Ehkäisyn vaihto ja nyt raskausepäily.
Olen 27v nainen. Olen pitkässä vakituisessa parisuhteessa. Kävin hormonikierukan(Mirena) poistossa 10.2., kierukka oli minulle sen 5v. Kierukan toinen väkänen oli kohdunlihaksen puhkaissut(oli siellä jumissa)eli heti vuotoa tuli hetken. Kuukautiset minulla oli siinä tammikuun alkupuolella. Mutta nyt asiaan eli :
A) Aloitin Diane Nova pillerit aknenhoitoon,jonka kierukka aiheutti, pillerit aloitin 12.2 gynen ohjeen mukaan kun tyhjennysvuoto alkaa.
B)Tyhjennys vuotoa ei tullutkaan. Vain yhden kerran jäi paperiin pyyhittäessä.
C) Nyt taukoviikolla vuotoa ei näy eikä kuulu.
D) Seksiä on harrastettu melkein päivittäin ilman lisäehkäisyä poiston molemmin puolin.
E) Virtsasta tehtävä kotiraskaustesti NEgatiivinen. Eilen aamuna viimeksi tehty.
D) Raskausoireta runsaasti alkoivat jo 3viikkoa sitten.. huimaus,pahoinvointi,lämpöily,päänsärky,hikoilu,yökötys,alamaha "nippailu", rintojen kova arkuus,metallinmaku suussa yms.. Tietysti tämä huimaus,pahoinvointi ja rintojen arkuus voi johtua myös pillereistä...
Mitenhän tässä kannattaisi toimia kerta kuukautisetkin ollut viimeksi tammikuussa??
Ahdistamaan rupeaa.
Kommentit (9)
Tuo D-kohta hieman ihmetyttää. Miksi ihmeessä teillä ei tuollaisessa tilanteessa käytetty esimerkiksi kortua? Lapsi ei kuitenkaa ole toivottu tässä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo D-kohta hieman ihmetyttää. Miksi ihmeessä teillä ei tuollaisessa tilanteessa käytetty esimerkiksi kortua? Lapsi ei kuitenkaa ole toivottu tässä tilanteessa?
No sen poistoa oleva kortsun käyttö tuli mieleen vasta päivä ennen poistoa(luin vasta siinä vaiheessa ohjeista) ja olen allerginen kortsuille, joten ei niitä ole ollut missään vaiheessa meillä käytössä.. ja jälkeen poiston... no eipä tuota voi oikein selitellä/puolustella :D :D muutakun sen verran että puoliso ei niitä ostanut vaikka asiasta sanoin :) lapsi ei suunnitelmissa tällä hetkellä, mutta eipä se olisi siltikään huono asia. Tässä iässä ainakaan... Parisuhde on kuitenkin vakaalla pohjalla, oltu jo 7vuotta.
Hei,
ehkäisyn vaihdon tai lopettamisen yhteydessä voi joskus käydä niin, että kuukautiset/tyhjennysvuoto jäävät pois. Jos sinulla ei ollut kierukan kanssa kuukautisia, voi mennä jonkin aikaa, että kuukautiset käynnistyvät uudelleen.
Raskaana tuskin olet, koska testi on ollut negatiivinen lähipäivinä. Jos kuukautiset eivät ala kolmen kuukauden kuluessa kierukan poistamisesta, ole yhteydessä gynekologiisi. Kuukautiset voidaan tarvittaessa käynnistää lääkityksellä.
"Raskausoireesi" voivat liittyä kierukan poistoon ja hormonimuutoksiin tai olla psyykkisiä eli pelkäät/toivot niin kovasti olevasi raskaana, että keho alkaa oirehtia niinkuin näin olisi.
Yritä siis ottaa rennosti ja jos kuukautiset viipyvät niin tee uusi raskaustesti aina oletettuna ensimmäisenä kiertopäivänä eli sinä päivänä, kun kuukautisesi olisi normaalin kierron mukaan pitänyt alkaa. Jos siis ette aio käyttää kondomia ennenkuin kuukautisesi käynnistyvät, mitä tietysti lämpimästi suosittelen, jos raskaus ei ole tässä vaiheessa toivottu.
Kiitos vastauksesta.
Kuukautiset olivat säännölliset suurin piirtein kierukan kanssa. Ja tosiaan nyt ovat nämä pillerit(Diane Nova) Käytössä olleet ensinmäisen liuskan verran,toista aloittamassa.Eli en uskoisi että tässä vaiheessa enää kortsuja tarvii? Ja Oireet alkoivat jo ennen kun rupesi raskausepäilyjä tulemaan..
Hei,
ymmärsin, että et ole vielä aloittanut pillereitä, siksi suosittelin kondomia. Anteeksi väärinkäsitys :)
Pillereitä aloittaessa kondomia tulee käyttää viikon ajan pillereiden aloituksesta. Enää teidän ei siis tarvitse kondomia käyttää.
Joo eli siis pillerit aloitin heti perään. Ja nyt kun tosiaan ei ole sitä taukoviikon vuotoakaan tullut nimeksikään. Alavatsa ollut kovin kipeä/vihlova, mutta vuoto ei ala.
Kondomit on ollut tosiaan meillä aina pois laskuista allergian takia. Myöskään ei nämä ns. allergia kortsut ole käyneet.
Ja sen vielä lisäisin, että kun minulla oli raskaus n.11 vuotta sitten, niin sitä ei näkynyt testeissäkään vasta kuin 12 viikolla..kuukausetkin tuli noin suurin piirtein ajallaan silloin.. ainut mistä ruvettiin epäilemään oli kovat pahoinvoinnit..
Hei,
jos haluat varmuuden asialle niin voit olla yhteydessä terveysasemaasi ja pyytää verestä otettavaa raskaustestiä. Siinä istukkahormonin määrä voidaan määrittää hyvin tarkasti ja määrän perusteella määrittää raskauden kesto.
Lisäksi vielä että ennen kierukkaa pillereillä vuoto alkoi yhden taukopäivän jälkeen viimeistään kolmannen aamuna, mennään jo viidettä päivää.. kierukankin kanssa vuodot oli suurin piirtein säännölliset.