Miten noissa laihdutusohjelmissa voidaan laihtua noin paljon viikossa?
Minulla on ylipainoa (siis ylipainoa, joka on painoa yli normaalipainon ylärajan) 21 kiloa. Suurimmassa pudottajassa kilpailijat pudottavat tuollaisen määrän helposti parissa kuukaudessa, samoin näissä suomalaisissa telkkarin superdieeteissä.
Minä olen tällä hetkellä between jobs, eli edellinen määräaikainen työ päättyi perjantaina ja seuraava alkaa vasta kesäkuun alussa. On pelkkää aikaa, on kuntosalijäsenyys, ei ole perhettä ja on aikaa tehdä ruokaa itse. Pystyisinkö tuohon 21 kiloon itse kesäkuuhun mennessä? Mitä minun pitäisi tehdä? Jaksan tässä kunnossa lenkkeillä 5km:n lenkkejä, tykkään uimisesta, eikä kuntosalilaitteetkaan ole outoja.
Kommentit (15)
Näiden ohjelmien osallistujat eivät ole 21 kiloa vaan jopa yli 100 kiloa ylipainoisia. On aivan eri asia laihtua 81-kiloisesta 60-kiloiseksi kuin 181-kiloisesta 160-kiloiseksi. Kyse on siitä, kuinka monta prosenttia lähtöpainosta voi pudottaa.
Jos pudotat painoa nopeasti, suurin riski on, että menetät paljon lihasta, mikä tekee painonhallinnasta tulevaisuudessa vaikeampaa eikä ole muutenkaan hyväksi. Panosta siis kunnon salitreeniin riittävän isoilla painoilla ja pidä huoli proteiinin saannista.
No hyvänen aika, kokeile! Vaikka tekisit mitä ja vaikka et kokonaan onnistuisikaan, niin ainahan se on tyhjää parempi!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ylipainoa (siis ylipainoa, joka on painoa yli normaalipainon ylärajan) 21 kiloa. Suurimmassa pudottajassa kilpailijat pudottavat tuollaisen määrän helposti parissa kuukaudessa, samoin näissä suomalaisissa telkkarin superdieeteissä.
Minä olen tällä hetkellä between jobs, eli edellinen määräaikainen työ päättyi perjantaina ja seuraava alkaa vasta kesäkuun alussa. On pelkkää aikaa, on kuntosalijäsenyys, ei ole perhettä ja on aikaa tehdä ruokaa itse. Pystyisinkö tuohon 21 kiloon itse kesäkuuhun mennessä? Mitä minun pitäisi tehdä? Jaksan tässä kunnossa lenkkeillä 5km:n lenkkejä, tykkään uimisesta, eikä kuntosalilaitteetkaan ole outoja.
Kesäkuuhun sulla on tässä aikaa reilut kaksi kuukautta. Puolisen kiloa viikossa on realistinen pudotusvauhti, eli viitisen kiloa on hyvä saavutus. Suurin merkitys painon pudotuksessa ja painon hallinnassa on ruokavaliolla. Jos syöt enemmän kuin kulutat, niin kuntosalilla vemputtamalla ei se paino putoa.
Mitä enemmän pudotettavaa sitä helpommin ja nopeammin painoa lähtee. Näistä telkkaria varten laihduttaneista harmittavan moni lihoo ohjelman jälkeen pikkuhiljaa takaisin tai yli lähtöpainon.
Hieman maltillisempi tahti on paljon parempi, sinun tapauksessa esimerksi 1kg viikossa olisi jo hieno tulos. kesäkuun alkuun mennessä ehtisi pudottaa siis n 10kg.
Se miksi tällaiset "nyt minulla on aikaa laihduttaa" kuurit myös yleensä epäonnistuvat ovat ns. marshmallow efekti. (Tämä vaahtokarkkitesti tehtiin siis lapsilla. Lapsille annettiin vaahtokarkki ja sanottiin, että jos jaksat odottaa 15min ennen kuin syöt tämän, niin saat toisen. Ne jotka ymmärsivät lähteä tekemään muita asioita jaksoivat odottaa 15 min ja ne jotka jäivät tuijottamaan sitä vaahtokarkkia eivät jaksaneet odottaa vaan söivät sen). Ongelma siis tämän tyylisessä laihduttamisessa on, että jopa otetaan lomaa töistä tällaisia "projekteja" varten ja ajatellaan, että nyt minä panostan tähän täysillä. Sitten tavallaan keskitytään siihen asiaan liikaa. Odotellaan seuraavia aterioita kuola valuen, käydään vaa'alla joka päivä, asetetaan liian kovat tavoitteet paljonko pitäisi pudottaa jne.
Motivaatio ja oikea asenne painon pudottamisessa on kyllä tärkeä mutta tälläiset 21 kg 10 viikossa, käytännössä harvoin toteutuvat ja vielä harvemmin ovat pysyviä muutoksia.
Itse laihduin 20 kg viime vuonna neljässä kuukaudessa ilman liikuntaa. Lähtöpaino oli 88 kg, pituus 164 cm. En näe miksi et pystyisi laihtumaan kolmessa kuukaudessa tuota määrää, jos vielä liikut lisäksi. Itselläni toimi alle 1000 kcal pävässä-systeemi, ja herkkupäivä kerran viikossa. Toki jos liikut pari tuntia päivässä, niin voit nostaa kalorimäärääkin.
No. Yritän kaikkeni. Yritin googlettaa jotain superohjelmaa, mutta eipä sellaista ollut. Jospa siis vain liikun niin paljon kuin jaksan ja syön vähemmän.
ap
Painon pudottaminen on aika helppoa, mutta se painon terveellisesti pudottaminen ei niin helppoa olekaan. Noissa Suomen tv:n laihdutus ohjelmissa harvoin näkee todellisia terveyden ammattilaisia ohjeita antamassa.
Hyvä kirjoitus laihdutusohjelmista. Pitää täysin paikkansa.
http://skenemedia.fi/2016/03/03/paskaa/
Luin haastattelun jossa yksi Ruotsin Suurin pudottaja-ohjelman voittaneista miehistä kertoi, että ohjelman ajan hän söi 700-800 kcal/päivä ja harrasti liikuntaa 6-8 tuntia päivä. Ei ihmekään että paino putoaa rivakasti... Mikäs siinä jos haluaa leikkiä terveydellään.
https://thebloodsugardiet.com/
Itse aloitin juuri laihdutuksen näillä ohjeilla soveltaen. Pyritään syömään välimerellisesti eli suositaan paljon kasviksia, pähkinöitä, kalaa, lihaaa jne. Hänen mielestään nopeasti laihduttamiseen liittyy paljon myyttejä, jotka eivät pidä paikkaansa, kuten kilojen tuleminen takaisin.
21 kg = 150 000 kcal.
Kesäkuun alkuun on noin 75 päivää.
Riittää, kun olet joka päivää 2000 kaloria miinuksella.
Tuntuuko realistiselta?
Vierailija kirjoitti:
21 kg = 150 000 kcal.
Kesäkuun alkuun on noin 75 päivää.
Riittää, kun olet joka päivää 2000 kaloria miinuksella.
Tuntuuko realistiselta?
Kannattaa ottaa huomioon, että tuohon 21 kiloon voi sisältyä jopa viitisen kiloa turvotusta eli nesteitä. Mutta sovitaan niin, että ihan vain läskiä ja lihasta pudotetaan tuo 21 kg, ja oletetaan, että calories in, calories out-teoria on oikea. Ei ole edes vaikea olla 2000 kcal päivässä miinuksella, jos oletetaan, että henkilön peruskulutus on ylipainoisena vaikka 2500 kcal päivässä. Syö vaikka 1000 kcal päivässä ja pari tuntia liikuntaa päälle, niin siinäpä se.
Tämän päivän osalta olen syönyt 810kcal ja kuluttanut 2170kcal.
Päätin, että vedän alkuun kunnolla repäisten ja heti, kun alkaa tehdä mieli luovuttaa tai alkaa syödä epäterveellisesti, vaihdan välimerelliseen, kevyeen ruokavalioon (1500kcal). Sillä laihtuu hitaasti, terveellisesti ja varmasti.
Eli paino laskee, mutta ihan sama kuinka paljon.
ap
Olen lähes satakiloisena miehenä huomannut, että tuollaiset kilon pudotukset per viikko ovat aika lailla mahdotonta jos liikunta on mukana kuvioissa. Eli pitää syödä kuitenkin jonkun verran. Joku 500-700g on minunkin kokoiselle aika kova vauhti, ja jollekin pienemmälle naiselle jo hurjaa vauhtia. Laihdutussuunnitelmaa ei tosiaankaan kannata tehdä millään "tiputan kilon viikossa" periaatteella, ellei sitä tiputettavaa sitten oikeasti ole aivan helvetisti.
Mahdollisimman paljon liikuntaa, vähäkalorisen dieetti sekä nestehukka ennen punnitusta. Nesteethän toki palaavat kun juodaan punnituksen jälkeen nestettä.