En kirjoitushäiriön takia osaa yhdyssanoja
ja usein kahdesta vaihtoehdosta valitsen sen väärän. Eikä mun ongelmaa poista se, että asiasta jatkuvasti huomautetaan.
Kommentit (12)
Hyvinhän nuo sulla paukahtelee yhteen!
Menihän heti aloituksessakin kaikki oikein.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän nuo sulla paukahtelee yhteen!
No nyt on hyvä päivä. :)
Etkö voisi sitten opetella sitä sääntöä? Useimpienhan ei tarvitse, koska kielikorva sanoo mikä on yhdyssana, mutta sun varmaan pitäisi. Valitettavasti huonosti kirjoittaminen antaa tosi huonon kuvan ihmisestä.
http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/mik%C3%A4-helpp…
Älä ota asiasta liian suurta murhetta. Käytä oikolukuohjelmaa, joka korjaa useimmat virheet. Olen äikänopena tullut siihen käsitykseen, että useimmiten, jos yhdyssanat eivät mene kaaliin, kyseessä on jonkin sortin oppimisvaikeus. Ne, jotka osaavat yhdyssanat hyvin, eivät osaa niitä siksi, että ovat ahkerasti opiskelleet, vaan koska ne ovat heille yleensä itsestään selviä juttuja, joita ei tarvitse miettiä. Jos joutuu sääntöjen varassa tekemään ratkaisun joka sanan kohdalla, se syö valtavasti kapasiteettia, jota pitäisi kuitenkin riittää myös tekstin sisältöön, rakenteeseen, välimerkkeihin jne. Ei siis ihme, että virheitä tulee.
Olet av-mammojen mielestä iljettävä persu jota saa haukkua.
^ ^ Niin se on jonkinlainen hahmotushäiriö ehkä. Vaikka koettaa järjellä ajatella sitä sanaa niin ei vaan hahmota sitä jostain syystä oikein ja joutuu arpomaan kummin laittaisi. ap
Hei, tottuneemmatkin kirjoittajat tekevät virheitä yhdyssanoissa. Joskus kielikorva sanoo, että ilmaisu kirjoitetaan yhteen, koska se on puheen tasolla jäykistynyt ilmaus, mutta konventio sanoo, että erikseen.
Ei se ole ongelma. Minä teen usein virheitä siksi, että ajattelen englanniksi ja sitten kirjoittelen suomeksi. Tyhmimpiä ovat ne, jotka vesittää itse asian puuttumalla kirjoitusvirheisiin.
Olen pahoillani tilanteestasi.
Valtaosalla virheiden tekijöistä syynä on tietämättömyys ja laiskuus. Heille huomautetaan asiasta - ei sinulle, jolla on kirjoitushäiriö.