Hyvä ilmainen piirto-ohjelma
Paint on liian raskas ja hankala. Ihan harrastusta varten omaksi iloksi, ei mitään tienaamistarkoituksia ole taustalla. Jos teen harrastuksesta ammatin (vain kaukainen haave), sitten hankin Corelin.
Kommentit (34)
Joko on mobiiliversioita noista parhaista, tietoa?
Suosituksia?
Ihan suoraan AP.
Sulla tuntuu olevan homma niin alkutekijöissään, että ei tuosta oikein valmista tule. Mutta koita nyt aluksi tätä yhdistelmää:
Vektorit Inkscape. Tämä on siis se softa, jolla teet lopullisen, siis tekstit, viivapiirrokset yms.
Valokuvat ja piirrokset paint.net tai joku kokeiluversio kuvankäsittelysoftista.
Duunaa se valokuva/piirros alfakanavalliseksi tai läpinäkyvällä taustalla olevaksi TIFFiksi. Upota se Inkscapeen ja tee siinä ne ääriviivapiirrokset ja tekstijutut.
Eihän tuo Adoben paketeille pärjää, mutta eipähän maksakaan mitään. Ja ainakin selviää, onko sulla oikeasti intoa ja näkemystä tehdä tuollaisia. Sitten voit hankkia oikeat softat ja välineet. Siihen uppoaa sitten rahaa. Siis kunnollinen näyttö ja joko erittäin hyvä hiiri tai piirtoalusta + hyvät softat, eli ilmaiseksi tuosta ei selviä.
Käyttääkö piirtelijät jotain piirtotablettia (mitä merkkiä tai mallia?) vai miten sen kuvaidean saa siirrettyä aivoista kuvaksi? Hiirellä piirtely tuntuu epäluonnolliselta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin: hyvä ja ilmainen eivät kuulu samaan lauseeseen näissä yhteyksissä.
Höpöhöpö! Gimp, Darktable ja Krita ovat hyviä ja ilmaisia. Vaikka itse en pahemmin näitä käytä, niin passikuvat ja vastaavat olen jo vuosia tehnyt Gimpillä ongelmitta, vain yhden esimerkin antaakseni.
Ap helpoimmalla rehellisesti sanottuna selviät kun otat kuvan auki wordiin ja lisäät kerroksia Lisää-välilehdeltä, tekstejä vaikka mihin asentoon ja fontteja, liukuvärejä ja ties mitä mutkia saa lisättyä. Sitten yhdistät objektit.
Mun tytöllä on piirtopöytä ja ohjelmana ArtRage. Piirtopöytä oli jotain 200€ ja ArtRage jotain 40 euron luokkaa. Piirtopöytä on pikkasen A4-arkkia pienempi. Ihan eka piirtopöytä oli vielä pienempi ja se jäi vähälle käytölle. Tuolla isommalla pöydällä ja ArtRagella saa jo aika paljon paremmin tehtyä juttuja ja katsottua, mihin omat taidot ja innostus riittää. Ammattilaisten välineet on toki sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap helpoimmalla rehellisesti sanottuna selviät kun otat kuvan auki wordiin ja lisäät kerroksia Lisää-välilehdeltä, tekstejä vaikka mihin asentoon ja fontteja, liukuvärejä ja ties mitä mutkia saa lisättyä. Sitten yhdistät objektit.
Word, grafiikka, helpoimmalla? Ja sitten ilmeisesti vielä eteenpäin jatkokäyttöön? Kannattaisikohan vielä miettiä tuo uudestaan. Word on OK tekstinkäsittelyyn. Mutta älä nyt oikeasti viitsi ehdottaa sitä grafiikkaohjelmaksi. (Mä luovutin ajat sitten Wordin kanssa. Mitä sitä itseään sillä kiusaamaan kun on Adobe Creative Studio käytössä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Word, grafiikka, helpoimmalla? Ja sitten ilmeisesti vielä eteenpäin jatkokäyttöön? Kannattaisikohan vielä miettiä tuo uudestaan. Word on OK tekstinkäsittelyyn. Mutta älä nyt oikeasti viitsi ehdottaa sitä grafiikkaohjelmaksi. (Mä luovutin ajat sitten Wordin kanssa. Mitä sitä itseään sillä kiusaamaan kun on Adobe Creative Studio käytössä)
Siis eihän ap ollut mitään edistykselistä tekemässäkään kuin lisäämässä kuvaan tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
passikuvat ja vastaavat olen jo vuosia tehnyt Gimpillä ongelmitta, vain yhden esimerkin antaakseni.
Passikuvat onnistuu? No sitten, kyllä Gimp on sitten se kaikkeen sopiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän ap ollut mitään edistykselistä tekemässäkään kuin lisäämässä kuvaan tekstiä!
+ viivapiirroksia ja kuvankäsittelyä.
Ja jonnekin jatkoonhan nekin kuvat oli tarkoitus laittaa, jos en ihan väärin ymmärtänyt.
Zekkaa täältä kohta piirto-ohjelmat:
https://www.storexppen.eu/articles/12-paras-ilmainen-kuvitus-piirustuso…
Kyllä sieltä jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Gimp on aika monipuolinen ohjelma.
GiMP ei ensinnäkään ole piirto-ohjelma ja toisekseen se on aivan käsittämättömän hankala käyttää.
Ja kyllä, olen käyttänyt sitä yli 10v satunnaisesti kuvankäsittelyyn mihin se on tarkoitettukin.
Jos alkuoperäinen kysymys koski Paintia helpompaa ohjelmaa niin sellaista ei ole. Paitsi sormivärit.
Ai niin: hyvä ja ilmainen eivät kuulu samaan lauseeseen näissä yhteyksissä.