaloisia. Syömishäiriöisen nääntyneelle kropalle ja aivoille ajatus isosta määrästä ruokaa joka päivä on helpottava, suorastaan euforinen, ei tarvitse kituuttaa pienillä annoksilla, ja SILTI voi olla hoikka!

Eri asia sitten, pääsisikö samaan tulokseen toistakin kautta - esim. syömällä ihan normaalisti, vegaanina tai sekaanina. Juu, anoreksian jälkeen parantumisvaiheessa yleensä on ihan hillitön nälkä, kiloja tulee paljon, tuntuu ettei pysty lopettaa syömistä ollenkaan, paino saattaa jopa "overshootata" melkein ylipainoisen puolelle, iskee paniikki, lisäksi kaikki vielä kerääntyy keskivartaloon eikä minnekään muualle... tässä vaiheessa moni repsahtaa vanhoihin tapoihin, kierre on valmis. Mutta jos "ylensyömistä" jatkaa, antaa painon nousta siitä stressaamatta, huomaa nopeasti että painon normalisoiduttua tai jopa mentyä vähän yli nälkä katoaa, ruokaa ei enää ajattele kokoajan eikä tee mieli ahmia. Pikkuhiljaa paino jakautuu muuallekin kroppaan kuin keskivartaloon, paino normalisoituu, terve elämä alkaa.

Itse söin itseni terveeksi ihan normaalilla sekaruokavaliolla. Alkuaikojen ahmimista seurasi painonnousu, ja painonnousua nälän tasoittuminen ja normaalipainoon palautuminen. En liho enää, vaikka syön yli 2500kcal päivässä (myös liikun, joten minun on ehdottomasti syötävä sitä tukevasti). Olen itse tyytyväinen tiehen, jonka valitsin. Mutta toki tervehtyminen millä tahansa ruokavaliolla on ihana asia, kunhan se on OIKEAA tervehtymistä, ei vain ongelman lakaisemista HCLF ruokavalion alle.

Vierailija
11/14 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla vegaani, kun siinä ei sitten voi edes käyttää nahkakenkiä. Tai syödä lääkkeitä tai pastilleja, joissa on E120 vai mikä se punainen väri nyt oli, kun se tulee joistan koppiksista. Eikö kasvissyönti riittäisi?

Miksi pitäisi käyttää nahkakenkiä tai syödä koppakuoriaisvärejä? Ihan tämmöisenä sekasyöjänä ihmettelen.

Vierailija
12/14 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se nyt ole hyvä, että joku ruokavalio löytyy syömishäiriöistenkin avuksi???.. 😳

Jos he siitä avun saavat, jotain hyvää siinä täytyy olla. 🤔

Vierailija
13/14 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin yks HCLF-vegaani, jolta ei löydy syömishäiriötaustaa! :) Olen nyt 22v ja noudattanut tätä elämäntyyliä vähän yli pari vuotta. En mitenkään aktiivisesti välttele rasvaa, mutta vegaanina sitä vaan ei luonnollisesti kerry niin paljoa, kun syö paljon hedelmiä, vihanneksia, perunaa, riisiä ym. Syön mm. pähkinöitä, siemeniä, avokadoa ja muita rasvaisia vegaanisia tuotteita (usein teollisia)  ja tuntuu, että saan niistä ihan tarpeeksi rasvaa ruokavalioon. 

Ainakin mun oma subjektiivinen kokemus viittaa siihen, että (ainakin mulle) tää on ihan paras tyyli syödä. En oo esimerkiks ollu kipeenä kertaakaan tän kahen vuoden aikana! :D Enkä edes vetele mitään superfoodeja vaan ihan normaaleja vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja, leipää, perunaa, bataattia, marjoja....

Olen hieman ilonpilaaja, mutta en minäkään ole ollut kahteen vuoteen kipeänä kertaakaan, kun koronatoimet ovat vähentäneet myös normiflunssia jne. rajusti. Ja olen jonkinlainen vegaanin vastakohta, olen yliherkkä karvaalle maulle enkä kykene syömään esim. raakoja kasviksia ollenkaan kun maistuvat niin pistävältä. Syön lähinnä perunaa, pastaa, leipää, lihaa, kanaa ja hedelmiä/marjoja. Olen normaalipainoinen ja kaikki kolesteroliarvot yms. ovat ihan priimaa, ikää 33 v. Kiva tietysti että voit hyvin, mutta ei kannata jumiutua ajattelemaan, että se johtuu nyt pelkästään jostain tietystä ruokavaliosta :)

Vierailija
14/14 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne ketään ei-eettisistä syistä vegaania. Ehkä se johtuu iästäni, harva syömishäiriöinen on nelikymmppisenä hengissä.