Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti vatsa löysällä, mistä se sinulla johtui?

Vierailija
21.03.2016 |

Eli mulla on jatkuvasti maha löysällä, ei kuitenkaan vesiripulia mutta sellaista että pesulle joutuu ison hädän jälkeen. Ollut jo monta kk näin, ehkä melkein vuodenkin. Testattu on eri allergiat, keliakia, laktoosi jne. Prickissä oli maito 5 mutta sitten taas jonku verikokeen mukaan maitoa ei tarvitsisi välttää. Alan olla jo väsynyt tähän. Uutena oireena on vatsassa alkanut tuntua kipristelyä, ennen ei ollut sitä. Mistä vastaava sinulla johtui ja miten selvisi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla samaa. Aina pitää tietää missä lähin wc :(

Vierailija
2/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaikka normaalisti se vetää vatsan kovalle. Tiedän hyvin siitä, koska se kilpirauhanen mulla tulehtui. Näin jälkikäteen on helppoa olla viisas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla löytyi krooninen maksasairaus. Ehkä oma vaivasi on vain toiminnallinen, eli ns. ärtyvän suolen oireyhtymä.

Vierailija
4/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS todettiin

Vierailija
5/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyikö maksasairaus maksa-arvojen verikokeessa? Mulla pari vuotta sitten otettu arvot, silloin ainaki ok. Kilpirauhasessa ei vikaa. Mitä tolle ärtyneelle suolelle voi tehdä?

Ap

Vierailija
6/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään jatkunut stressi ja jännittäminen. En enää edes ymmärtänyt olevani stressaantunut.

Vierailija
7/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena johtui laktoosista, sitten stressin aiheuttamasta IBS:stä ja nykyisin toisinaan joistain lisäaineista, joita edelleen metsästän. Erityisesti valmisruoissa käytetään jotain sellaista lisäainetta, joka saa välittömästi vatsan sekaisin. Perusruoalla ei ole koskaan mitään ongelmia. Erityisen vatsaystävällistä on keitetyt porkkanat, lanttu, lihat, kala, kana jne. Niitä uskaltaa syödä ennen kauppaan lähtemistäkin :)

Vierailija
8/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi kun jätin ruokavaliosta pois maidon ja punaisen liha ja vähensin valkoisen vehnän määrää.

Noiden sijaan syön kanaa, kalaa, soijatuotteita, kauraa ja täysjyväviljoja.

Yhdellä lapsellani on sama vaiva. Oireet katosivat ruokavaliomuutosten myötä. Myös koulussa hän saa jo. ruokavalion mukaiset ruoat vaikka ei ole todettu allergioita. Hänellä tuli niin paljon poissaoloja koulusta että kysyivät suoraan minulta neuvoa ruokailuun. Usein mahakipu ja ripulointi alkoi koulussa ruokailun jälkeen ja loppuviikosta lapsi oli sina todella huonossa kunnossa. Se saattoi vaikuttaa koulun asenteeseen eivätkä ole vaatineet lääkärintodistuksia.

Kannattaa tutustua FODMAP ohjeisiin. Niillä löytyy monille apua. Nykyään lääkäritkin suosittelevat niitä.

Vierailija
9/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelosta ja stressistä.

Vierailija
10/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniyliherkkyys. Ei keliakiaa, mutta jätin viljat ja parissa kuukaudessa tilanne alkoi normalisoitua. Kävi elämä vähän liian jännittäväksi, aina sai pelätä, että onko vessa tarpeeksi lähellä.

Vierailija
11/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohnin tauti diagnosoitiin vuoden jatkuvan lääkärissä ramppaamisen jälkeen..

Vierailija
12/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymä. Auttoi kun jätin kaikki palkokasvit, viljat suurimmaksi osaksi, karkit ym. lisäainehötön pois. Olen jättänyt myös maitotuotteet pois mutta lähinnä ihon takia, ei ole vaikuttanut hirveästi vatsan vointiin. Viljoista voin syödä lähinnä riisiä silloin tällöin. Punaista lihaa en voi syödä usein. Tosin stressi vaikuttaa niin että vaikka söisinkin "oikein", vatsa saattaa silti olla sekaisin. Vittumainen vaiva! Onneksi kun jaksaa vaan huolehtia syömisistään niin se pysyy joten kuten kurissa. Keitetyt juurekset ja kala on ainoat takuuvarmat joista tietää ettei vatsa mene sekaisin...

Vierailija
13/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena johtui laktoosista, sitten stressin aiheuttamasta IBS:stä ja nykyisin toisinaan joistain lisäaineista, joita edelleen metsästän. Erityisesti valmisruoissa käytetään jotain sellaista lisäainetta, joka saa välittömästi vatsan sekaisin. Perusruoalla ei ole koskaan mitään ongelmia. Erityisen vatsaystävällistä on keitetyt porkkanat, lanttu, lihat, kala, kana jne. Niitä uskaltaa syödä ennen kauppaan lähtemistäkin :)

Natriumglutamaatti (E621) ja hiivauute voivat aiheuttaa noita ongelmia ja raajojen puutumista tai niskojen jumiutumista migreeniin asti. Riippuu henkilöstä, millaisia oireita tulee. Ovat oikeastaan samaa tavaraa ja muitakin nimityksiä noille löytyy. Oisko tästä apua sinullekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän