Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?

Vierailija
20.03.2016 |

Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?

Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..

Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.

Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)

Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...

No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)

Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?

TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?

Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.

Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.

Kommentit (359)

Vierailija
1/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, kyllä se lasten ilo on vissiin kova paikka ihmisille. Lapsi kävi virpomassa ja osassa taloista ei aukaistu ovea, mielestäni asiallinen tapa osoittaa että ei kiitos. Outoa aikuisilta ihmisiltä ilkeillä pienille lapsille!

Vierailija
2/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun tehtäväni raapustaa sinun kakaroillesi lappuja oveen.

Miksi  ja opetat lapset kerjäämään? Etkö itse voi ostaa niitä suklaamunia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lapsille on hyvä tottua myös pettymyksiin mutta siihen ei tosiaan tarvitsisi kuulua huutamista tai vittuilua.

Vierailija
4/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sitä lasta voisi ajatella ja sopia tuttavat joita käydään virpomassa. En minäkään haluaisi lähteä tuntemattomien ihmisten ovikelloja soittelemaan.

Vierailija
5/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olisiko se iso vaiva sopia etukäteen, missä voi käydä? Virpomisperinne ei ole kaikkien ovilla käymistä vaan tuttujen ja perheenjäsenten virpomista.

Nyky"perinne" on ahnetta kerjäämistä, joten minusta on ihan OK sanoa tuntemattomille lapsille, että ihan oikeasti, painukaan pois kerjäämästä. Pyytäkää vanhempianne ostamaan kaljan ja siiderin sijaan pääsiäismunia, jos niitä olette vailla.

Vierailija
6/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni virpojien vanhempien pitäisi sopia sukulaisten, tuttavien ja naapurien kanssa siitä, kenen ovella käydään virpomassa. Virpojat saisivat jokaiselta ovelta hyvän mielen eikä asiaan kuulumattomien ihmisten tarvitsisi ripustella kieltokylttejä ovelleen tai kuunnella pumpulilla tukitun ovikellon rapinaa puolta sunnuntaipäivää.

Vierailija
7/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu että haluaa osallistua tähän ja opettaa ne lapset käymään vain sellaisilla?

Vierailija
8/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi: lähetä se fb-keskustelu feissarimokiin, pliis! En tosiaankaan ymmärrä tätä vihamielisyyttä, ettei voi sanoa asiallisesti, vaan oikein odotetaan että oman ärtymyksensä voi purkaa ulkopuolisiin. Koskee monia muitakin elämän tilanteita, mutta erityisen halveksittavaa tätä on kohdistaa lapsiin.

t. lapseton, joka ei varautunut virpojiin

Vierailija
9/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kyllä se lasten ilo on vissiin kova paikka ihmisille. Lapsi kävi virpomassa ja osassa taloista ei aukaistu ovea, mielestäni asiallinen tapa osoittaa että ei kiitos. Outoa aikuisilta ihmisiltä ilkeillä pienille lapsille!

Lasten ilo mistä? Riittääkö, että saa kiertää ovelta ovelle? Voitaisiin tehdä niin, että minä teen sen oksan ja lapsesi tulee virvottavaksi suklaamunakorin kanssa. Ilahtuuko hän, kun annan oksan ja otan pääsiäismunan?

Vierailija
10/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi virpoa ainoastaan tuttujen ovilla ja niistäkin ainoastaan niiden, joiden tietää haluavan ja odottavan virpojia? Fiksut vanhemmat ottavat etukäteen selvää kenen ovelle naapurustossa on virpojat tervetulleita eivätkä lähetä lapsia sokkona kerjuulle. Mikä siinä on niin vaikeaa olla rimputtelematta vieraiden ihmisten ovilla?

Vierailija
11/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minun tehtäväni raapustaa sinun kakaroillesi lappuja oveen.

Miksi  ja opetat lapset kerjäämään? Etkö itse voi ostaa niitä suklaamunia?

No, en mä kuvittelekkaan että sinä kykenisit sellaista lappua raapustamaan, kun et kykene lukemaan ja ymmärtämään kirjoitukseni sisältöä, pistän tähän lainauksen. Lue se oikein HI-TAAS-TI:

"Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteella."

TA-VU-TAN-KO vielä?

t.ap

Vierailija
12/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lappu ovessa, että ei saa virpoa, mutta silti vaan jotain pikku-Taavetteja tuli kovaan ääneen soittamaan ovikelloa jo 10 aikaan aamusta. Ei siis mitään hentoa yhden kerran rimpautusta vaan monta kertaa putkeen. Mulla on ollut aivan helvetillinen viikko ja olisin halunnut edes yhtenä yönä tällä viikolla nukkua yli 2 tuntia, mutta ei niin ei. Olisi tehnyt mieli heittää kakarat niskovilloista niin kauas kuin pippuri kasvaa, mutta tyydyin sanomaan aina vaan "Ei" ja sulkemaan oven nenän edestä kiinni.

Vierailija
13/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin pienenä opetettiin, että aivan ensin, ennen itse virpopista, kysyttiin oven avaajalta kiltisti "saako virpoa", jos vastaus oli myöntävä, virvottiin ja jos vastaus ei ollut myöntävä, kiitettiin ja vaihdettiin ovea.

Vierailija
14/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sekoa raivota pienille lapsille. Ei voi ymmärtää.

Vierailija
15/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on sun oma syy että lapsellesi on ilkeilty. Sinähän sen lykkäsit vieraiden ihmisten ovikelloja soittelemaan. Sun olisi pitänyt selvittää etukäteen ne tuttavat/naapurit joiden ovilla lapsi saa käydä ja jättää muut rauhaan.

Vierailija
16/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi virpoa ainoastaan tuttujen ovilla ja niistäkin ainoastaan niiden, joiden tietää haluavan ja odottavan virpojia? Fiksut vanhemmat ottavat etukäteen selvää kenen ovelle naapurustossa on virpojat tervetulleita eivätkä lähetä lapsia sokkona kerjuulle. Mikä siinä on niin vaikeaa olla rimputtelematta vieraiden ihmisten ovilla?

Tuohon kysymykseen ei voi vastata muitten vanhempien puolesta.

Mutta kyllä minä silti enemmän peräänkuulutan aikuisten omaa käytöstä. Jossain mennään pahasti vikaan jos 6 ja 7 vuotiaille lapsille haistatellaan ja huudellaan v***ua.

Vai olenko jotenkin väärässä?

Vierailija
17/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpominen ei ole mitään kerjäämistä. Vanha suomalainen pääsiäiseen liittyvä perinne josta on lapsille paljon iloa. Saahan siinä virvottava itselleen kauniin pajunoksan. Kyllä ne lapset panostaa siihen koristelemallla oksia ja pukeutumalla. Itse muistan miten jännittävää ja kivaa oli virpoa. En ymmärrä miten joku voi olla pienille innokkaille virpojille noin ilkeitä!

Vierailija
18/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joskus nuorempana makasin sunnuntain krapulassa ja halusin olla rauhassa niin otin virpomispäivänä ovikellosta pariston pois.

Ei ongelmaa tai pahaa mieltä kellekään.

Vierailija
19/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olisiko se iso vaiva sopia etukäteen, missä voi käydä? Virpomisperinne ei ole kaikkien ovilla käymistä vaan tuttujen ja perheenjäsenten virpomista.

Nyky"perinne" on ahnetta kerjäämistä, joten minusta on ihan OK sanoa tuntemattomille lapsille, että ihan oikeasti, painukaan pois kerjäämästä. Pyytäkää vanhempianne ostamaan kaljan ja siiderin sijaan pääsiäismunia, jos niitä olette vailla.

Mikä saa sut luulemaan, että kaikkien virpojien vanhemmat ostaa kaljaa ja siideriä niin ettei ole varaa suklaamuniin?

Vierailija
20/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tän takia ei vieraille virpomaan!Virpokaa tutuille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän