Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Työhaastatteluongelma

Vierailija
07.03.2016 |

Olen koko alkuvuoden stressannut ja pelännyt sitä, etten saa töitä kesäksi. Nyt minulla onkin sellainen positiivinen ongelma, että minulla on kaksi työhaastattelua tiedossa. Olen tämän ja ensi viikon työharjoittelussa kaupungissa A, ja tässä samassa kaupungissa minulla on huomenna työhaastattelu. Tänään sain haastattelupyynnön opiskelukaupungissani sijaitsevaan työpaikkaan. Opiskelukaupungissa sijaitseva työpaikka olisi ehdottomasti kaikin puolin parempi vaihtoehto, muun muassa siksi että asun siellä tällä hetkellä eikä minun ei tarvitsisi hankkia toista asuntoa kesäksi tai asua äitini nurkissa. En kuitenkaan pääse toiseen haastatteluun ennen tämän työharjoittelun päättymistä.

Mitä ihmettä sanon, jos huomisessa työhaastattelussa kävisi niinkin hyvin, että saisin paikan samantien? Voinko sanoa, että minulla on kahden viikon päästä haastattelu toisessa paikassa ja odotan vastauksen sieltä ennen kuin päätän mitään? Pelkään, että en saa huomista paikkaa jos alan epäröimään, eikä se toinen työpaikka ole missään nimessä varma tapaus. Pahimmassa tapauksessa en saa kumpaakaan paikkaa. Minulla ei ole paljoa kokemusta työhaastatteluista, enkä tiedä millainen käytäntö yleensä on. Antavatko rekrytoijat aikaa harkita työpaikan vastaanottamista vai annetaanko paikka mieluiten sellaiselle, joka on valmis kirjoittamaan työsopimuksen samantien? Sekin huolestuttaa, että toinen työhaastattelu menee sivu suun siksi etten pääse haastatteluun työharjoittelun takia kuin vasta viikolla 12. Osaisiko kukaan neuvoa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä paljasta epäröiväsi, vaan otat kaikki paikat vastaan. Jos saat paremman tai sopivamman työpaikan, pääset vielä koeajalla lähtemään pois aikaisemmasta duunista. Tätä tapahtuu paljon enemmän kuin ihmiset kuvittelevat, työpaikoilla/työtarjouksilla on tapana kerääntyä samoille tyypeille jotka sitten valkkaavat mieleisensä.

Vierailija
2/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat ensimmäisen paikan, niin ota se heti vastaan. Jos saat myöhemmin sen toisenkin paikan, niin sitten otat sen vastaan ilman mitään kommentointia ja perut ensimmäiseen paikkaan tulosi. Tee peruminen asiallisesti ja kohteliaasti. Ainoa haitta tässä menettelyssä on, että tuskin tulet myöhemmin saamaan töitä siitä firmasta, jonka paikan perut. Tai ainakaan niin pitkään, kun joku muistaa sinut. Onnea työnhakuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä paljasta epäröiväsi, vaan otat kaikki paikat vastaan. Jos saat paremman tai sopivamman työpaikan, pääset vielä koeajalla lähtemään pois aikaisemmasta duunista. Tätä tapahtuu paljon enemmän kuin ihmiset kuvittelevat, työpaikoilla/työtarjouksilla on tapana kerääntyä samoille tyypeille jotka sitten valkkaavat mieleisensä.

Juuri näin! Ja voin lohduttaa että tuskin siellä ekassa haastattelussa heti haastattelun päätteeksi valitaan sinut. He sanovat ottavansa yhteyttä viikon - parin sisällä, joten ehdit todennäköisesti käydä siellä toisessakin paikassa.

Vierailija
4/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän työssäsi ole koeaika, jonka aikana kumpikin osapuoli saa päättää työsuhteen perusteluitta? Mutta tosiaan ei kannata kertoa, että odottelet5 mahdollisesti parempaa paikkaa toisaalla, ellet halua varmistaa, ettet saa paikkaa.

Vierailija
5/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisissa työsuhteissa ei yleensä ole koeaikaa. Sorry vaan. Älä kirjoita mitään alle, jos haluat pitää ovet avoinna molempiin paikkoihin.

Vierailija
6/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatteluun pääseminen on jo ihan kiva juttu, mutta eihän se vielä mitään varmaa tarkoita.

Jos firma haastattelee vaikka 5 ihmistä (mikä on ihan normaali määrä), niin silloinhan sulla on lähtökohtaisesti 20% mahikset. Yleensä kaikki haastatteluun päässeet pitää itseään todennäköisimpänä vaihtoehtona valituksi tulemiselle, sellanen ihmmisluonne vaan on..

Toivotaan kuitenkin parasta!

Vierailija
7/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Minäkin pääsin kahteen työhaastatteluun, enkä tullut valituksi kumpaankaan. Joten jos saat toisen paikan, en nirsoilisi tässä taloudellisessa tilanteessa.

Vierailija
8/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana EI VOI purkaa sopimusta perusteluitta. Ei työntekijä eikä työnantaja.

Vierailija
9/9 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikana EI VOI purkaa sopimusta perusteluitta. Ei työntekijä eikä työnantaja.

Voi. Perusteluja voi toki pyytää, muttei niitä ole pakko antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi