Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka paljon teillä 4-5kk menee kiinteää ruokaa päivässä..

19.02.2006 |

Eli kuinka monesti 4-5kk ikäiset vauvanne syövät kiinteitä päivässä?MEillä syödään kaks kertaa päivässä ja noin puoli-yksi desi kerralla.aamupäivällä perunaa+luumua seassa ja illalla riisijauhopuuroa aprikoosisoseenkanssa. Kiinteitä syöty nyt kohta kolmisen viikkoa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika 4,5 kk ja kiinteitä maisteltu kolme viikkoa. Annan 2 kertaa päivässä ruokaa: luumua ja maissisosetta. Olen antanut luumua nyt 1/3 purkkia ja maissia 1/ 2 purkkia. Manna-anna; annatko syödä niin paljon kuin uppoaa vai itsekö päätät annoskoon? Näyttäisi, että meidän poikaan uppoaisi ruokaa rajattomasti. Ikää kun on kuitenkin vasta tuo 4,5 kk niin olen antanut syödä vain tuon verran. Aina loppuu ruoka kesken...siis maidolla toki jatketaan, mutta kiukustuu, kun en anna lisää ruokaa. Ruoka maistuu myös maidon jälkeen eli syökö huvikseen, en tiedä.

Vierailija
2/6 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on 4 ateriaa päivässä.

Aamupuuro (kaura+hedelmäsose)

Lounas (lihasose)

Päivällinen (kasvissose)

Iltapuuro (kaura+hed.sose)

Soseita menee kerrallaan piltti-purkillinen, joskus annan jugurttia tai hedelmäsosetta vielä jälkkäriks n.½purkkia, koska uppoo niin hyvin.

Puuroakin menee tosi hyvin nykyään. Tarkkaa määrää en osaa sanoa.

Kyllä mun mielestäni voi antaa ihan niin paljon kuin vaan vauvalle maistuu, koska kyllä vauva siinä vaiheessa osaa kieltäytyä kun ei enää jaksa.

Mäkin kyllä alussa olin (ihan liiankin) varovainen ja annoin vaan muutamia lusikallisia, kun aattelin et eihän se voi jaksaa! Mut kyllä se vauva rajansa tossa asiassa paremmin tietää kun me äidit :)

Ja 5kk neuvolassakin asiasta kysyin, et paljonko uskaltaa antaa, niin th:nkin ohjeistus oli, että ihan niin paljon kuin uppoo.

Mutta toki vielä siinä vaiheessa kun uusia makuja maistellaan, niin kannattaa alottaa varovammin pienillä määrillä kerralla kunnes näkee että sopiiko kyseinen ruoka-aine vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 kk ikäinen vauveli, 7,5 kg ja kiinteät on aloitettu maistelemalla 4 kk:n iässä parilla teelusikallisella n. 2 viikon ajan. Vauva alkoi jo huutamaan pian ruuan perään että oli pakko suurentaa annoksia. Nyt menee 3x 0,5-1 dl päivässä soseita. 2 vihannessosetta ja 1 hedelmä- tai marjasose. Maitoa menee n. 500-600 ml sen lisäksi. Annan myös vesihörppyjä pitkin päivää. Iltavelli koostuu soijavastikkeesta ( mitä meillä käytetään korvikkeena) ja vihannessoseesta sekoitettuna pullosta imien. Pitää mukavasti nälän loitolla yön ajan. Olen antanut niin paljon kuin vauva syö, kyllä se itse stoppaa kun vatsa on täysi, ja maitoa päälle, jos vielä jaksaa juoda. Usein maito menee vasta puolen tunnin tai tunnin kuluttua. Suunnitelmissa on aloittaa viikon parin sisällä viljat hirssillä. Hirssi on kuulema parhaiten sulavaa pienen vauvan vatsalle ja lempeä sekä turvallinen vilja aloittaa. Lihasoseet aion aloittaa vasta viljojen jälkeen, liha on kuitenkin tuhdimpaa tavaraa kuin vilja. Vauva on kuitenkin aloittanut yökitinät, johtuneeko mahd.hampaiden tulosta vai toimiiko ruuansulatus vielä kunnolla??? Onko kokemuksia kiinteitä aloittaessa, että vauvalla olisi alkanut ilmavaivat kiusata yöunia? Vai lienekkö hampaat? Tätä ennen nukkunut tosi hyvin ja sikeästi yön yli. Nyt kitisee 4-6 krt yön aikana. Aamuyön nukkuu paremmin.

Vierailija
4/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin tuolla ylempänä meidän 4,5 kk pojan ruokahalusta. Eilen annoin illalla syödä maissisosetta niin paljon kuin maha veti sen jälkeen kun oli juonut 1 dl korviketta alle. Ei sitä mennyt kuitenkaan enempää kuin tuo 1/2 dl. Meillä soseiden anto on vaikuttanut pojan masuun positiivisesti.

Lastenlääkäri suositteli kiinteiden aloitamista jo tuossa 3,5 kk iässä, koska poika on isokokoinen (4 kk neuvolssa 8,6 kg) ja tästä syystä pelkästä maidosta ei riittänyt enää kuitua kakantuottamiseen asti. Kakkaväli oli 8-9 päivää ja arvetenkin maha pojalla kipeä. Nyt suoli toimii lähes joka päivä ja sen myötä myös yöunet on parantuneet (ennen kitisi öisin mahaansa ja piereskeli).

Saattaa hyvinkin kitistä hampaita. Meillä tuli ekat hampaat (2 kpl) hieman ennen 4 kk ja kiukulla ja kitinällä tulikin...en vain arvannut, että johtui hampaista tuossa iässä. Kiukku loppui, kun molemmat alahampaat oli läpi ikenistä.

Vierailija
5/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

annatteko soseruuan päälle vai kuinka? Olen yrittänyt hörpyttää sekä lusikalla, purskauttaa vaan vedet pihalle.

Tuttipulloa ei huoli kuin nälän vallitessa, ja silloinhan annan maitoa/velliä.

Vierailija
6/6 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole oikeen uponnut :/

Ihan tuttipullosta olen vaan yrittänyt (pureskelee vaan tuttipullon tuttia eikä ime), nokkamukin osto olis edessä, vaikka en kyllä jaksa uskoa että siitä suostuu yhtään sen enempää juomaan.

Kaipa se on vaan tyrkytettävä, niin tottuu veden makuun ja ehkä sitten joku pvä alkaa kelpaamaan :)