Mitä ihmeen väliä sillä on, minkäväriset vaatteet lapsella on?
Siis muuta kuin se, mitkä sävyt sopivat ihoon/hiuksiin/silmiin jne. Kuka muka vielä ajattelee, että tytöillä ja pojilla on jotenkin omat värit?
Minä olen aina pukenut lapseni sellaisiin vaatteisiin, jotka näyttävät nätiltä hänellä. Ihan _kaikkiin_ väreihin. Ja kuten itsellenikin, myös tyttärelleni sattuvat sopimaan parhaiten sinisen ja vihreän sävyt. Isompana saa itse valita minkälaisia vaatteita haluaa pitää.
Ettehän te aikuisenakaan (toivottavasti) pukeudu jonkun sanattoman tyttö-poikavärisäännön mukaan! Tähän silti törmää lapsilla usein: esimerkiksi nettikirpparilla otsikoidaan erikseen että "pojan haalari" tai "haalari tytölle". Puhumattakaan tästä äitiyspakkauskohusta.
Nyt yksikin järjellinen perustelu!
Kommentit (14)
Pojalle en laittanut pinkkiä vaan beessiä, sinistä, vihreää, keltaista, valkoista. Pojalle kun antoi nuken käteen niin ei tykännyt leikkiä vaan legoja ne olla piti, palikoita, autoja jne.
Sitäkin voisi kysyä miksi äp-pakkauksen kuvioinnissa vältellään esim. kukkia, perhosia jne. mutta lohikäärmeet ym. käy.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ehkä sun pitäisi kysyä niiltä Kelan tyypeiltä jotka pakkauksen kokoaa. Kai heillä on joku perustelu sille että valitsevat pääasiassa sinisävyisiä eikä esim. koskaan vaaleanpunaista.
Niin, toki ideaali olisi että olisi vähän kaikenväristä, koska sillä ei ole mitään väliä minkäväriseen lapsen pukee, ja eri ihmisille sopivat eri sävyt. Mutta ymmärrän senkin, että sininen näyttää useimmilla ihmisillä kauniimmalta kuin vaikka vaaleanpunainen, joka sopii tosi harvalle. Joka tapauksessa typerää valittaa ilmaisesta tavarasta.
AP
Niin, no jos väreillä ei kerran ole väliä, niin seutaviin äippäpakkauksiin vaaleanpunaista, kukkakuosia yms. mukaan sitten ihan reilusti. Katsottais, että oisko sitten väliä kuoseilla ja väreillä...
Vierailija kirjoitti:
Pojalle en laittanut pinkkiä vaan beessiä, sinistä, vihreää, keltaista, valkoista. Pojalle kun antoi nuken käteen niin ei tykännyt leikkiä vaan legoja ne olla piti, palikoita, autoja jne.
Öh, niin? Ei mun tyttökään nukeista välittänyt koskaan, legoilla rakentelee edelleen nyt 11-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä pakottaa, ei suuntaan eikä toiseen! Kun lapsi on isompi (eli osaa itse valita), antaa hänen valita mitä tahtoo tehdä ja minkälaisia vaatteita pukea.
Kysymys olikin, että mitä merkitystä sillä on, minkäväriset vaatteet sillä lapsella on? Miksi edelleen on joku ihme tyttö-poikavärimyytti olemassa? Jos minun tyttäreni tykkää sinisestä ja se näyttää hänellä nätiltä, miksi se olisi jotenkin poikien väri?
AP
Mä kyllä ymmärrän niitä jotka haluavat vaaleanpunaista äitiyspakkaukseen. Itse en halua koska en kertakaikkiaan pidä vaaleanpunaisesta tai pinkistä edes tytön päällä. Eikö tämäkin kirjoitus ole pelkästään äitiyspakkauskohusta lähtenyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ehkä sun pitäisi kysyä niiltä Kelan tyypeiltä jotka pakkauksen kokoaa. Kai heillä on joku perustelu sille että valitsevat pääasiassa sinisävyisiä eikä esim. koskaan vaaleanpunaista.
Niin, toki ideaali olisi että olisi vähän kaikenväristä, koska sillä ei ole mitään väliä minkäväriseen lapsen pukee, ja eri ihmisille sopivat eri sävyt. Mutta ymmärrän senkin, että sininen näyttää useimmilla ihmisillä kauniimmalta kuin vaikka vaaleanpunainen, joka sopii tosi harvalle. Joka tapauksessa typerää valittaa ilmaisesta tavarasta.
AP
No jopa on harvinaisen typerä perustelu tuo että sininen näyttäisi vauvoilla paremmalta. Sehän on täysin subjektiivista. Omasta mielestäni nimenomaan vaaleanpunainen näyttää kaikilla lapsilla hyvältä, tummansininen ja harmaa etenkin on tosi ikävä väri kalvakoilla suomalaislapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä pakottaa, ei suuntaan eikä toiseen! Kun lapsi on isompi (eli osaa itse valita), antaa hänen valita mitä tahtoo tehdä ja minkälaisia vaatteita pukea.
Kysymys olikin, että mitä merkitystä sillä on, minkäväriset vaatteet sillä lapsella on? Miksi edelleen on joku ihme tyttö-poikavärimyytti olemassa? Jos minun tyttäreni tykkää sinisestä ja se näyttää hänellä nätiltä, miksi se olisi jotenkin poikien väri?
AP
Kelalla tuo tyttö-poikavärimyytti on kun pelkäävät kaikkea vaaleanpunaista, kukkakuviota jne, ei niinkään vanhemmilla. Useimmathan just haluaa että pakkauksessa on KAIKKIA värejä, eikä mitään väriä pitäisi boikotoida niin kuin nyt tehdään.
Tää on tää ikiaikainen juttu, ei haittaa jos tyttövauvaa luullaan pojaksi, mutta on kauhistuttavaa jos poikaa kuvitellaan tytöksi.
Ei sillä olekaan mitään väliä. Muuten kun ehkä hautajaisiin ei ole fiksua laittaa räikeän pinkkiä kimallepukua, jos ei tällaiseen ole erikseen kehotettu.
Kyllähän tuo punaisen, vaaleanpunaisen, liilan välttely on ihan tietoista. Näkee selvästi jos katsoo vanhat pakkaukset. Keitä ne valitsijat oikein on? Miten he perustelee tuon?
En ymmärrä miksi kuitenkaan äitiyspakkaukseen pitäisi saada vaaleanpunaista. Sitä tulvii joka tapauksessa joka tuutista. Ja harvempi säästyy täysin vaatteiden ostamiselta, joten ostakoot vaaleanpunaista ne jotka tahtoo. Eniten harmittaa, että ylipäätään värien käyttö on lastenvaatteissa suht vähäistä. Ainakin jos yhtään edullisemmin tahtoo ostaa. Hailakkaa vaaleanpunaista tai lilaa tms tai sitten sinisiä autopaitoja. Ostaisin ilolla esim kirkkaan keltaista, vihreää tai oranssia. Mutta värejä ei uskalleta käyttää. Kirkkaanounaisetkin vaatteet ovat kiven alla. Saati haalareita ostaessa olin järkyttynyt miten rajoittuneita joissain paikoissa värivaihtoehdot on. Mutta on se huomattu kuinka sitkeässä poikien/tyttöjen värit on. Tytöllä oli alkusyksystä vaaleansininen ulkoilupuku ja puhuteltiin aina pojaksi. Sama jatkui, kun oli pidemmällä syksyllä vihreä takki. Paremmin nämä lapselle ovat sopineet kun nykyinen vaaleanpunainen/pinkki haalari. Muitakin värejä olisi. Ne muun väriset ovat ikävän usein printeiltään autoja tms. Kun löytäisikin jotain sinisestä ja kukista pitävälle tytölle.