Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio ja akne?

Vierailija
05.03.2016 |

Olen 20-vuotias nainen ja lopetin e-pillerit noin puoli vuotta sitten (söin Diane Novan rinnakkaisvalmisteita Cypretyliä ja Vreyaa n. 3 vuotta). Nyt naamani on mennyt ihan karmeeseen kuntoon ja alan olla epätoivoinen :( Osasin kyllä odottaa tätä, sillä aikoinani lääkäri piti minulle Diane Novaa hyvänä merkkinä juuri finnien vuoksi... Tosin sillon 16-vuotiaana ihoni oli huomattavasti paremmassa kunnossa kuin nyt. Pillereiden käytön aikana oli siis ihan virheetön iho.

Nyt olen lukenut paljon tietoa netistä ruokavalion vaikutuksesta akneen. Oma ruokavalioni on ihan perushyvä, en syö juurikaan karkkia, sipsiä tai suklaata, mutta esimerkiksi maito-ja viljatuotteita tulee kyllä lähes päivittäin käytettyä. Kyselen ruokavalion vaikutuksia akneen, koska en haluaisi syödä antibioottikuureja tai roaccuttania...Mitä mieltä olette, voiko (hormonaalinen?) akne parantua ruokavalion muutoksilla vai onko tuo ihan huuhaata ja pitäiskö vaan suosiolla hakea roaccuttan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tässä nyt vaikka esimerkki. Omasta puolestani voin myös kertoa, että oikean ruokavalion avulla pääsin kokonaan eroon aknesta. Siis ilman mitään lääkkeitä tai erityisiä ihonhoitotuotteita. 

https://www.drmcdougall.com/health/education/health-science/stars/stars…

Vierailija
2/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua 10 vuotta vanhempi ja minulla on sama kokemus; pillerit akneen ja lopetuksen jälkeen ihon kunto huononi paljon. Olen yrittänyt olla kärsivällinen ja hoitaa ihoa. Ihon hoidon merkitys on tosi suuri, kun ei ole sitä pillerin apua. En käytä juurikaan maitotuotteita ja syön sinkkiä. Kokeile muutoksia ruokavalion kautta ja jos ei auta, niin käy lääkärin luona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi laktoosittomaan ruokavalioon siirtyminen sen verran, että syviä paisemaisia finnejä ei ole enää. Mustapäitä ja punaisia pinnallisia finnejä kylläkin. 

Kävin ihotautilääkärillä joka totesi minulle pahan ruusuaknen. (Silloin nenä oli kaksinkertainen ja ihan raikuvanpunainen) Söin siihen kahden kuukauden antibioottikuurin ja naama tuli finnittömäksi ja nenä rauhoittui. Kuurin loputtua mustapäät ja pinnalliset finnit ovat tulleet takaisin ja olen kahdesti joutunut syömään muutaman viikon antibioottikuurin nenän ruusuaknen takia.

Eli kannattaa mielestäni suoraan roaccutaniin siirtyä kuin pilata suoliston tasapaino jatkuvilla antibioottikuureilla. 

Sokeri, rasva ja viljat tekevät ihoni huonommaksi. Eli karkit, suklaat ja leivät ovat pannassa. Puurosta en ole luopunut, koska se pitää vatsan kunnossa. Pitänee vielä sitäkin koittaa.

Vierailija
4/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut epätoivoisia hetkiä ihon kanssa, e-pillereiden (Yaz) jälkeen iho räjähti ja harkitsin myös roa-kuuria, mutta sitten löysin kookosöljyn ja aloin sillä kosteuttaa kasvojani. Lisäksi käytin apteekin sebamed-tuotteita ihon puhdistukseen. Nykyään käytän ihon puhdistukseen keitetyllä vedellä laimennettua omenaviinietikkaa kasvoveden tavoin ja lisään silloin tällöin kasvorasvaan kookosöljyä ihoa kosteuttamaan. Ei iho virheetön ole, mutta selvästi parempi kuin pillereiden lopettamisen jälkeen. Maidonkin jätin hetkeksi pois ruokavaliosta mutten huomannut mitään vaikutusta. Kannattaa noita erilaisia juttuja varmaan kuitenkin kokeilla, ennen kuin menet roaa hakemaan. :) Tsemppiä kovasti!

Vierailija
5/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auta mitään.

Olen kokeillut laktoositonta sekä laktoositon sekä hiilarit minimissä (ei pastaa, perunaa, riisiä, leipää)+ sokerit minimissä (ei karkkia tai leivonnaisia  ym. vastaavia, ainoastaan hedelmistä sokeria), ei alkoholia, paljon vettä ja todella paljon kasviksia + vähärasvaista proteiinia. 

Käytännössä siis söin todella terveellisellä ruokavaliolla, paino putosi joo, mutta akne säilyi.

Sanoisin että jos sulla on selkeitä virheitä ruokavaliossa niin voithan sä kokeilla, mutta lääkkeitä sä kuitenkin tulet tarvitsemaan. Näin jälkikäteen sanoisin että hae ne samantien.

Vierailija
6/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin myös aikanaan Diane Novaa, juurikin ihon takia. Lopetin pillerit huomattavien sivuvaikutusten takia.

Vuonna 2009 kävin ihotautilääkärillä, jolta sain Roaccutan-reseptin. Söin kuurin, sain avun, mutta iho huononi parin vuoden päästä jälleen.

Pari vuotta sitten sattumien kautta jätin lehmänmaitotuotteet, sokerin ja vehnän pois. Iho rauhoittui parissa viikossa, parissa kuukaudessa muutos oli jo selvä. Mielestäni minulla on aivan selvä yhteys ihon kunnon ja ruokavalion välillä.

Kaikki lääkärithän ei ilmiötä kyllä tunnista. Mainitsin ihoni ja ruokavalion yhteydestä gynekologille vähän aikaa sitten. Lääkäri (60v) naurahti ja sanoi et jos vilja aiheuttaa ongelmia niin pitää mennä keliakiatesteihin...

Summa summarum, kokeile ihmeessä ruokavalion muutosta ensin. :)

Vierailija
7/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasin ketjun tosi nopeasti, en nähnyt mainintaa seuraavasta.

Minulla on beetakaroteenin ottaminen lisäravinteena (siis vitamiinipillerinä) auttanut jonkin verran.

Minulla on takana myös Roaccutan-kuuri, joka auttoi todella hyvin ja tappoi aknen pitkäksi aikaa. Mutta siitä on jo vuosia.

Joka tapauksessa siitä tuli mieleen kokeilla ihan beetakaroteenia. Roaccutanhan perustuu A-vitamiinin yliannostukseen, joka aiheutetaan valvotusti. (Tai A-vitamiinijohdannaisen tms.)

Beetakaroteenihan on A-vitamiinin esiaste, ja siitä ei voi samalla tavalla saada A-vitamiinin yliannostusta, koska elimistö ei muuta sitä A-vitamiiniksi yli tarpeen.

Minulla on tämä hiukan vielä tutkinnan alla. Olen ollut huomaavinani selvää kuivattavaa vaikutusta, mutta haluaisin seurata pitempään, että olisin varmempi. Muutaman viikon perusteella näyttäisi, että se auttaisi uudestaan esiin puskevaan aknen alkuun (mustapäitä, pieniä näppyjä, ei mitään isoja kystia kuitenkaan vielä, kuten ennen Roaccutania oli jatkuvasti yksi jossain kohdassa kasvoja ja joskus selässä).

Jos tässä on tosiaan jotain todellista vaikutusta, periaatteessa pitäisi myös toimia, että lisää runsaasti esim. porkkanaa ruokavalioon. Ja toki sitä on muissakin vihanneksissa, esim. paprikassa, persiljassa, lehtikaalissa... Valmista A-vitamiinia on sitten eläinkunnan tuotteissa, mutta yliannostusvaaran takia sitä ei kannata ylettömästi lisätä ruokavalioon.

Vierailija
8/8 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä kaikille! Itsekin jotenkin haluaisin ainakin uskoa, että aknella ja ruokavaliolla on yhteys. Luin myös jostain tutkimuksesta, että akne olisi nimenomaan länsimaisten ihmisten ongelma. Olen myös melko varma, että ruoan prosessoinnilla yms. olisi jotain vaikutusta (tai sitten nykyajan elämäntavoilla esim. ylihygieenisuus, stressi, sisätilat yms. ylipäänsä), sillä omavaraistaloudessa elänyt mummoni joskus sanoi minulle, että ei hänen aikanaan finnejä ollut edes nuorilla...

Mietin myös aknen perinnöllisyyttä, voiko olla mahdollista, että joku geeni altistaisi sille? Omalla isälläni oli joskus 90-luvun alussa nuorena todella paha akne ja mietin vaan, että onkohan olemassa tutkimusnäyttöä aknen todellisesta periytyvyydestä? Itselläni näyttäisi tämä akne kyllä olevan ihan selvästi yhteydessä hormoneihin...Pillereiden aikana ei ollut mitään väliä mitä söi tai mitä tuotteita naamaansa laittoi, kun iho pysyi joka päivänä samasta hormonimäärästä hyvänä. Mutta nyt kun kehon pitää taas tuottaa omat hormonit niin onhan tämä ihan eri tilanne. 

Tosi mielenkiintoinen toi John McDougallin Starch Solution! Olen ajatellutkin ihan jo ekologisista ja eettisistä syistä ryhtyä vegaaniksi tai ainakin mahdollisimman kasvipohjaiselle ruokavaliolle :) Toivottavasti siitä olisi apua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi