Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntosalista tietävät, vapaat painot vs. laitteet

Vierailija
20.03.2016 |

Ajaako esimerkiksi punnerrus käsipainoilla (selinmakuulla, ylöspäin) saman asian kuin sellainen laite, jossa istutaan ja työnnetään kädensijoja eteenpäin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuinkin kyllä. Saattaa ottaa vähän eri lihaksiin liikeradasta riippuen.

Vierailija
2/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tulee tukilihaksissa. Siinä kun suljetun liikeradan(eli tälläinen mainitsemasi laite) ottaa vaan ojentajiin, olkapäihin ja rintaan, niin vapailla painolla kaikki pikkulihaksetkin joutuvat stabilisoimaan kroppaa ja tekemään työtä, että et kaadu kyljelle, käsi pysyy suorassa, vartalo ei pyörähdä jne... Sen takia pääsääntöisesti amatöörin kannattaisi aina käyttää vapaita painoja, kun ne teettävät kropalla paljon enemmän työtä. 

Vierailija
4/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun minulle (aloittelija, todellakin!) taas personal trainer suositteli enemmän laitetyöskentelyä alkuun ja vapaita painoja sittemmin, kun lihaksisto on vähän kehittynyt. Ei siis kieltänyt tai antanut tiukkaa ohjetta, sanoi vain oman suosituksensa. Olen tehnyt aika 50/50 sekä laitteilla että vapailla painoilla, mutta tällainen kysymys heräsi nyt mieleeni.

ap

Vierailija
5/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun minulle (aloittelija, todellakin!) taas personal trainer suositteli enemmän laitetyöskentelyä alkuun ja vapaita painoja sittemmin, kun lihaksisto on vähän kehittynyt. Ei siis kieltänyt tai antanut tiukkaa ohjetta, sanoi vain oman suosituksensa. Olen tehnyt aika 50/50 sekä laitteilla että vapailla painoilla, mutta tällainen kysymys heräsi nyt mieleeni.

ap

Periaatteessahan tuossa ei ole ristiriitaa. PT haluaa ottaa varman päälle, että ensin opettelet liikeradat sillä laitteella ja saat vähän niihin primäärisiin työntekijälihaksiin voimaa. Sitten kun ne on kunnossa niin vapailla painoilla. 

Itse tekisin vapailla painoilla, mutta ei tuo 50/50 jakokaan pahalta kuulosta. Ensin vapailla painoilla ja sitten viimeiset mehut pois laitteella, joka on turvallisempi.

Vierailija
6/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistäsi! Olen siis erittäin lihasköyhä, voimaa etenkään yläkropassa ei ole nimeksikään. Esimerkiksi "miesten punnerruksia" en saa juuri yhtään, naistenkin versiossa 15 x 3 sarja tuntuu jo vikoissa aika raskailta, olen siis todellakin heikossa kunnossa... :D

Itse ajatuksen tasolla (ja kokeilun perusteella) koen laitteet "kotoisammaksi", mutta vapailla painoillakin pyrin tosiaan työskentelemään.

ap

Vierailija
7/11 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä heikompi alussa, niin sitä nopeampaa se alun kehitys on. Mukavampi treenata kun kehityksen huomaa :)

Tsemppiä treeneihin! 

Vierailija
8/11 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty useita tutkimuksia, joissa on vertailtu vapailla painoilla ja laitteilla tehtyjä kuntosaliharjoituksia. Kaikissa lopputulos on ollut sama. Kehittymisen kannalta ei ole löydetty mitään eroa. Varsinkin kun nykyiset laitteet on niin helkutin hyviä. Laitteilla on hieman turvallisempi harjoitella, ei hajoita pakikkoja niin helposti. Yhtä kaikki  kaksi tärkeintä asiaa ovat 1. Periaattessa on ihan sama millä harjoitteet tekee (vapailla painoilla, omalla kehon painolla, laitteilla) kunhan vaan tekee jotain lihaskuntonsa hyväksi. 2. Ku teet jotain harjoitetta älä hajota ittees, eli opettele tekemään liikkeet oikein.

Vierailija
9/11 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteilla liikeradat ovat päin pyllyä jos penkin yms. asento on pielessä. Varsinkin penkkipunnerrus olisi hyvä tehdä käsipainoilla tai penkissä. 

Vierailija
10/11 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän molempia, mutta jos pitäisi valita vain toinen niin ihan ehdottomasti vapaat painot. 

Vierailija
11/11 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään laitteista. Ne ohjaavat liikettä. Vapailla painoilla tulee helpommin tehtyä väärin. Mutta teen niitäkin välillä. Etukäteen tutkin netistä liikkeitä ja ohjeet oikein tekemiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi