Vauva 7kk ja itkuiset alkuyöt!
Meidän vauva on nyt 7kk, ja nyt jo muutaman viikon ajan alkuyöt on olleet hänellä (ja tietenkin myös vanhemmilla) hyvin rikkonaisia.
Vauva oppinut juuri ryömimään ja istumaan, hampaita on suussa jo kahdeksan.
Olkaa kilttejä ja sanokaa että nämä yöähinät ja itkutiraukset on väliaikaisia ja johtuvat uuden opettelusta ja hampaista (särkylääkettä annetaan tarvittaessa)!
Öiset koliikki-itkut loppuivat kuin seinään vauvan täytettyä tasan 3kk, ja siitä lähtien ollaan saatu nauttia täysistä ja pitkistä yöunista (mitä nyt välillä hampaita tullut ja niitä itkenyt), ja nyt kun nämä yöähinät on alkaneet, on taas olo kuin vastasyntyneen kanssa.
Vauva siis rauhoittuu yöllä salamannopeasti, kun vähän silittää ja laittaa tutin suuhun, tai kääntää selälleen (jos on itse kääntynyt mahalleen ja siinä viuhtoo jalkoja ja käsiä unissaan samalla pientä itkua tihrustaen).
Kuulostaa siltä että teen tikusta asiaa, mutta mahdollisia neuvoja kokeneemmilta kaipaisin. :)
Kommentit (5)
Okei, oikeasti on kiva kuulla samanlaisia kokemuksia! En kuvittele meidän tyttömme olevan mitenkään uniikki tässä asiassa, mutta silti helpottaa kuulla samanlaista.
Eli odotettavissa siis kaiken uuden oppimisen osalta samanlaisia yöllisiä harjoituksia. :D
Öisin herään hyssyttelemään vauvaa tosi kiukkuisena, kun juuri olen saanut unen päästä kiinni. Kuitenkin sitä vauvan unissaan tapahtuvaa touhuamista katsellessa alkaa hymyilyttää kun näyttää niin koomiselta siinä silmät kiinni raajat heiluen. :)
-AP
Oikeastaan kaikki tuollaiset ovat pienten kanssa vain vaiheita jotka menevät ohi. Itse otin ekan kanssa noista paljon kierroksia ja stressiä, toisen kohdalla otin jo huomattavasti rennommin, kolmannen kohdalla kaikki sai jo mennä omalla painollaan ja sama linja neljännen kohdalla. Älä murehdi, kyllä se siitä, tee niin että odotat pari viikkoa ja katso tilanne sitten. Muista että liian nopea palvelu ei välttämättä yöllä ole hyvä, jos vaavi ähisee niin odota hetki jos rauhoittuisi omineen, laske vaikka hitaasti 50. Voisit kokeilla sellaista että laitat sänkyyn paljon tutteja , pienet oppivat aika nopeasti itse etsimään tutin suuhunsa kuhan niitä on saatavilla. Jos teillä ei vielä ole unipehmoa niin sellaista voisi kokeilla myös.
Vauvojen huonot yöt kasvun ollessa kiivaimmillaan ovat seurausta hermoston ylikuormittumisesta. Se vaikuttaa uneen niin, että lapsi havahtuu kevyessä unen vaiheessa eikä pysty rentoutumaan. Samanlainen ilmiö on aikuisellakin hyvin hektisen ja fyysisesti rasittavan päivän jälkeen, uni on kevyttä ja levotonta. Kysy vuorotyöläisiltä millaista unta monet heistä nukkuvat kiireisen iltavuoron ja aamuvuoron välisen yön, ja siitä saa vähän osviittaa siihen miltä vauvasta tuntuu, suhteutettuna siihen että vauvalla voi olla monenlaista kipua ja hankalaa oloa ihan kasvunkin suhteen.
On aivan oikein rentouttaa vauvaa jos hän havahtuu, eikä itse osaa vaipua takaisin syvään uneen. Vauva tarvitsee siihen apua aivan samoin kuin hän tarvitsee kaikkeen muuhunkin apua. Lämpimät yösukat ja unipussi voivat auttaa lihasten rentoutumiseen ja varsinkin kasvukivuista johtuviin kolotuksiin.
Meillä toimi hyvin yhteen aikaan se, että lapsi nukkui yhdet pienet päikkärit iltasella ennen varsinaisia yöunia. Mieli tavallaan käsitteli ne päivän tapahtumat siinä päikkäreiden yhteydessä, ja lapsi nukkui varsinaiset yöunet levollisena. Mut lastahan ei voi pakottaa näitä päikkäreitä nukkumaan, ja toisaalta yöunille siirtyminen menee helposti tuonne yhteentoista jos lapsi nukkuu vielä illasta ylimääräisiä. Mut itse ajattelin, että koska se yöunen alkupätkä on kuitenkin levotonta, niin helpommalla pääsee jos nekin tunnit valvoo hyväntuulisen vauvan kanssa, mitä tyynnyttelee levotonta vauvaa.
Kiitos 3&4!
3. Tämä tosiaan on ensimmäinen vauvamme, ja kaikki on niin uutta! Uskonkin, että jos joskus lisää lapsia tulee, niin nämä tällä hetkellä mielessä olevat kysymykset vain naurattavat silloin. :)
Tuo tuttivinkki onkin hyvä, meillä kun on sängyssä käytössä vain yksi tutti, niin taidanpa lisätä niitä muutaman sinne. Kiitos! Unipehmo löytyy, sitäkin heilutellaan öisin paljon.
4. Nuo iltapäikkärit kuulostaa hyvältä ajatukselta, luulen että toteutus ei vain ole niin helppoa.. Kiiitos informatiivisesta kommentista! :)
-AP
Meillä on ollut samanlaista, nyt vauva pian 9kk ja viikon nukkui yöt heräämättä ja nyt oppi nousemaan pystyyn pinnasängysssä ja tekee sitä yölläkin silmät kiinni itkua vääntäen. Mutta eiköhän sekin taas ohi mee. Välillä nukutaan hyvin ja välillä vähän huonommin :)