Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusasiaa

Vierailija
13.03.2016 |

Ero taitaa olla painamassa päälle, ja olen yrittänyt selvittää kuinka paljon saan elatustukea. Lapset siis käytännössä jäisivät minulle, mies kävisi tapaamassa heitä minun luonani.

Nettotulot kummallakin n 2000.

Osaisiko joku kertoa suunnilleen mistä summasta puhutaan. Yritän tässä miettiä miten järjestän asumiskuviot. Onko varaa jäädä lasten kotiin vai muuttaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimini kelan raha on sen n 150e per lapsi, luulen että sun tilanteessa se olis samaa luokkkaa kun miehen tulot noin pienet. Saat tietysti myös lapsilisän yh korotuksen ja voit hakea asumistukea siihen asuntoosi.

Tuolla on elatusmaksulaskuri

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Vierailija
2/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vastasit. Yritin tuota täytellä jo aiemmin, mutta en kaikkiin vielä pysty vastaan, esim miehen asumiskulut, yms. Siinä oli kohta lasten harrastuksista, nostaako se elatutuen määrää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti 175e/lapsi kertaa 2 =350e

Mutta todennäköisesti kuitenkin jotain 300-400€/kk miehen noin 3000e bruttopalkasta siis kahdesta lapsesta

Vierailija
4/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei tietenkään kuulu minulle mutta ihan uteliaisuuttani kysyn että miksi eroatte ?

Pettäminen / rakastuminen toiseen vai jokin muu ?

Vierailija
5/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun vastasit. Yritin tuota täytellä jo aiemmin, mutta en kaikkiin vielä pysty vastaan, esim miehen asumiskulut, yms. Siinä oli kohta lasten harrastuksista, nostaako se elatutuen määrää?

Voi nostaa tai olla nostamatta, vaikka lapsista olisi kuinka kuluja niin ei se elatusmaksu voi kuitenkaan ylittää etävanhemman elatuskykyä. Mahdotonta sanoa onko sillä vaikutusta vai ei mutta jos joku kallis harrastus on niin kannattaahan se siihen laskuriin laittaa. Toisaalta niistä voisi myös sopia elatusmaksujen ulkopuolella että maksetaan harrastuskulut yhdessä tai toinen maksaa yhden ja toinen toisen, näin tekisin itse ja elatusmaksu kattaisi vain ns perusjutut eli asumisen ja elämisen kulut ja perusvaatteet. 

Vierailija
6/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä oli bruttotulot himpun yli 2000 ja hänen asumiskulunsa tuolloin noin 1200 (-vuokralaisen tulot eli realistisemmin noin 800 euroa). Itse olin vanhempainrahalla, eli käytännössä jäin miinukselle.

Mies maksoi lapsesta vähän reilu 200, tosin lapsen kasvaessa (ja viettäessä aikaa isällään 2-3 kertaa viikossa, kun alkuun kaikki tapaamiset meillä) sovittiin maksut 160e/kk, koska en nähnyt järkeä että mies maksaa minulle noin paljon vaikka ostaa itsekin kotiinsa lapselle lelut, vaipat, vaatteet ja ruuat yms.

Vierailija
7/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mimini kelan raha on sen n 150e per lapsi

Miksi täällä aina sanotaan että Kelan minimi on n. 150e? Sehän on oikeastaan maksimi jonka Kela maksaa, summa voi olla pienempikin. Suurempi vain siinä tapauksessa että on sovittu suuremmasta ja silloin ulosmitatut rahat kierrätetään Kelan kautta jos ei muuten maksettu?

Pystyn keksimään vaikka kuinka monta erilaista esimerkkiä että Kelan maksama elatustuki on pienempi kuin 150e, mutta enpä oikeastaan sitä suurempaa.

Vierailija
8/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stn rosvo. Taas 1 läski joka yrittää kuppaa ukkonsa. Oksetat.

Vierailija
9/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten perhe on hajonnut ja mamma vaan miettii miten paljon rahaa saa nyhdettyä ex-ukolta..

Vierailija
10/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi, kun on joku herännyt äkäisenä. Vai onko se yleinen elämänasenne? Lasten kasvattaminen, huoltaminen, elättäminen...nämä kaikki, vaikka rakkaudellakin pitkälle pärjää, maksavat. Ei ole väärin pohtia etukäteen taloudellista puolta. Päinvastoin. Budjettia miettii jokainen vastuuntuntoinen vanhempi, se tuo lapsen elämään tasapainoa ja turvaa. Etävanhempi ei maksa lähin elämää ja asumista, vaan kantaa vastuunsa lapsen maksuista.

Vierailija
11/11 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten perhe on hajonnut ja mamma vaan miettii miten paljon rahaa saa nyhdettyä ex-ukolta..

No voihan se pappakin toimia niin, että itse sekä hoitaa lapset yksin, että maksaa kaikki lasten menot. Eikä tietenkään nyhdä mannalta mitään. Tai sitten toimitaan niinkuin aikuiset, ja maksetaan yhteisten lasten menot puoliksi, kuten aloittaja aikoo toimia.