Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjasuosituksia/-arvosteluita

Vierailija
11.03.2016 |

Kaipaan jotain hyvää luettavaa. Kaiken tyyliset kirjat kelpaavat. Kerro suositus ja arvostele kirjaa! Kerro vähän juonesta/aiheesta? Näitä kirjakeskusteluita on tainnut olla viimeaikoina, mutta haluaisin tässä keskustelussa kuulla myös sen, että millainen on suosittelemasi kirja.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko dekkari? Jos sopii, suosittelen  tutustumista yksityisetsivä Vish Puriin. Hänen työstään ja kotielämästään kertovat kirjat ovat sekä mehevää dekkaria että currynmakuista ajankuvausta tämän päivän Delhistä. Puri on Intian Poirot tai Holmes!

http://vishpuri.com/

Vierailija
2/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii, kaikki käy. Kiitos ensimmäisestä suosituksesta 1! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin dekkaria suosittelen. Mikko Porvalin Sinisen kuoleman kuva. Sijoittuu kieltolain aikaan Karjalankannakselle.

Agneta Rahikaisen Edith, elämäkerta runoilija Edith Södergranista.

Vierailija
4/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potter. Paras kirjasarja mitä löytyy. Kaikki varmaan tietää mistä tämä kertoo, mutta sitä ei ymmärrä ennen kuin lukee itse. Uskomattoman upeita kirjoja!

Vierailija
5/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annie Proulxin kirjat! Minun tuorein timantti-löytöni.... amerikkalainen kirjailija ja toimittaja, kirjoittanut novelleja ja romaaneja mm. Wyomingista. Laivauutisia oli ehkä romaaneista paras, mutta myös suomennetut novellikokoelmat Lyhyt kantama (sen yhdestä novellista muuten on tehty elokuva Brokeback Mountain), Maan tomua ja Näin on hyvä ovat mainioita.

Hurjan elävä kieli olematta jaaritteleva, ja henkilöhahmot uskottavia ja syviä.

Vierailija
6/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpa viimeinkin aikaiseksi lukea Voltairen pienen teoksen Candide. Se on sekä kiintoisa tarina että kirpeää yhteiskuntakritiikkiä. Herättää ajatuksia, kun eräisiin Euroopan maihin kohdistuva arvostelu sopisi sellaisenaan tähän päivään, vaikka Voltaire kynäili teoksensa 1750-luvulla.

Vierailija
7/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että moni paljonkin kotimaisia klassikoita lukenunut on ohittanut Välskärin kertomukset. Se on mahtava sukueepos täynnä jännitystä, seikkailuja, romantiikaakin. Fiktiiviset henkilöt seikkailevat oikeasti eläneiden keskuudessa. Lukijalle tulevat tutuiksi monet Suomen vaiheet Ruotsin vallan aikana.

Vierailija
8/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten vallankumous. G. Orwell:

Luin sen näin kypsässä 40 vuoden iässä ensimmäistä kertaa ja nauroin ääneen. Veikkaan, ettei teinit, jotka yläkoulussa/lukiossa pakotetaan tuo kirja lukemaan, saa siitä sillä tavalla irti kuin "vanhempana" ja kokeneempana.

Kellopeli Appelsiini. Anthony Burgess:

Aivan järjetön kirja, kunnes lopussa kaikki käy järkeen. Vanhana kouluvenäjän lukijana kiehtoi venäjän kielen sotkeminen katu/nuorisopuheeseen.

Tässä pari klassikkoa, joihin olen ollut todella tyytyväinen viime aikoina.

Vierailija
9/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäs suosittelenkin Saara Turusen Rakkaudenhirviötä. Siinä itäsuomalaisen tuppukylän kasvatti yrittää kasvaa naiseksi ja ihmiseksi jäykelöäidin varjosta. On hauska ja muutenkin tunteikas, rehellinen, uskottava, sujuva, kauniisti kirjoitettu, helppolukuinenkin, tapahtumia ja aatosten analyysiä piisaa. Tapahtumapaikkoina tuppukylän lisäksi Helsinki, Espanja ym.

Vierailija
10/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä elefanteille. Komediallisia sävyjä omaava kasvukertomus lääkäriopiskelijasta, jonka kohtalo heittää sirkuksen leiviin. (Tästä on tehty myös elokuva)

Stephen Frylta suosittelen Koppava kloppi, Aikakaudet tai More Fool Me (en tiedä onko tästä suomennosta).  Kaikki nämä teokset ovat kuuluisan koomikon omaelämänkerrallisia, ja aivan järjettömän hyvin kirjoitettuja. Stephen Fryn kerrontatyyli rönsyää asiasta toiseen ja kolmanteen. Hyvin hauskoja kirjoja, ja helppoja lukea.

Lauren Olivierilta suosittelen Delirium-trilogiaa. Kertovat maailmasta jossa rakkaus on tauti, ja se poistetaan leikkauksella. Kaukana sivistyksestä kapinoivat vaaralliset Villit, ja sankarimme täytyy tehdä päätös. Itse pidin todella paljon.

Lisäksi suosittelen Lauren Olivierilta Before I fall:ia. Teinityttö herää aamulla, ja tajuaa pikku hiljaa että on kokenut saman päivän aikaisemmin. Tarinan edetessä hän oppii kuinka pienet asiat vaikuttavat tulevaisuuteen, ja kaikilla on omat salaisuutensa yms.

Vierailija
11/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä upskaa!

Vierailija
13/18 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liza marklundin annika bengzon -romaanit. Kannattaa lukea aikajärjestyksessä. Viimeisin lukematta vielä. Toiseksi viimeinen oli huono. Muut olleet hyviä.

Vierailija
14/18 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immaculee Ilibagiza: Elossa kertoakseen

Tosikertomus ruandalaisesta naisesta kansanmurhan keskellä. Hän viettää monta kuukautta seitsemän muun naisen kanssa pienessä kylpyhuoneessa. Tämä on yksi niistä harvoista kirjoista, joita lukiessani olen melkein itkenyt.

Kansainvälisellä Goodreads-kirjasivustolla kirjan on arvostellut 28277 lukijaa, joiden antamien arvosanojen keskiarvo on 4,42 tähteä viidestä tähdestä. Se on todella hyvä keskiarvo, sillä suurimmalla osalla kirjoista keskiarvo on vain vähän yli kolme tähteä.

Kirjan suomenkielisen version kustantaja on Kuva ja Sana, joka on ilmeisesti joku uskonnollinen yritys. Sitä ei kuitenkaan kannata säikähtää, kirjassa ei tapahdu mitään yliluonnollista.

Vierailija
16/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin Kotiopettajattaren romaanista. Tunnelma on hieno 1800-luvun englannista kertovassa romanttisessa tarinassa. Parasta kirjassa olis miten Bronte kuvaili ihmisiä, heidän eleitään, tekojaan ja omia tunteitaan. Tarkkanäköinen kirjailija!

Vierailija
17/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Katja Kettu : Yöperhonen (Tarinea 1930-luvulta eteenpäin Suomesta Venäjälle loikanneesta Irgasta ja vuodesta 2015, jolloin Verna lähti Venäjälle etsimään isänsä kohtaloa) Todella mielenkiintoinen, avautuu loppua kohden .

Jojo Moyes:Kerro minulle jotain hyvää  (tunteisiin vetoava rakkaustarina)

Paula Havaste: Tuulen vihat   (historiallinen romaani 1100-luvulta)  toinen osa  Maan vihat

Rachel Joyce: Harold Fryn odottamaton toivioretki (aivan ihana , herkistää)

Vierailija
18/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa suosittelemaan tuota Jojo Moyesin Kerro minulle jotain hyvää. Tosi koukuttava ja ajatuksia herättävä. 

Katja Ketusta tuli mieleen Kätilö, yksi parhaita kirjoja mitä olen lukenut. Tosi voimakas, rankka mutta hieno, ja kieli on ihan mieletöntä.