Miksi päätös abortista on monelle niin vaikea, vaikka ei halua lasta?
En tiedä, olenko sitten jotenkin poikkeuksellisen rationaalinen ihminen vai mistä on kysymys, mutta minulle on ainakin itsestäänselvyys, että ei-toivottu raskaus keskeytetään. Abortti on kehitetty sitä varten, ettei naisen tarvitse olla raskaana vastoin tahtoaan. Abortin skippaaminen on vähän niin kuin jättäisi ehkäisypillerit syömättä, vaikka lapsi ei ole toiveissa.
Onko uskonnollisuuden vaikutus Suomessa edelleen niin vahva, että aborttia pidetään jollakin tavalla sosiaalisesti paheksuttavana, vai mistä on kysymys?
Kommentit (26)
Ehkä juuri nuo "uhkakuvat" voivat vaikuttaa. Tai en tiedä, voi siinä alkaa miettiä asioita ihan uudelta kantilta, kun on kehittyvä ihminen kohdussa. Itse en ole siis ikinä ollut raskaana, joten en osaa oikeaa vastausta antaa.
Sinulle olisi itsestäänselvää. Sitä ei voi kuitenkaan tietää, ennen kuin on itse siinä tilanteessa. En vastusta aborttia, mutta abortissa on kuitenkin kyse elämän sammuttamisesta. Eivät kaikki siihen pysty. Uskonnolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Mua ihmetyttää, miksi jotkut ovat niin hanakoita tekemään valintoja toisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle olisi itsestäänselvää. Sitä ei voi kuitenkaan tietää, ennen kuin on itse siinä tilanteessa. En vastusta aborttia, mutta abortissa on kuitenkin kyse elämän sammuttamisesta. Eivät kaikki siihen pysty. Uskonnolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Mua ihmetyttää, miksi jotkut ovat niin hanakoita tekemään valintoja toisten puolesta.
Kyllä ainakin minä voin sen tietää. Ei ole mitään syytä, miksi päätös ei olisi minulle helppo, suorastaan itsestäänselvä. Ikävä tilanne se varmasti olisi jo sen takia, että kärsin jonkinasteisesta toimenpidekammosta, mutta jos jostakin syystä tulisin raskaaksi, keskeyttäisin totta kai heti. -ap
Itsellä kaksi lasta ja en ikinä ole mitään lisiä syönyt. Lapset terveitä ja ihan älykkäitä ja hyvin osaavat käyttäytyä ja normaalisti ovat fyysisestikin kehittyneet. Äidilläni kolme lasta ja myöskään hän ei mitään pillereitä ole ikinä napsinut.
Suosittelen monipuolista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kaksi lasta ja en ikinä ole mitään lisiä syönyt. Lapset terveitä ja ihan älykkäitä ja hyvin osaavat käyttäytyä ja normaalisti ovat fyysisestikin kehittyneet. Äidilläni kolme lasta ja myöskään hän ei mitään pillereitä ole ikinä napsinut.
Suosittelen monipuolista ravintoa.
Tiedän, mihin ketjuun sinun piti vastata, mutta tässä yhteydessä aika hauska vastaus. :D -ap
Ehkä osittain sitä, että raskaaksi tuloa vasten tahtoa pidetään omana mokana? Onhan abortti isompi juttu kuin jälkiehkäisypillerin ottaminen.
Minulle päätös olisi vaikea, koska toisaalta voisin haluta lapsen, mutta toisaalta en.
Painotan etten voi puhua kuin omasta puolestani.
Olen tehnyt abortin 17 vuotiaana ehkäisyn pettäessä, päätös ei ollut helppo vaikka en lapsia tahtonutkaan sen ikäisenä. Tai vaikea selittää, päätös itsessään oli itsestäänselvä mutta sen hyväksyminen ei ollut helppoa. Ei sitä mielellään ja kepeästi käynyt läpi.
Kai se joistakin tuntuu väärältä? Itse tein abortin ja päätöksen tein sadasosasekunnissa positiivisen saamisesta. Suurempi ongelma oli saada lähete aborttiin, koska omalääkäri oli aborttivastainen. Ja jotkut kehtaavat vaatia lääkäreille ja hoitsuille omantunnonvapautta. -.-'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin minä voin sen tietää. Ei ole mitään syytä, miksi päätös ei olisi minulle helppo, suorastaan itsestäänselvä. Ikävä tilanne se varmasti olisi jo sen takia, että kärsin jonkinasteisesta toimenpidekammosta, mutta jos jostakin syystä tulisin raskaaksi, keskeyttäisin totta kai heti. -ap
Sä uskot tietäväsi, mikä on eri asia kuin tietäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä osittain sitä, että raskaaksi tuloa vasten tahtoa pidetään omana mokana? Onhan abortti isompi juttu kuin jälkiehkäisypillerin ottaminen.
Abortti on lääketieteellisenä toimenpiteenä isompi kuin jälkiehkäisypillerin ottaminen mutta ei minusta kyllä muuten. Ja tietenkn raskaaksi tuloa pidetään omana mokana, mutta myös jalan telomista kännissä pidetään omana mokana, eikä siihen liitetä samanlaista stigmaa, vaikka raskaus on paljon helpompi ja halvempi korjata kuin katkennut jalka. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kai se joistakin tuntuu väärältä? Itse tein abortin ja päätöksen tein sadasosasekunnissa positiivisen saamisesta. Suurempi ongelma oli saada lähete aborttiin, koska omalääkäri oli aborttivastainen. Ja jotkut kehtaavat vaatia lääkäreille ja hoitsuille omantunnonvapautta. -.-'
Olishan siinä sitten se puoli, että kohdalle ei sattuisi aborttivastaista lääkäriä aborttipäätöstä tekemään.
Ajattelin itse ennen juuri näin, että abortin teko olis tosi helppo koska ei sitä lasta alunperinkään halunnut. Kun sitten tulin vahingossa raskaaksi en tienny mitä tehdä ja mietin pitkään ja tarkkaan teenkö abortin vai en, vaikka tiesin etten pysty ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Sitä päätöksen teon vaikeutta ei voi selittää ellei sitä ole itse kokenut. Päätöksen teon vaikeuteen ei vaikuttanut uskonnollisuus tai muiden mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin itse ennen juuri näin, että abortin teko olis tosi helppo koska ei sitä lasta alunperinkään halunnut. Kun sitten tulin vahingossa raskaaksi en tienny mitä tehdä ja mietin pitkään ja tarkkaan teenkö abortin vai en, vaikka tiesin etten pysty ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Sitä päätöksen teon vaikeutta ei voi selittää ellei sitä ole itse kokenut. Päätöksen teon vaikeuteen ei vaikuttanut uskonnollisuus tai muiden mielipiteet.
Tää on just se juttu, jota pari tuttua abortin tehnyttä ja pari tekemättä jättänyttä ovat sanoneet: sitä ei vain pysty kuvittelemaan, ellei sitä ole kokenut.
No miksi päätöksen pitäisi olla helppo?
Jos ei osaa ehkäistä, kannattaa pitää jalat ristissä.
Vain otettu pilleri toimii. Ja se pitää ottaa säännöllisesti, ohjeiden mukaan, samaan kellonaikaankin mieluiten.
Abortti on mielestäni säälittävä ja moraaliton teko silloin, kun on ehkäisyt sotkettu ja paskat housuissa. Jos uskallat naida, uskallat myös ottaa vastaan sen "vahinko"raskauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on epärealistiset tietämisen kriteerit. Sinäkään et voisi niiden mukaan tietää, ettetkö tilaisuuden tulle raiskaisi puistossa tapaamaasi lasta tai pettäisi puolisoasi serkkusi kanssa, jos saisit tilaisuuden. Kuitenkin veikkaan, että poliisikuulusteluissa sanoisit tietääväsi, ettet voisi näin toimia. Ja miksi et sanoisi? Sinähän tunnet itsesi ja osaat sen perusteella ennakoida hyvinkin luotettavasti, miten tällaisissa tilanteissa toimisit. Voit sanoa, että nuo teot ovat niin kaiken luonteesi ulkopuolella, että varmasti et niitä tekisi.
Sinulle kysymys abortin tekemisestä ei ehkä ole tällainen varmasti tiedettävä asia, mutta minulle ja hyvin monelle muulle se on. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on epärealistiset tietämisen kriteerit. Sinäkään et voisi niiden mukaan tietää, ettetkö tilaisuuden tulle raiskaisi puistossa tapaamaasi lasta tai pettäisi puolisoasi serkkusi kanssa, jos saisit tilaisuuden. Kuitenkin veikkaan, että poliisikuulusteluissa sanoisit tietääväsi, ettet voisi näin toimia. Ja miksi et sanoisi? Sinähän tunnet itsesi ja osaat sen perusteella ennakoida hyvinkin luotettavasti, miten tällaisissa tilanteissa toimisit. Voit sanoa, että nuo teot ovat niin kaiken luonteesi ulkopuolella, että varmasti et niitä tekisi.
Sinulle kysymys abortin tekemisestä ei ehkä ole tällainen varmasti tiedettävä asia, mutta minulle ja hyvin monelle muulle se on. -ap
Höpöhöpö, ei lapsen raiskaamista ja abortin tekemistä voi verrata keskenään. Abortti on sellainen tilanne, jossa on valittava kahdesta vaihtoehdosta, puistossa lapsen raiskaaminen taas ei ole sellainen tilanne, jossa joutuisi pakon eteen. Et oikein taida ymmärtää, mistä on kyse.
Onko sun noin vaikea astua toisen kenkiin? Kertoo vain ihmisen herkkyydestä elämään, kun miettii asioita monelta kantilta.
Otapa ap selvää, miksi abortti on aikanaan kehitetty. Ei suinkaan jonkinlaiseksi jälkiehkäisyksi, vaan siksi, että sikiö on epäkelpo (usein keho pitää itse poistamisesta huolen, mutta ei aina), jos äidin tai lapsen tai molempien henki on vaarassa. Myös sellaisia tapauksia varten, että suvussa on periytyvä vaikea sairaus, usein vain toiseen sukupuoleen liittyvä. Sosiaaliset syyt ovat myös jo pitkään olleet syy saada abortti, mutta ei helppoa. Vasta viimeisin abortin myöntämisen syy on, että nainen on tullut raskaaksi eikä haluakaan lasta. En oikein jaksa aina hyväksyä tällaista huithapeleille myönnettyä aborttia. Miksi täysjärkinen ihminen ei huolehdi ehkäisystä? Sen toki hyväksyn, jos raskaus on alkanut raiskauksesta.
Jos terveen nuoren naisen olisi ollut aikoinaan mahdollisuus saada abortti sosiaalisin perustein (tuleva isä hylkäsi alaikäisen tyttöystävänsä), niin ehkä minuakaan ei olisi täällä "moralisoimassa". Uskolla on varmasti oma merkityksensä siihen, että aborttia ei hyväksytä ainakaan omalla kohdalla, mutta ei se suinkaan ole kaiken kattava perustelu. Moraaliset syyt ovat usein painavammat eikä niihin välttämättä liity uskonnollista perustetta. Moni kokee myös, että on vastuussa tekemisistään, siis myös suojaamattoman seksin seurauksista.
Samaa olen miettinyt, olisi valhetta väittää, että koko episodi olisi hetkauttanut yhtään suuntaan taikka toiseen. Ehkä asiaa vain suurennellaan ja paisutellaan, koska niin nyt vain kuuluu tehdä ja on huono ihminen jos abortti ei kaiherra?
Tietenkin joku pro-life hörhö voi aina jankuttaa, että jokainen abortin tehnyt katuu sitä syvällä sisimmässään koko loppuelämänsä ajan, masentuu vääjäämättä ja niin edelleen.