Olen varmaan allerginen meikkivoiteelle, pitäisikö pestä heti pois?
Sori tyhmä kysymys, mutta olisko mun parasta nyt tehä koko meikki uudestaan eri meikkivoiteella? vai onko se sama meneekö nyt koko päivän näin, kun on jo laitettu?
Kommentit (11)
Ilmeisesti siis kutittaa, kirvelee ja punoittaa. Jos peset meikkivoiteen pois nyt, oireet helpottunevat muutamassa tunnissa. Jos et pese, illalla tarvitset kortisonikerroksen ihollesi ja silmäsi saattavat muurautua umpeen. Tai jotakin siltä väliltä. Onnea valinnallesi.
Ei missään nimessä pidä pestä pois.
Kannattaa pestä pois. Huonoimmassa tapauksessa voit saada turvotusta ja ihottumaa kasvoihin päivän aikana, jos kerran kärsit jo nyt allergiaoireista. Kannattaa kyllä kokeilla vaikka ranteen sisäsyrjään sitä meikkivoidetta, että saatko lisää allergiaoireita ja minkälaisia ne ovat. Sitten vaan valokuvat ranteesta ennen ja jälkeen ja tuotteen nimi ylös vastaisuuden varalta. Kosmetiikan aiheuttamat kemikaaliyliherkkyydet jäävät harvoin yhteen tuotteeseen.
Pese pois. Oireet taitaa olla aika pienet, koska ei ole kiirettä pestä pois sitä. Ne voi pahentua pitkäaikaisessa altistuksessa tai sitten siedättyä. Ei koskaan tiedä mihin suuntaa se menee.
Riippuu oireiden voimakkuudesta. Jos se on ihan oikeasti kunnon allerginen reaktio, esim. iho turpoaa, niin pese ihmeessä heti pois. Jos on kotona esim. antihistamiineja niin ota tabletti.
Mutta jos se on jotain lievää pistelyä tai kuumotusta, eikä sulla ole taipumusta voimakkaisiin ihoreaktioihin, niin ihan hyvin voit antaa olla. Itselläni oikeastaan melkein kaikki meikkivoiteet alkuun pistelee ja kuumottaa ja kutittaa, mutta iho tottuu niihin kun käyttää vaan. Olen moniallerginen, mutta en ole koskaan saanut varsinaista allergista reaktiota kosmetiikasta tai hiusväreistä, joskus ohimenevää nokkosihottumaa mutta ei mitään vakavaa. Kunnon reaktiot saan siitepölyistä ja tietyistä ruoka-aineista, ja näiden kanssa ei voi leikkijä kun voi hengitystiet turvota tukkoon.
Kannattaa ladata puhelimeen Cosmethics, jolloin pystyt jo kaupassa tarkistamaan, onko tuotteet sulle soveltuvia. :)
Voit myös kertoa, mikä tuote on nyt kyseessä, niin voin tarkostaa, mikä ainesosa saattaa sitä allergiaa aiheuttaa. :)
toi on uusi, cliniquen voide. onko cliniquen tuotteet mineraalia? sen ei kai pitäisi allergisoida pahasti, mutta eihän koskaan tiedä. kai voin tän pitää kun ei se paljon oireile. ap
Mun ihoa kutittaa tuotteet,jotka sisältävät bismuth oxycloridea. Monissa mineraalimeikeissä sitä on.
Mä allerginen ja kaikki nestemäiset meikkivoiteet saa silmät vuotamaan.
Katso ainesosista, onko siina sellaista kun polyaminopropyl biguanide, se on eu:n kieltolistalla ja ainakin joissain cliniquen meikkivoiteissa on sitä ollut vuonna 2015. Se saattaa olla se, joka oireita aiheuttaa.
Millä tavalla oireilet? Jos pidät koko päivän, saattavat oireet pahentua, jolloin illalla näytät enemmän keitetyltä ravulta. Jos taas kyseessä on mineraalimeikki, reagoi se auringonvaloon ja hikeen, minkä takia se vähän kihelmöi. Käsittääkseni kyseessä ei siis ole silloin allergia.