Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?

Vierailija
20.03.2016 |

Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?

Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..

Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.

Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)

Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...

No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)

Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?

TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?

Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.

Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.

Kommentit (359)

Vierailija
341/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut omien lasten virpomisaikana laskuttaa höyhenten ja kreppipapereiden hintaa. Ei taatusti mennyt kahta euroa oksaan. Jos käy 40 virpojaa, se tietää nykyään neljääkymmentä munaa ja 80 euroa rahaa, ymmärrän, miksi nykyään ei tykätä virpojista

IHAN VAIN TIEDOKSI.. Kaupasta saa suklaamuna karkkipussin alta neljän euron. Ja pussissa on 50 yksitellen pakattua suklaamunaa... ETTÄ TIUKILLA ON SINUNKIN EUROT!

Haloo! Alle neljällä eurolla saa kaksi tölkkiä siideriä Lidlistä!

Vierailija
342/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka ihme lähettää lapsensa vaan kiertelemään naapurustoa ja soittelemaan ovikelloja? Milloin tahansa muulloin pelättäisiin ties mitä mt-ongelmaista tapausta tai namusetää, mutta nyt on ihan ok että lapset menevät herraties kenen luo. 

Nyt äidit: sopikaa kenen luo lapset menevät ja varmistakaa etteivät he poikkea reitiltä muille oville. Miksi palmusunnuntaina kaikki normaalit turvallisuussäännöt yhtäkkiä lakkaavat pätemästä? 

Tätä minäkin ihmettelen. Muutenkin aikamoinen riski antaa nykypäivänä lasten syödä ties kenen antamia karkkeja. Niissähän voi olla ihan mitä tahansa, jos nyt ei sentään mitään myrkkyä niin tiedä missä paskassa vaikka suklaamunaa on pyöritelty.. Ihan kaikenlaisia sekopäitä on olemassa eikä se todellakaan aina näy edes päällepäin. Miksei joku myrkyttäisi suklaamunia siinä missä kylvää myrkkypalloja koirille?

Tuolla asenteella joutuu pelkäämään melkein kaikkea mahdollista maailmassa. Ei kaikkea voi pelätä. On mahdollista, että joku saa joskus ikävän yllätyksen suklaamunan muodossa, mutta ei sen perusteella kannata jättää väliin ihanaa perinnettä:) 

Hyvää pääsiäistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Hallituspuolueen kansanedustajan avustaja ilmaisi julkisuudessa halunsa jakaa kondomeja häntä virpomaan tulleille pikkulapsille. Jos tuossa asemassa olevat ihmiset toimivat näin, mitäs luulet heidän äänestäjiensä tekevän.

http://www.hs.fi/politiikka/a1458447816663?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#2

Vierailija
344/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oli pakko mennä avautuun yhdelle naapurille asiasta. Asutaan siis rivitaloalueella missä paljon lapsia, ja alueella asuu yksi n. 40-vuotias mörököllinainen. Se valittaa aina ja kaiken aikaa siitä kuinka kaikilla on kaikki paremmin ja kuinka kaikki on aina saaneet enemmän kuin se, ja kuinka hän on jäänyt niin yksin jne jne. No, tänään hän huusi naapuruston lapsille että painuu vittuun kerjäämästä, otti yhden lapsen virpomisoksan ja katkaisi sen. Tämä tapahtui kyseisen rivitalon edustalla, ei edes naisen omalla ovella.

Kävin koputtelemassa hänen ovellaan ja kerroin melko suorin sanoin kuinka itsekäs ja paska ihminen hän on. Kuinka on itse aiheuttanut kaiken sen paskan mitä on saanut, ja että on jäänyt yksin sen vuoksi että on katkera, kateellinen, inhottava ja paha ihminen. Sellainen ketä kukaan ei jää kaipaamaan jos kuolisi pois vaikka tänään. En oo ylpee omasta purkautumisestani mutta kyllä se sen ansaitsi.

Mitä hän vastasi?

Vierailija
345/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkä vitun takia kenenkään pitäisi laittaa omaan oveensa lappu, että kerjääminen kielletty?

Vierailija
346/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen muinoinkaan (ainakaan 80 -luvulla) käyty vain sukulaisissa virpomassa. Sukulaiset asuu niin kaukana että olis jäänyt koko perinne välistä. Ja ne jotka eivät halunneet virpojille mitään antaa eivät avanneet ovea. Ei voi olla aikuisilta ihmisiltä liikaa vaadittu käyttäytymään kunnolla. Ja minä kun olen ihmetellyt miksi virpojia ei enää käy, vaan kaikki ostetut suklaamunat pitää syöttää vielä vappunakin kylässä käyville...

JA KOMMENTTI NIILLE JOIDEN MIELESTÄ KYSE ON KERJÄÄMISESTÄ...

Huutako ne v***tut ja kyr**t myös esim. sotaveteraanien keräykselle?

Nehän vasta alkeellisiksi ovat ryhtyneet... eivät kerää itse vaan laittavat nuoremmat kerjuulle heidän puolesta ja kaiken kukkuraksi sillä säätiöllä olis varojakin!

Sotaveteraanien keräyksissä turvallisuus näkökulmat otetaan paremmin huomioon, kun soittelevst tuntemattomien ovikelloja aina pareittain, vaikka rahvaita miehiä ovatkin. Samoin poliisit, sos.työntekijät, vesi-ja sähkömittarinlukijat jne. Viikko sitten oliko nyt Jehovantodistajat vai jonkun muun uskonnon edustajat kävivät ovellani, mutta hekin tulivat pareina.

Monet virpojat ovat oman onnensa nojassa, jopa alle kouluikäiset soittelevat yksin tuntemattomien ovikelloja ja se on monesta aikuisesta ok. mutta ei aikuiselta, turvallisuus syihin vedoten. Ristiriitaista.

Vierailija
347/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen muinoinkaan (ainakaan 80 -luvulla) käyty vain sukulaisissa virpomassa. Sukulaiset asuu niin kaukana että olis jäänyt koko perinne välistä. Ja ne jotka eivät halunneet virpojille mitään antaa eivät avanneet ovea. Ei voi olla aikuisilta ihmisiltä liikaa vaadittu käyttäytymään kunnolla. Ja minä kun olen ihmetellyt miksi virpojia ei enää käy, vaan kaikki ostetut suklaamunat pitää syöttää vielä vappunakin kylässä käyville...

JA KOMMENTTI NIILLE JOIDEN MIELESTÄ KYSE ON KERJÄÄMISESTÄ...

Huutako ne v***tut ja kyr**t myös esim. sotaveteraanien keräykselle?

Nehän vasta alkeellisiksi ovat ryhtyneet... eivät kerää itse vaan laittavat nuoremmat kerjuulle heidän puolesta ja kaiken kukkuraksi sillä säätiöllä olis varojakin!

Sotaveteraanien keräyksissä turvallisuus näkökulmat otetaan paremmin huomioon, kun soittelevst tuntemattomien ovikelloja aina pareittain, vaikka rahvaita miehiä ovatkin. Samoin poliisit, sos.työntekijät, vesi-ja sähkömittarinlukijat jne. Viikko sitten oliko nyt Jehovantodistajat vai jonkun muun uskonnon edustajat kävivät ovellani, mutta hekin tulivat pareina.

Monet virpojat ovat oman onnensa nojassa, jopa alle kouluikäiset soittelevat yksin tuntemattomien ovikelloja ja se on monesta aikuisesta ok. mutta ei aikuiselta, turvallisuus syihin vedoten. Ristiriitaista.

Mutta pitäähän sen 5 vuotiaan aran tytön kuitenkin päästä virpomaan outojen ihmisten oville. Kun se kerran on niin perinnettä.

Minä en koko perinteestä tiennyt, kun vasta 90-luvun alussa, kun eka virpojat tuli ovelleni. Ja olen sentään syntynyt jo 60-luvun alussa.

Ja se ei ole perinne, että tullaan oville hirviöpuvuissa yms. Olen käsittänyt, että virpojat ovat jotain pikkunoitia yms.

Yksi asia on myös otettava huomioon, minkä oma naapurimme kertoi. Ovat helluntailaisia ja he eivät hyväksy Jeesuksen muistojuhlaan liittyvää pakanallista noitakulttuuria. Joten ei kannata loukkaantua lapsen puolesta, jos ovi pannaan nenän edestä kiinni.

Itse ei olisi tullut mieleenkään päästää omia lapsia 5 vuotiaina riekkumaan ulos yksin kenen tahansa oville. Vielä siinä iässä kun muutenkaan en päästänyt yksin ulos vilkkaan liikenteen takia. Miksi sitten virpominen on poikkeus ja noin pienet lapset työnnetään ulos outojen ihmisten oville. Olisi jo ls-viranomaisilla tekemistä asian kanssa.

Vierailija
348/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisten käytöstä kirjoitti:

Mikäli et halua ovikellon soivan niin ihan vinkkinä, sen voi ottaa pois päältä!

Sano niille pennuillesi sitten, että eivät potki ja hakkaa ovea ja huutele postiluukusta. Se ei ole mikään karkki tai kepponen päivä, että ellet avaa ovea, niin hakataan sitä niin kauan, että joku hermostuu ja tulee ovelle ärähtämään, että painukaa vittuun.

Sitten itketään, kun omalle kultsipuppelille oli joku yötyöstä herätetty äijä karehtunut, että vittuun sieltä potkimasta ovea.

Vierailija
349/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te haluatte vaalia vanhoja perinteitä, niin virpojalle palkka maksetaan vasta pääsiäisenä, eikä suklaamunia, vaan oikeita kananmunia tai vaihtoehtoisesti rusinapulla tai leivänpuolikas tai puolen kilon jauhopussi. Siinä monelle nykylapselle ja vanhemmalle voi tulla pettymys ja virpomis into vähentyä.

Saatko yleensä mielihyvää pettymysten tuottamisesta muille?

Eihän kysymys ole edes siitä, vaan perinteestä, sillä suklaamunat ja raha on uusi ilmiö ja tulivat vasta 70-luvun jälkeen, sitä ennen virpomapalkaksi lapset saivat keitetyn kananmunan tai rusinapullan tai rusinoita. Leivänpuolikkaita ja jauhoja annettiin vielä 40-luvulla yleisesti virpojille.

Vierailija
350/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ovikello kytketty pois päältä, mutta fiksuina lapsina hakkasivat sitten ovea :( Vaikka ärsytti heräillä vähän väliä tähän, niin ei tullut mieleenkään alkaa raivoamaan.

Vierailija
351/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille ei tietenkään saisi ruveta haistatteleaan ja uhkailemaan, mutta kyllä eilisen jälkeen taas mietin että vanhempien pitäisi käydä lasten kanssa ne pelisäännöt selväksi.

Meille tultiin virpomaan yhdeksän aikaan illalla. Kaikenlisäksi tulivat ensin koputtelemaan ikkunoihin (sälekaihtimet kiinni) ilmeisesti kokeillakseen onko ketään kotona... Itse olin viemässä vauvaa nukkumaan, kun kuulin koputtelua ikkunasta, sain lievästi paskahalvauksen. Sen jälkeen alettiin rimputtelemaan ovikelloa, jolloin mies meni ovelle toteamaan, että tähän aikaan ei pitäisi olla enää virpomassa.

Yhtenä vuonna meille yritettiin tulla virpomaan kymmeneltä illalla.

Käy tietty myös surullisesti mielessä, että eikö vanhempia oikeasti kiinnosta missä lapset luuhaa siihen aikaan. Meillä pitäisi kyllä lasten olla jo sängyissään tuohon aikaan, eikä soittelemassa vieraiden ihmisten ovikelloja.

Vierailija
352/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkevää päästää lapsia virpomaan, ties mitä hulluja lymyilee kodeissaan. Ja minuakin ärsyttäisi virpojat, en tue karkkiteollisuutta,enkä jaksa teeskennellä ilahtunutta. En avaisi ovea ollenkaan.

Vierailija
353/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, miksi pitäisi teeskennellä lapsille, että elämä on ihanaa ja reilua. Silkkaa kärsimystä ja hyväksikäyttöä. Pitäisi kertoa, että kaikki täälläkin olevat ruuat, karkit, vaatteet ja vempaimet perustuu muiden hyväksikäytölle. Sellaista on bisnes ja voiton tavoittelu.

Vierailija
354/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin sanottu, kuin tehty.

Monet heikkokuntoiset ja muistisairaat asuvat kotona, joiden oviin on asennettu hälytysjärjestelmä ja kun ovi avataan hälytys lähtee kotipalveluun tai lähiomaisille.

Ystävälleni oli tullut hälytys sunnuntai aamuna muistisairaalta isältään, kun hän oli avannut oven virpojalle ja kun yhteyttä ei saatu (isää virvotaan) ja eikun pienet lapset peittoineen auton takapenkille ja matkaan 2 x 35km.

Onneksi isä löytyi virpomavitsoineen kotona, mutta ystäväni ei taputellut käsijään virpojille.

Eikä hänen isänsä ollut edes ainoa, ihan samanlaisia oli tullut muillekin, kun vanhukset olivat avanneet ovensa virpojille. Onni onnettomuudessa, kaikki olivat kotona, eivätkä olleet lähteneet harhailemaan ulos.

Jos lapsenne menevät virpimaa, niin tehkää se tuttujen kesken. Kiitos.

Vierailija
355/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että minulle olisi koskaan huudettu tai muutenkaan käyttäydytty epäsopivasti kun pienenä kävin kaverini kanssa virpomassa. Lieneekö sitten nykysuomessa ihmiset jo niin vittuuntuneita tilanteeseensa, että se paha olo pitää purkaa viattomiin lapsiinkin? En tiedä.

Terveisin Naispelko22

Vierailija
356/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia ihmisiä. Ne raivoajat siis. Itse muistan kun olin n. 8-vuotiaana partiossa ja myymässä adventtikalentereita ovelta ovelle. Pimpotin ovikelloa, ovi avautui ja ennenkuin ehdin edes suutani avata niin ovi paiskautui kauhealla voimalla kiinni. Ok, olisi voinut vaikka ovisilmästä katsoa ketä siellä oven takana on ja jättää oven avaamatta, sen sijaan että avaa ja sekunti myöhemmin paiskaa oven kiinni...

Vierailija
357/359 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa etukäteen sopimisessa on vanhemmille niin vaikeaa?

Ai jestas, että se vasta rasittaisikin jos tämän talon n. sadasta asunnosta (ja vielä naapuritaloistakin sen päälle) kävisi vanhemmat kyselemässä vuorotellen saako tänne tulla virpomaan........ Tyydyn olemaan avaamatta ovea, jos en tahdo virpojia.

Vierailija
358/359 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vittuilen ja raivoan tuntemattomille lapsille ihan joka päivä, olivat he sitten virpomassa tai eivät.

Vierailija
359/359 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näitä huonon impulssikontrollin omaavia, huonokäytöksisiä wt-tapauksia, joiden mielestä koko maailma on syypää heidän kurjuuteensa ja heillä on oikeus siten purkaa se kehen tahansa, vaikka sitten lapseen. 

Kyllä se on nimenomaan wt-sakki joka lähettää lapsensa sokkona kiertämään ovelta ovelle. Fiksut vanhemmat sopii asiasta etukäteen tuttujen ja/tai naapurien kanssa. Wt-vanhempi ei tähän pieneen vaivannäköön pysty.

Normaali, kypsä aikuinen, huononakin päivänä pystyy olemaan kohtelias toista ihmistä, etenkin lasta, kohtaan. Joten on aivan turhaa yrittää oikeuttaa epäkohteliasta käytöstä ja sivistymätöntä kielenkäyttöä sillä että "mut ku en mä haluu niitä mun oven taa, ei oltu sovittu etukäteen uliuliuli". Oikeasti, mistä luolasta näin järkyttävän huonosti käyttäytyvät AIKUISET ovat nousseet? Menkää toviksi takaisin sinne luolaanne ja miettikää vähän, että miten ihmiset käyttäytyvät toisiaan kohtaan. Ne ovat lapsia, eivät jotain kulkutauteja levittäviä saastapesäkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi