Imetät täysillä, mutta oma paino ei vaan tipu - onko muita?!?
Onko muilla vastaavaa ongelmaa eli vauva on täysimetyksellä, itsellä tavallinen terveellinen ruokavalio - annokset kohtuullisia, ei herkkuja eikä ylimääräistä rasvaa - ja silti paino ei tipu ei millään. Harrastan liikuntaa päivittäin. Toisaalta paino ei myöskään nouse vaikka söisin mitä.
Voiko olla, että mun aineenvaihdunta on ihan sekaisin/jumissa vai onko mun elimistö todellakin tällänen " yhdeksän ylös - yhdeksän alas" -tyyppiä. Raskauden aikana tulee melkein 20kiloa, joista 10-15 lähtee tosi nopeasti ja loput vasta kun imetys on loppunut ja vaavi on 9kk ikäinen. Esikoisen kanssa kävi just näin eli 9kk ikäisenä mun paino " romahti" normaalilukemiin ilman mitään dieettejä ja poppakonsteja.
En vaan millään jaksaisi odottaa puolta vuotta, että saa omat vaatteet päälle ja kesäkin on tässä tulossa. Löytyykö kohtalotovereita tai hyviä neuvoja muuten vaan??!!??
Kommentit (7)
Mulla sama. Tyttö on nyt pian 8kk ja paino on ihan samassa kuin 2vko synnytyksestä. Mulle tuli raskauden aikana vain 7 kg ja 8 kg oli lähtenyt kun synnytyksestä oli kulunut 2 vko. Mutta siinä sitä sitten ollaan pysytty tiukasti. On aivan sama mitä syön ja kuinka paljon ja liikunko kuinka paljon. Pikkuisen pistää tympimään, kun on oikein tosissaan yrittänyt laihduttaa, mutta mitään ei tapahdu. Minä siis imetän myös vielä, mutta pikkuhiljaa olen lopettelemassa. Toivottavasti sitten alkaa tapahtumaan.
Puzzle
tuttua. Esikoisen aikana jäi 4kg, ja lopetin imetyksen kun tulin raskaaksi uudelleen. Eli paino ei silloin tippunut. Nyt kuopuksesta jäi myös 4kg synnytyksen jälkeen, mutta ne lähti kun lopetin imetyksen. Vielä on siis esikoisen kilot jäljellä..
Osaa saa syödä mitä haluaa ja tosiaan paino tippuu alipainon puolelle.
Imetän, syön ihan hyvin, harrastan liikuntaa 4krt viikossa (jumppaa, spinningiä yms) ja paino vaan on ja pysyy. Tuli 16kg josta jäi saikulle 5kg. Nyt oon saanu ehkä 2-3kg pois mut vieläkin on kiloja ihan reilusti jäljellä.
-Anu, jonka ruho panttaa läskejä ;)
Ja niin on ollut jokaisen neljän läpsen kohdalla, tai siis kolmen aiemman ja niin taitaa nytkin olla. Syön terveellisesti, en herkkuja yms. ja paino vaan ei putoa.'
Ennen on ollut juuri niin, että imetyksen loputtua on paino pudonnut, nopeasti ja rajusti ja ilman, että mitään tekisin.
onhan tää toso ärsyttävää, kun tekee vaikka mitä niin nämä kinkut on ja pysyy ja olisi kiva olla kesällä hyvässä kunnossa.
Ilmeisesti mulla vaan on niin, että imetysaikoina olen pyöreä, niin tylsää kun se onkin.
Vauva on kohta 7kk ja näytän siltä, kun olisin juuri synnyttänyt!
onneksi on kohtalotovereita!!! vaikka näin kurjasta asiasta onkin kyse. Olisi todellakin kiva päästä jo omiin mittoihin tai edes jotain sinne päin. Mulla on kanssa paino suunnilleen sama kuin muutama viikko ennen synnytystä, painoa tuli yhteensä noin 15kg raskauden aikana. Tuntuu että kehossa on ylimääräistä nestettäkin, mutta myös ihan selkeää läskiä myös. Paino ei vaan putoa, vaikka tiedän periaatteessa, miten sitä pudotetaan, myös järkevästi. Olen noin viisi vuotta ennen raskautta laihduttanut 25 kg järkevällä ruokavaliolla ja liikunnalla, ja saanut sen pidettyäkin. Eikä raskauden aikainen painonnousu ollut mitenkään älytöntä.
Nyt lapsi 5 kk ja mä olen turvoksissa kuin mikäkin. Täysimetän vielä, joten luulisi energiaa kuluvan, mutta ei. Alkaa vähitellen ärsyttää. Millekään kovin rajulle dieetille en tuon imetyksen aikana viitisisi ruveta. Maitoa on tullut luovutukseen saakka, joten energian tarvettakin on ollut. Olen laskeskellut päivän annoksiakin ja miinukselle pitäisi jäädä, eli laihdutusta tapahtua, mutta ei.
Toimiikohan joidenkin keho jotenkin eri tavalla imetyksen aikana, esim. suojatakseen maidontuloa tms.? Eli onko energiatalous erilaista? Neuvolan tädin mielestä ei tietenkään...
Lohdullista kuulla, että paino sattaa pudota kun imetys loppuu.
Lapsukaiseni on nyt 10,5 kk ja nyt vasta olen aika lailla saman painoinen kuin ennen raskautta (tosin kroppa on eri mallinen koska ennen raskautta harrastin aktiivisemmin liikuntaa ja olin kiinteämpi ja lihaksikkaampi *huokaus*).
Synnytyksestä jäi siis viitisen kiloa, täysimetin melkein 6 kk, syön terveellisesti, herkkuja harvoin, käyn vaunulenkeillä. Mutta paino ei meinannut pudota millään. Vähensin sitten hiilihydraatteja ja rasvaa ja sitten vasta sain painoni putoamaan.
Kovasti aikanaan odotin imetyksen laihduttavan ja olin aika pettynyt kun niin ei käynytkään.
Vielä kun saisin energiaa vanhan kuntosaliharrastuksen aktivoimiseen.
täysimetin 6kk ja kokonaisuudessaan 9kk. Tänä aikana tippuivat vain alun n. 10kg ja loput kymmenen eivät millään liikunnasta ja hyvästä ruokavaliosta huolimatta - ennen kuin lopetin imetyksen. Sen jälkeen kilot tippuivat kuin itsestään. Samoin taitaa käydä tällä kertaa: Tyttö 5kk täysimetyksellä ja paino junnaa samassa kuin muutama viikko synnytyksen jälkeen...
Tylsää mutta eipä sille mitään mahda. Hormonit toimivat meillä näin, kun joillain muilla imetys juuri laihduttaa jopa alipainoiseksi saakka.