Jos on Facebookissa, onko pakko päivittää omia henkilökohtaisia asioita statukseen?
Olen viimeisen puolen vuoden aikana lukenu useastakin eri keskustelusta, kuinka ihmiset poistavat kavereistaan sellaisen tyypin / tai estävät oman seinänsä näkymisen, mikäli syntyy epäilys, että tämä kaveri on laittanut ns. seinäeston. Seinäeston laittoa epäillään sillä, että kaverilla enää ei näy enää mitään HENKILÖKOHTAISIA statuspäivityksiä eikä omia valokuvia. Tuollaiset blokataan pois kavereista "nuuskimasta". Eli "jos kaveri estäny seinän, estänpä myös mäkin."
Mä tein periaatepäätöksen 4 vuotta sitten. Eli lopetin omien HENKILÖKOHTAISTEN asioideni päivityksen TÄYDELLISESTI. Poistin myös kaikki valokuvat paitsi profiilikuvan. Joskus satunnaisesti päivittelen KAIKILLE uutislinkkejä. Ketään en ole blokannu / rajannu pois, jos jotain uutista laitan, se näkyy KAIKILLE. Läheisimmille ystäville olen suoraan sanonu, että en laita enää mitään henkilökohtaista sinne. Koska en halua. En jaksa. Koen sen vapauttavana, että ei tarvi yhtään jakaa mitään OMASTA ELÄMÄSTÄ siellä. Eli luuleeko ne kaikki muut, että olen nuuskija, stalkkeri ja olen blokannu heidät? He varmaan kohta poistavat mut kavereistaan, kun eivät tajua, että kaikki eivät halua päivittää asioitaan lainkaan sinne.
Roikun mukana, sillä sitä kautta mut saa kiinni esim. yksityisviesteillä. Käyn facebookissa ehkä pari kertaa kuussa.
Kommentit (8)
Jos nyt joku poistaisi sinut tämän takia, niin haittaisiko jotenkin? Paras kaverisi tuskin poistaa. Tai paremminkin, ne ihmiset, jotka haluavat pitää sinuun yhteyttä facen kautta, eivät poista sinua jonkun turhan syyn takia. Tee niin kuin tykkäät, äläkä mieti niin kovasti muiden mielenliikkeitä. Kovin moni ei oikeasti tule edes ajatelleeksi sinun fb-käyttäytymistäsi.
Näille estäjille ei näköjään ole tullu mieleen, että kaikki eivät jaa henkilökohtaisia kuulumisia statuspäivityksiin ikinä
Tietysti. Facebookiin pitää laittaa _kaikki_. Myös se , että päivitit facebookia. Ja se, että päivitit facebookissa päivittäneesi asioitasi facebookissa.
Suurin osa mun fb- kontakteista ei koskaan päivitä yhtään mitään. Enkä minäkään sitä tee.
Minulla on tarkoituksella hyvin vähän Fb-kavereita. Monet kavereistani eivät ole ollenkaan Facebookissa.
Pelasin aiemmin FarmVilleä, joten minulla oli paljon Fb-naapureita pitkin maailmaa. Olin toisinaan kauhistunut siitä, että osa kyseisistä, täysin tuntemattomista ihmisistä päivitti palstalle hyvinkin henkilökohtaisia tietoja kaikkien luettaviksi. Aivan kuin he olisivat kommunikoineet läheisten ystäviensä tai lempisukulaisiensa kanssa.
Jotkut ei ymmärrä tuollaista rajanvetoa. Mulla oli yksi entinen työkaveri facessa kaverina, ja hänellä oli tapana laittaa muiden seinälle viestejä, ihan henkilökohtaisia juttujakin. Mainitsin siitä hänelle että voisiko laittaa jatkossa yv:nä. Loukkaantui tästä ja poisti minut kavereista.
Jos et ole kokenut katoa kavereistasi tai päivityksistäsi, niin voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että sellainen paranoia on vain parin ihmisen harjoittamaa. En tosin edes ymmärrä, kuka vierailee kavereidensa seinillä niin, että huomaisivat, vaikka heidät olisikin estetty.