Kampaajien kootut selitykset
Lähes jokainen meistä on varmasti kokenut tämän. Mennään kampaamoon, kerrotaan kampaajalle mitä halutaan, näytetään kuvia. Kampaaja komppaa mukana, kyselee tarkentavia kysymyksiä, käyttäytyy ammattimaisesti. Kyselee, mitä hiukselle on tehty, oletko pessyt.. Kampaaja kertoo toteuttamissuunnitelmansa ja antaa sinulle lukemista. Aletaanpa hommiin!
Tuolissa luet lehteä, vilkuilet välillä kampaajan työskentelyä ja kaikki näyttää menevän hyvin. Väri kyllä näyttää vähän tummalta, mutta eiköhän siitä hyvä tule. Kun kampaaja on levittänyt värin, hän kertoo että nyt odotellaan 20min. Katsot päässäsi olevaa väriä, ja ehkä uskaltaudut jopa sanomaan että väri näyttää mielestäsi vähän tummalta. Myös kampaajan tekemät raidat ovat vähän paksuhkon näköisiä.. Kampaaja lohduttaa että kyse on vain väristä, ne kyllä näyttää eriltä kun pestään pois. Hieman epäilevänä palaat lehtesi pariin.
20min myöhemmin kampaaja tulee takaisin värjäyspisteelle, ja kertoo että on aika mennä pesemään väriä. Kaikki menee hyvin, hieronta on miellyttävä ja kampaaja kehuu väriä kovasti. Pesun jälkeen suuntaat takaisin työpisteelle, ja näet itsesi peilistä.
Mitä helvettiä? Tämähän on musta, jossa on keltaisia peukalon paksuisia raitoja!
Katsot kuvaasi kauhusta kankeana, ja kampaaja sanoo että väri kyllä muuttaa kun kuivataan. Muuttuu joo, nyt näet mustassa jo sinisiä vivahteita. Jos ja kun rohkaistut tilanteesta reklamoimaan, alkaa se selitettely.
Kyse on toki täysin hypoteettisesta tilanteesta, mutta varmasti hyvin moni meistä on ollut tässä tilanteessa, jossa kampaaja syystä tai toisesta on epäonnistunut täysin - ja vika onkin ollut asiakkaan! Milloin hiukset on liian käsitellyt, milloin käsittelemättömät. Oli liikaa punapigmenttiä, ei ollut punapigmenttiä. Hiukset oli pesty vääränlaisella vedellä, väärillä tuotteilla, asiakas ei sanonut tarpeeksi selkeästi mitä halusi, asiakas odotti liikoja.
Mikä on uskomattomin selitys, jonka kampaaja on sinulle tarjonnut epäonnistumisestaan? Miten tilanne korjattiin, vai korjattiinko sitä ylipäätään? Menitkö takaisin samalle tekijälle, vai vaaditko toista tekijää? Jakakaa kokemuksianne!
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut vastaavassa tilanteessa... :(
Enkä minä...
Ei ole näemmä vielä yhtään tarinaa tullut, joten jaan omani :D
Olin menossa värjäämään hiuksiani. Hiukseni olivat käsittelemättömät, puolipitkät, ihan hyvässä kunnossa. Halusin vaaleita raitoja aurinkoraita-tyyliin - kuvat oli mukana avaamassa tilannetta. Minulla oli vielä edellisen kesän aurinkoraitoja jäljellä, ja kysyin olisiko mahdollista saada mahdollisimman samaa sävyä olevat raidat. Onnistui kuulemma.
Kampaaja kehui kovasti hiustani, kehui että kunto on hyvä. Hän alkoi tehdä raitoja, minä keskityin lehteeni. Jossain vaiheessa pistin merkille, että hänen tekemänsä raidat olivat aika paksun näköisiä, mutta ajattelin että hän luultavasti tekee ne niin etteivät ne näytä kovin paksuilta.
Pesun jälkeen totuus paljastui. Värjäämättömissä maantienvärisissä hiuksissani oli n. 1,5cm leveitä keltaisia rantuja. Lisäksi raita-aine oli paikoittain levinnyt päänahkaan niin, että alussa oli ikään kuin iso pallo vaaleaa josta lähti raita. Itki koko sen ajan kun kampaaja kuivasi ja leikkasi hiuksia. Leikkaus oli kyllä hyvä, mutta raidat pilasivat sen täysin. Kampaaja ei nähnyt työssään mitään virhettä, ainoa mitä sain hänestä irti oli minun huono hiuslaatuni, liiallinen punapigmentti josta en kertonut hänelle (?). Hän ei suostunut minkäänlaiseen hinnanalennukseen tai korjaukseen ennen kuin uhkasin kuluttaja-asiamiehellä. Korjaus ei paljoa tilannetta muuttanut, ja koko sen ajan kampaaja oli todella törkeä ja lähes repi hiuksiani.
Päädyin sitten korjauttamaan hiukseni muualla, enkä ole muuten enää sen jälkeen hiuksiani värjännyt. Tämä vuonna 2010.
ap
Minustakin tuntuu, että suurin osa kampaajista on täysiä tumpeloita. Siksi leikkaan ja värjään hiukseni itse.
Kävin yhteen aikaan kampaamossa, jossa Kampaaja-L osasi värjätä ja Kampaaja-T osasi leikata. Harmi, että kun varasi ajan, L tai T teki sekä värjäyksen että leikkauksen... Koskaan ei mennyt kumpikin oikein.
Pahin oli, kun menin värjäyttämään tukkaani punaiseksi ja tulin mustapäisenä goottina ulos. Eniten siinä korpesi se, että sävy oli liian lähelle sama kuin ärsyttävän työkaverini. Hävetti kun ajattelin sen pitävän mua matkijana.
Mitään selitystä en saanut, vaikka mallikiehkuraa katsottiin yhdessä kampaajan kanssa. Toisaalta olin itsekin niin järkyttynyt, että taisin vaan mutista, että kylläpä tuli erinäköinen, missä voi maksaa...
Olen aina värjännyt itse hiukset. Rahaa säästyy ja hauskaa vähän "leikkiä". Koko lapsuus/nuoruus/aikuisikäni olen kyllä leikauttanut kampaajalle. Milloin olen kasvattanut hiuksiani ja kampaajalle sanonut, että latvoista saa ollaa max 3cm ja myöhemmin nään lattialla 20cm tuppoja. En hetkeen ole uskaltanut, vuode olen kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Kävin yhteen aikaan kampaamossa, jossa Kampaaja-L osasi värjätä ja Kampaaja-T osasi leikata. Harmi, että kun varasi ajan, L tai T teki sekä värjäyksen että leikkauksen... Koskaan ei mennyt kumpikin oikein.
Pahin oli, kun menin värjäyttämään tukkaani punaiseksi ja tulin mustapäisenä goottina ulos. Eniten siinä korpesi se, että sävy oli liian lähelle sama kuin ärsyttävän työkaverini. Hävetti kun ajattelin sen pitävän mua matkijana.
Mitään selitystä en saanut, vaikka mallikiehkuraa katsottiin yhdessä kampaajan kanssa. Toisaalta olin itsekin niin järkyttynyt, että taisin vaan mutista, että kylläpä tuli erinäköinen, missä voi maksaa...
Et siis saanut edes varsinaista selittelyä osaksesi! :D Mutta joo, otan osaa.
Kaiken näköisiä on ollut. Vaaleat hiukset tulivat keltaisiksi ja kampaaja syytti mua siitä etten kertonut kuinka hyvin väri tarttuu mun päähän. No mistä hemmetistä mä sen olisin voinut tietää?!?
Kerran päässä oli mustia läikkiä useampia. Huomasin ne vasta kotona ja kampaaja syytti niistäkin mua. En vain käsitä miten olisin ne voinut saada aikaan. En käsittänyt miten hänkään oli ne luonut.
Pyydetty täysin suora otsatukka on ollutkin kaareva, sivuilta pitkä ja keskeltä lyhyt.
Otsatukka kynitty melkein hiusrajaan saakka.
Kasvatin otsatukan pitkäksi ja toivoin pientä kevennettyä otsista sivulle, niin kampaaja leikkaa korvan kohdalta kamalan raon. Eihän se leikkaus edes tuonut hiuksia mun otsalle, mutta toinen korva näkyi koko ajan.
Harva kampaaja osaa oikeasti katsoa asiakkaan naamasta ja hiuslaadusta minkälainen kampaus tai väri hänelle sopii.
Ja aina kun hyvän kampaajan löytää, niin hän muuttaa, menee opiskelemaan tai jää äitiyslomalle.
Mä olen saanut selitykseksi että mun hiuksissa oli metallijäämiä, jotka aiheutti värin valumaan päästäni. Ok, voihan se ollakkin näin, mutta missään muualla ei ikinä, ikinä ole ollut samaa ongelmaa! Lisäksi ihan oulun hanavedellä ja ko. kampaamon hiustuotteilla pesen pääni. Tätähän he ei uskoneet.
Siinä meni vaatteet, kulmakarvat, ripset ja hiukset. Väri tuli siis jopa kapasta läpi, ja värjäsi vaatteeni. Korjauskin epäonnistui, joten päätin vain vaatia korvausta. Onneksi suostuivat.
Mulla on nykyään luottokampaaja, joka ei ikinä tumpeloi, siisti ja asiallinen. Vähän kalliimpi, mutta kannattaa. Hiukseni ovat vahvat ja paksut, kihartuvat märkinä ja jäävät siihen, jos ei föönaa, kasvavat normaalia nopeammin, ja esim. kaksi vuotta sitten korviin leikkautettu tukka huitelee jo kunnon lettipituudessa.
Muistan kun olin opiskelija ja tätini suositteli minulle halpaa kampaajaa -90 luvulla. No kävin kyseisessä kampaamossa, enkä ole missään nähnyt niin likaisia työvälineitä, mm. kihartimet ihan täynnä edellisten hiuksia. Halpa oli joo, mutta aloin pelätä jo täitartuntaa. En olisi mennyt, jos olisin tiennyt.
Oli permanentteja, jotka kestivät vain kaksi viikkoa. En ole permanenttia enää ottanut vuosikymmeniin juuri siksi, että joku sai sen onnistumaan, toinen ei. Välillä tulin ulos karmealla tätitukalla, vaikka olin pyytänyt vähän toisenlaista pidempää mallia. Ja permis se oli kallista puuhaa se. Nykynuoret ei taida permiksiä enää harrastaa. Ns. ylikasvaneita permanenttejä ei enää näe. Ja hyvä niin!
Mullakin oli kampaajan laittamissa raidoissa vikaa. Halusin ohuita vaaleita raitoja ja sain kyllä ne raidat, mutta osa oli levinnyt raidan alkukohdasta muihin hiuksiin oudon ja huolimattoman näköisesti. Tähän kampaaja sanoi vaan, että oho ja että folio oli varmaan osittain auennut(?). Kuitenkin mitään alennusta en saanut ja nuorena tyttönä en valitettavasti osannut pistää yhtään vastaan.
Oma tarinani - Kävin -11 laittamassa vaaleat pitkät teippipidennykset. Ihanat pitkät kutrit sainkin, kampaaja vaikutti pätevältä. Kyselin ummet ja lammet pidennyksien hoito-ohjeista kuten saako saunoa, käydä uimassa merivedessä ja uimahallissa yms ja kaikkeen lupa tuli. No kävimpä viikko laiton jälkeen saunassa ja uimassa uima-altaassa ja kuinka ollakkaan, pidennykset olivat menneet ihan V I H R E I K S I. Ei muutaku läträämään hoitoaineella että saan revittyä ne hirvitykset pois päästäni. Kävin seuraavana päivänä kyselemässä että mitähän v*ttua??? Kampaaja sanoi että hiukset lähtee "testattavaksi". No muutama päivä myöhemmin kävin juttusilla ja tuomio oli että kampaajien mielestä olin värjännyt pidennyshiusta itse ja näin ollen tuhonnut sen hiuksen pinnan jonka vuoksi se ei kestänyt kloorivettä. Meinas tytyt että se hius sieltä intiasta on valmiiksi vaaleeta eikä sitä mitenkään värjätä ennen asiakkaan päähän laittoa?? Voe morjens. Kampaaja joka laittoi mulle pidennykset päähän ei enään työskenelly koko lafkassa ja jätin asian kyrpiintyneenä siihen. Kyseistä liikettä HAIRSTOREA en suosittele kyllä kellekkään.
Täällä myös yksi joka on melko usein joutunut pettymään.
Hyvin harvassa on ne kerrat, kun olen aidosti tyytyväisenä lähtenyt kampaajalta pois.
Enkä vieläkään, 35-vuotiaana, ole onnistunut löytämään vakiokampaajaa. Yksi sellainen muutti toiseen kaupunkiin ja toinen vaihtoi kokonaan alaa. Sitten olen törmännyt vain näihin a) elämäänsä- ja työhönsä kyllästyneisiin leipäkampaajiin ja b) taidoistaan ja osaamisestaan liikoja luuleviin vastavalmistuneisiin.
En tiedä kumpi laji oikeastaan on pahempi, molemmissa on omat ongelmansa. Vastavalmistuneet toteuttavat helpommin asiakkaan toiveita vaikka eivät pysty myöntämään ettei taitoa siihen olisikaan, nämä työhönsä leipääntyneet taas yrittävät päästä mahdollisemman helpolla ja kieltäytyvät käytännössä kaikesta asiakkaan ehdottamasta johonkin syyhyn vedoten (ei sulle käy raidat/otsatukka, otsista ei kannata leikata, ei ole aikaa jne).
En ole ollut vastaavassa tilanteessa... :(