Voiko 16-vuotias saada sydänkohtauksen?
Kommentit (22)
Mulla oli sydän ollut pysähtyneenä ku synnyin ku jokin oli kietoutunut kaulan ympäri. Käsittääkseni sydän kuitenkin lähti aika nopeasti takas käyntiin eikä ole mitään vaurioita tullut. Itse kuitenkin olen ollut hieman stressissä sen takia siitä asti ku kuulin siitä eli 7vuotiaasta, kun isoäiti sen meni sanomaan. Oon vaan välillä miettinyt että sehän saattaa mennä uusiks pysähdyksiin. Vaik kaikki väittää ettei vauriota oo tullut niin oon lukenut , että kun sydän on pysähdyksissä niin siihen muodostuu koko ajan arpikudosta mikä vain heikentää sydäntä. Oon miettinyt että pakkohan sitä mullakin on olla. Oon nyt ihan tässä viimevuosina nostanut kuntoni niin kovaksi kuin mahdollista ja kaikinpuolin koitan pitää sairauskohtauksen riskin niin pienenä kuin mahdollista. Olen elämäni aikana käynyt läpi jo sydäntulehduksen ja olin ihan varma, että nyt ei enää kauaa täällä eletä, mutta kyllä siitäkin toivuttiin. Olin 13v. Nykyään mulla on välillä rinnassa sellaista puristusta ja välillä hengittäminen tuntuu hieman hankalalta. Huoltani lisää se, että sydänvika on sukurasitteena ja lähes kaikki sukulaiseni jotka ovat kuolleet ovat kuolleet sydämen takia. Jos ei sydämenpysähdykseen niin sitten sydämen häiriön aiheuttamaan tulppaan joka on kulkeutunut aivoihin johtaen kuolemaan. Mun isällä on kolme elossa olevaa yli 60vuotiasta sukulaista ja kahdella heistä on jo tahdistin ja kolmannella lääkitys sydämen rytmihäiriöihin. Sekään ei oikein kuulemma tepsi. Äitinikin vanhemmat ja toinen isovanhemmista on kärsinyt sydänviasta. Äidin isä elää yhä ja on ihan suoraan mulle ennustanut että ongelmia kyllä tulee ennen 50 ikävuotta. Tästä hän sai hieman kuulla valitusta äidiltäni joka ei oikein ilostunut hänen suorapuheisuudestaan. Itse toivoisin, että asiat jo tässä iässä kerrottaisiin mulle aivan suoraan. Lääkärit eivät ole alkaneet tulevaisuuttani ennustamaan ainakaan mulle vaan ovat vain sen hetkisen tilanteen kertonut. Uskon silti että riski sydänkohtaukseen on pieni 16vuotiaalla joka ei ole ikinä kohtausta saanut ja jonka suvussa ei sydämet ole yhtä surkeita kuin meillä.
Ei voi, sydänkohtauksen voi saada vain vanhus eikä 16-vuotias ole vielä vanhus ellei kyseessä ole jokin eläin, ei ihminen ja sydänkohtauksen voi saada vain ihminen.