Kaikki 70-luvuilla syntyneet, millaista oli olla baarissa/yökerhoissa 90-luvulla?
Kysyn vaan siksi, koska kiinnostaa. Synnyin v. 90 ja huomenna on vapaapäivä ja tissuttelen kotona kuunnellen 90-luvun parhaita biisejä :) Soiko nämä kaikki All that she wants, Captain Jack tms. ysärihitit joka puolella?
Kommentit (354)
Oi, tulipa "ikävä" noita aikoja. Tupakka haisi, vaatteet olivat tämän päivän mittapuulla ihan kauheita ja juomat ainakin omassa kaveripiirissä rajoittui kaljaan (yök), viskikolaan (yök) ja lonkeroon (no jos on pakko). Kauheasti siellä jorattiin ja yökerhoissa kuuli uusia tuulia maailmalta. Nythän kaikilla on spotifyt, youtubet yms, mutta tuolloin uudet biisit tuli MTV:n ja muutaman radiokanavan kautta, joten ajan tasalla oleva dj oli kuuminta hottia.
Mä olin v. -90 limudiscoikäinen mutta hallussa oli legendaarinen running man-muuvi. 😀 Tanssittiinko sitä yökerhoissakin? DJ Bobot, Pandorat sun muut soi limudiscoissakin.
Tuohon aikaan porukka osasi tanssia paremmin! :)
Se oli silloin kirjoitti:
Silloin nuoret olivat selvästi vauraampia eli rahaa oli paljon enemmän käytettävissä kuin nykynuorilla kiitos hyvän taloustilanteen ja markka-ajan hintojen.
Markka-aikaa (vaan ei tupakanhajua) kaivaten...
Iso tuoppi maksoi 15 markkaa, nykyrahassa 3,45 euroa (verrattuna vuoden 1995 markan arvoon).
Vierailija kirjoitti:
Tanssiminen oli rivissä polvien koukistelua liian ahtaalla lattialla. 1-2 kännistä muijaa kihnutti takamustaan jokaisen miehen sepalusta vasten, mitä kai nykyään kutsutaan twerkkaamiseksi. Kukaan tervejärkinen ei tietenkään tanssimassa käynyt vaan istuskeli seurueineen pöydässä juomassa, ja nauramassa helvetin typerän näköiselle "tanssimiselle". Missään tuon tyylisessä paikassa en ole viiteentoista vuoteen käynyt, mutta tuskinpa meno on mitenkään muuttunut.
Tuo sopii paremmin 2000-luvun hinkkausdiscotteluun, EI 90-luvun.
t: 1972
Suosittuja 80-90-lukujen baaridrinkkejä oli ainakin San Francisco, Auringonnousu, Sininen Enkeli, Ampiainen, Sateenkaari (aina jos oli veemäinen ja kärtsy baarimikko niin se piti laittaa tekemään tuommoinen koska sen kerrostaminen vaatii älyttömästi kärsivällisyyttä :D), Lumumba ja Lumipallo.
Ai niin, Valkovenäläinen ja Sex on The Beach olivat myös suosittuja ysärillä.
Liivit (niin naisilla kuin miehilläkin), nahkaliivit, kauluspaidat, levikset, buutsit, kansitakit, blazerit.
Pukeutuminen oli aika unisexiä, eikä naiset olleet niin naisellisia kuin nykyään.
Ysärihitit soi joka paikassa ja musiikkivideoita katsottiin etkoilla MTV:lta (Music Television), niillä onnellisilla joilla kanava näkyi. Videoita tuli paljon ja koko ajan, toisin kuin nykyään. MTV oli ainoa paikka mistä niitä näki kun ei ollut internettiä keksitty eikä Youtubea.
Tupakkaa sai polttaa joka paikassa, naiset joi lonkeroa ja miehet kaljaa. Viiniä ei juonut ravintolassa kukaan eikä skumppaa, paitsi jossain juppipaikoissa vip-tiloissa. Makusiidereitä ei hirveesti ollut. Etkoilla saatettiin juoda pullo Bordeux Blancia puoliks kaverin kanssa, koska se oli kohtuullisen halpaa.
Puhelimia ei ollut eikä niin ollen kuviakaan sen aikaisesta ravintolaelämästä (luojan kiitos).
En tiedä johtuuko siitä että olen tullut vanhemmaksi, mutta minusta ainakin tuntuu että ihmiset olivat ennen ystävällisempiä, ei tarvinnut pelätä, miehet ei olleet niin sikoja. Mamuja oli vähemmän, ja heillä oli omat ravintolat missä pyörivät, esim. Malmilla.
Ulkonäön suhteen näemmä vaihtelua on melkoisesti riippuen siitä, missä päin Suomea tai Helsinkiä on ysärillä hengannut.
Itse muutin Helsinkiin -95 ja bilettämässä käytiin pe-la ja monesti vielä keskiviikkonakin. Kävimme mm. DTM:ssä, Lost and Foundissa (ykköspaikka), Bottalla, Maestron rokkibaarissa, Coronassa ja Soodassa.
Pukeuduin satiiniminareihin, verkkosukkahousuihin ja ihon myötäisiin pooloihin tai todella tiukkoihin nahkahousuihin ja pooloon. Tai joskus mulla oli bootcutfarkut ja virkattu isoreikäinen neule, jonka alla ei muuta kuin rintsikat. Muistan myös käyttäneeni tiukkoja farkkuja/nahkahousuja ja tiukkaa bleiseriä suljettuna yhdellä napilla ja alla vaan rintsikat. Tukka oli tiukalla, korkealla ponnarilla, johon oli kiinnitetty Tallinnasta ostettu pitkä, suora hiuslisäkeponnari. Ei ollut mitään etuheittoja tai tuperaauksia meillä enää tuohon aikaan. Silmämeikkiä oli runsaasti. Mua ja mun kaveria luultiin monesti jostain syystä MTV:n juontajiksi :-)
Piriä liikkui kaupungilla paljon siihen aikaan ja sitä veti ihan ns. tavallisetkin tyypit. Mm. Soodassa ja Lostarissa oli legendaarisia bileitä sulkemisajan jälkeen eli valomerkin jälkeen baari tyhjennettiin ja hetken päästä ns. vipit pääsi takasin sisään bilettämään aamuun asti. Myös näissä vedettiin piriä ja joskus harvemmin kokaa. Jos tuli jotkut urheilukisat toisella puolelta maapalloa eli alkoivat näkyä telkkarista esim. klo 4 aamulla, baari oli auki, mutta viinaa ei myyty. Se ei menoa haitannut. Muistaakseni taideteollisella korkeakoululla oli siihen aikaan aina silloin tällöin salakapakka, joka oli myös auki aaamuun ja samoin Lepakossa oli niitä aamureivejä, joissa vedettiin limua ja essoa tai piriä.
Oli kyllä mahtavaa aikaa! Jotenkin vapaata ja hullua. Vaikka tosiaan huumeita oli melko paljon, narkkeja ei ainakaan mun tuttavapiiriin kuulunut. Noi salakapakat ja muut oli myös tosi hauskoja, en tiedä uskaaltako sellaisiakaan kukaan nykyään enää pitää. Ilmapiiri oli kaiken kaikkiaan rennompi kuin nykypäivänä.
yökerhoissa tupakoitiin ja juotiin sellaisia drinksuja kuin Wille vallaton, Apinaviski ja Sex on the beach.
opintotuki pamahti tilille kahdentoista jälkeen yöllä ja siinä sitten ravattiin automaatille! .D
hiuksissa oli hiusmascaralla tehtyjä raitoja ja normaali biletysasu koostui tiukoista farkuista, tolppakorkoisista kengistä sekä ohutolkaimisesta perustopista. valomerkin jälkeen mentiin kebabille tai pitsalle, silloin kebabit olivat vielä halpaa ruokaa!
ohh nuoruus, mihin menit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No soihan ne. Prodigy oli kova juttu.
Youre no good to me i dont need nobody, dont need no one, thats no good for me
Olihan se joo, kova juttu!
... Täytyy sanoa että nykyäajan nuoret tanssivat paremmin, seksikkämmin. Me lähinnä hypimme, tehtiin käsiliikkeitä..
Voi kamala ne käsiliikeet ;D ;D
Olen syntynyt 1980.
Muistan, miten tupeerasin raivokkaasti hiirenhäntääni ja näytin lopulta Röllin blondilta siskontytöltä, meikki oli naurettava sisältäen tumman punaruskean huultenrajauskynän ja kimmeltävän lilan
Huulipunan. Siis juuri se Pamela Andersonin kamala ysäri-huulimeikki!
asuna minulla oli usein uimapukukangasta oleva, sinisenkirjava minihame ja mustat tolppakorkoiset sandaalit sekä napatoppi tai valkoiset kamelinvarvas-levikset ja se napatoppi.
auts..
Dj:tä piti aina pyytää Dazen Superhero ja suosikkijuomani oli valkovenäläinen Minkä vuoksi juoksinkin sitten vessassa, kun en tiennyt että minulla on laktoosi-intoleranssi!
V.99 otin Party Planetissa kouvolassa elämäni ensimmäisen tatuoinnin, ruusun lapaluuhun ja samalla reissulla sain myös huuliherpeksen..
Kesällä 1994 jalkapallon MM-kisat oli jenkeissä. Pelit alkoi suunnilleen siihen aikaan kun baarit meni Suomessa kiinni. Niitä sit kattomaan porukalla jonnekin suoraan baarista.
Valomerkin jälkeen sai vielä tunnin hengailla (vai puoli tuntia?) ennen kuin järjestysmiehet ohjasivat narikan suuntaan. Nykyään on parempi lähteä jo ennen pilkkua, jos haluaa välttää pahimman ruuhkan.
Vierailija kirjoitti:
No entäs se rave-kulttuuri. Tampereella näitä bileitä järkättiin mm. vanhoissa kenkä- ja juustotehtaissa eikä niissä tarjoiltu alkoholia. Ihmiset vaan tanssivat, tanssivat, tanssivat tunteja strobovalojen välkkeessä.... Itse pidin kyllä reivejä vähän tylsinä, kun ei siellä koskaan kukaan tullut pokaamaan sen non stop -tanssin ohella.
Jestas niitä muistoja! Tampereella tuli polkattua PALJON! Flaijereita kerättiin ja viikonloppuisin mentiin aamuun asti. Ratinan Shellillä aamuisin "kahvilla" ja siitä mentiin joko jatkoille tai kotiin nukkumaan. Orkideakin oli vielä melko tuntematon :) kävi monesti ystävän luona jatkoilla soittamassa muutamia biisejä. Pienet oli piirit ja nyt moni heistäkin jo kuollu. Heillä bileet jatkoi kovempiin huumeisiin.
Siis minä katselin jouluna vanhempien luona kuvia ja pakko sanoa, että ihmisten baaripukeutuminen oli 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa ainakin miehillä omituinen. Kaikilla oli värikkäitä verkkaripukuja päällä ja tosi paljon koruja joka puolella. Tuntui, että miehet kilpailivat siitä kuka näyttää törkeimmältä :) n26
Itse synnyin vuonna 90 kanssa ja itse muistan miten paljon oli esimerkiksi Spar kauppoja, Aurinko Jaffa kioskeja sekä joka paikassa oli aina limu- tai olut aurinkovarjoja :D
Oii, Helsingissä tuli biletettyä lukioikäisenä Kynällä ja sit oli ne KyBa illat eli viereiseen Bier Academyyn pääsi Kynältä sisäkautta. Samaan aikaan ja myöhemmin kävin myöd Adlonissa, Alibissa (aika räkälä), Prunnissa, muuttui Heartbreakersiksi jossain vaiheessa,sit Botta, Arkku, Happy Days...vanha...melkein kuulen korvissa musiikin. Mun kaveripiirissä juotiin pohjiksi pullo halpaa viiniä jonkun luona ja sitten baariin, jossa join kyllä yleensä olutta, joskus ehkä kossuvissynkin. Pilkkuun asti ja sit sinne vanhalle dösäasemalle odottamaan yöbussia (joskus pröystäili taksilla). Sit tietty Lostari yms.
Ihania aikoja, ahkerin biletysaika osuu mulla 1992-1999 ajalle. Oli ne aikoja, maailma tuntui paljon viattomammalta kuin nyt. Ja juu, päällä oli just farkkua ja liiviä yms. rentoa.
Vieläkin hävettää parit oharit, kun sovin jonkun hemmon kanssa treffit seur päivälle jonnekin stokkan kellon alle, enkä jaksanut mennä. Ei ollut kännyköitä ja kotinumeroja ei tullut vaihdettua. Sori pojat! Musta oli kyllä ihana olla ysärinuori <3
Paradisio - Bailando