Sosionomit amk! Päiväkotiasiaa... ( muutkin pk:n pätevyysvaatim. tietävät)
Täällä pyörittelen ammatinvalintaan liittyviä asioita ja pää meinaa seota...
Opiskelen sosiaalityötä yliopistossa, jo melko pitkälläkin siinä. Ajan saatossa olen kuitenkin huomannut että olen suuntautunut hieman väärin. Tahdon työskennellä lasten kanssa varhaiskasvatuksen, erityisopetuksen tai miksei vaikka alkuopetuksen puolella.
Sosionomeja on tullut meidän laitokselle ja he ovat saaneet yllättävän vähän korvaavuuksia sos.työn maisterin tutkintoon.
Onkohan kenelläkään tietoa miten suhtaudutaan (kummalliseen) tapaukseen, joka haluaakin vähän kokreettisempaan kouluun ja opiskella amk:ssa pätevyyden lastentarhanopettajan töihin?
Onkohan tässä mitään järkeä? Sosiaalityötä, kunnallista sellaista kokeiltuani ja mietittyäni muutenkin mitä haluan elämältäni (ikäkriisi!) olen tullut siihen tulokseen että ammatinvaihto on välttämätön ja lasten kanssa työskentely on mun juttu! Apua siis ja ajatuksia kaivataan! Helppiä siskot!
Kommentit (9)
Sosionomi voi kyllä olla päiväkodissa töissä. Yritä kaivaa netistä jostain tarkempi lajittelu siitä, mitä siihen kuuluu ja mieti oletteko käyneet samoja läpi.
Tiedän ettei amk:ssa voi opiskella lääkäriksi. ;)
Tiedän myös että amk:ssa opiskelleet sosionomit työskentelevät päiväkodeissa tehden lastentarhanopettajan töitä.
Tosin tiedän myös että tästä käydään paljon kädenvääntöä. Suomi kun on pätevyyksien luvattu maa ja kaikki pitävät kiinni omien koulutustensa ainoasta oikeasta soveltuvuudesta .
Tätä olen kuunellut jo yliopistossa. Sosiaalityöntekijät/ sosionomit. Sosionomit kun eivat millään ole päteviä hoitamaan asiakkaita sosiaalitoimistosissa tiettyjen tahojen mukaan...
MISSÄ voi nämä opinnot suorittaa ja mikä koulutus pitää olla että niihin pääsee?
T Ap
kävin sen siis helsingin yliopiston kautta. pohjana piti olla 60ov jotka liittyvät lapsiin ja kehityspsykaan/pedakogiikkan tms
Se on ainakin lastentarhanope koulutukseltaan.Tarkempää en tiedä. Tietääkö joku muu?
sosionomi opinnon on 210 op joista korkeintaa voi saada korvaavuutta 90 op. Näin ainakin lukee Lamkin ohjeissa.
Mutta kyllä varmaan yliopisto-opinnoista saat korvauksia.
Lastentarhanopettajan " pätevyyteen" tarvitaan 60 op varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja, siis toki muutkin täytyy opiskella. Mutta sosionomi voi suuntautua lapsiin, aikuisiin vanhuksiin jne.
Nykyisin opikelevat lto:t voivat valita sen osaksi peruskoulutustaan, minun aikanani se ei vielä ollut mahdollista.
Esi- ja alkuopetuksen täydennyskoulutusta järjestävät ainakin H:ki, Vantaa ja Hämeenlinna. Muusta maasta en osaa sanoa. Oli muuten sairaan kallista (omasta pussista! ).
Jos olet varma, että haluat työskennellä nimenomaan eskari-ikäisten kanssa, suosittelen vaihtoa lto-koulutukseen. Voit jatkaa vaikka tohtoriksi saakka!
Minun kanssani samaan aikaan opiskeli soiaalikasvattajia, luokanopettajia, sosionomeja ja lastentarhanopettajia. Ymmärsin, että
kaikki olivat valmistuneita ja jo työelämässä olleita. Eli luulenpa, että ilman tutkintoa voi olla hankalaa juuri ko. opintokokonaisuutta suorittaa.
Käväise Hämeen kesäyliopiston sivuilla tsekkaamassa.
Mutta silloin en saa juuri mitään korvaavuuksia tästä jo opiskelemastani tutkinnosta.
Lähin yliopisto, jossa voin Lto:ksi opiskella on liian kaukana. Amk sitävastoin olisi mahdollisuuden rajoissa.