Apua, asuntoon liittyen.
Minulle tarjottiin uutta vuokra-asuntoa toisesta paikkakunnasta. Tarvitsen sosiaalitoimistosta takuu vuokran uuteen asuntoon, mutta minulla pitää olla hyvät perustelut muutolle.
Nykyisestä asunnosta sen verran siis että minulla on 3kuukauden vuokravelkaa asunnosta. Koskaasunto on liian kallis enkä ole pystynyt maksamaan vuokria sillä muuten en tuli toimeen.
Riittääkö tuo sosiaalitoimistolle että maksaa minulle vuokravakuuden halvempaan asuntoon?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin uutta vuokra-asuntoa toisesta paikkakunnasta. Tarvitsen sosiaalitoimistosta takuu vuokran uuteen asuntoon, mutta minulla pitää olla hyvät perustelut muutolle.
Nykyisestä asunnosta sen verran siis että minulla on 3kuukauden vuokravelkaa asunnosta. Koskaasunto on liian kallis enkä ole pystynyt maksamaan vuokria sillä muuten en tuli toimeen.
Riittääkö tuo sosiaalitoimistolle että maksaa minulle vuokravakuuden halvempaan asuntoon?
Kyllä pitäisi riittää. Ei suomessa jätetä asunnottomaksi jos mahdollisuus uuteen asuntoon on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi riittää. Ei suomessa jätetä asunnottomaksi jos mahdollisuus uuteen asuntoon on.
Höpöhöpö. Kyllä voidaan jättää, ei se sossun vika ole jos olet sössinyt asiasi ja jättänyt vuokrat maksamatta.
Voi olla että sinun on vaikeaa saada takuuvuokraa sossusta, koska vuokravelkaa on edelliseen asuntoon. Sehän saa sossun ajattelemaan, ettet tule maksamaan vuokraa uudestakaan asunnosta. Perustele muuttoasi niin, että miksi olet muuttamassa uudelle paikkakunnalle? Töiden tai perheesi perässä? Olisiko paremmat kouluttautumismahdollisuudet? Onko asunto kohtuuhintainen?
Jos irtisanon nykyisen asuntoni, voisinko siten saada takuu vuokran?
Vierailija kirjoitti:
Se on oma vikas ja pöljyyttä, jos meet irtisanomaan asuntosi ja sulla ei ole varmaa asuntoa tulevaisuuden varalle. Se ei ole mikään peruste myöntää takuuta uuteen asuntoon. Lisäksi jos menet allekirjoittamaan uuden vuokrasopimuksen, vastaat itse kaikesta mitä sopimukseen on kirjattu, myös takuuvuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oma vikas ja pöljyyttä, jos meet irtisanomaan asuntosi ja sulla ei ole varmaa asuntoa tulevaisuuden varalle. Se ei ole mikään peruste myöntää takuuta uuteen asuntoon. Lisäksi jos menet allekirjoittamaan uuden vuokrasopimuksen, vastaat itse kaikesta mitä sopimukseen on kirjattu, myös takuuvuokrasta.
Joka tapauksessa tässä lentää pihalle. irtisanoin asuntoni tai en. Vuokravelkaa niin paljon. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa tässä lentää pihalle. irtisanoin asuntoni tai en. Vuokravelkaa niin paljon. AP
No se tietenkin on totta joo. Katso uuden paikkakunnan toimeentulotuen ohjeista, onko vuokra kohtuuhintainen. Jos se on liian kallis, sossu tuskin takuuta siihen myöntää. Ja muuttamiselle pitää olla hyvät perusteet, että et ns. muuten vaan muuta uudelle paikkakunnalle vaan vaikkapa just parempien työllistymismahdollisuuksien perässä.
Hommaa nyt äkkiä joku kohtuuhintainen kämppä ennenkun vuokravelkas menee ulosoton kautta perintään ja tulee merkintä luottotietoihin.. tai varaa ainakin aika asumisneuvojalle tai sosiaalityöntekijälle niin ne auttaa sua ottamaan selvää asiasta ja tietää miten edetä
Soita sen kunnan sosiaalitoimistoon ja kysy. Ja mieti tosiaan valmiiksi perustelu, miksi muutat. Mikään kunta ei ota riemumielin vastaan rutiköyhää sossupummia, jolla ei ole aikomustakaan kouluttautua tai työllistyä. Nykyisen kotikuntasi kanssa voit yrittää neuvotella vuokravelkojen järjestelyä, jos sulla on kuitein yms. oikeasti osoitettavissa, mikset kyennyt maksamaan vuokraasi. Jos olet ryypännyt tai hassannut rahat, niin sitten oletkin pahemmassa kusessa.
Ps. Eikös kunta yleensä maksa vuokratuen suoraan vuokranantajalle, miten se on antanut rahat sulle tärvättäväksi? Tää ei nyt kuulostaa ihan uskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Ps. Eikös kunta yleensä maksa vuokratuen suoraan vuokranantajalle, miten se on antanut rahat sulle tärvättäväksi? Tää ei nyt kuulostaa ihan uskottavalta.
Ei välttämättä. Meidän kaupungissa ainakin toimeentulotuki maksetaan tilille, josta pitää sitten itse maksaa vuokra. Jos asiakas ei maksa vuokraansa, niin sitten voidaan ottaa se käytäntö että maksetaan suoraan vuokranantajalle, mutta mikään automaatio se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Soita sen kunnan sosiaalitoimistoon ja kysy. Ja mieti tosiaan valmiiksi perustelu, miksi muutat. Mikään kunta ei ota riemumielin vastaan rutiköyhää sossupummia, jolla ei ole aikomustakaan kouluttautua tai työllistyä. Nykyisen kotikuntasi kanssa voit yrittää neuvotella vuokravelkojen järjestelyä, jos sulla on kuitein yms. oikeasti osoitettavissa, mikset kyennyt maksamaan vuokraasi. Jos olet ryypännyt tai hassannut rahat, niin sitten oletkin pahemmassa kusessa.
Ei maksa? Nyt on mennyt jotain ohi minulla jos ne niin tekevät. No saan päätöksen huomenna saanko asuntoon vuokravakuuden vai enkö. Katsotaan mihkä muutan. Kiitos kaikille vastanneille. :) AP
Kyllä asiat järjestyvät. En ole kuullut kuin kerran että ei takuuvuokraa myönnettäisi. Siinä 2henkilöä pyysivät vuokravakuutta Kaksiosta(700e/kk) kolmioon (900e/kk). Uskon että saat takuuvuokran jos halvempaan asuntoon olet muuttamassa. Tsemppiä! Kerro huomenna miten kävi :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiat järjestyvät. En ole kuullut kuin kerran että ei takuuvuokraa myönnettäisi. Siinä 2henkilöä pyysivät vuokravakuutta Kaksiosta(700e/kk) kolmioon (900e/kk). Uskon että saat takuuvuokran jos halvempaan asuntoon olet muuttamassa. Tsemppiä! Kerro huomenna miten kävi :)
Kerron :) AP
Pääsen muuttamaan uuteen asuntoon ja vielä vuokra velkanikin maksettiin 😊 AP
Vierailija kirjoitti:
Pääsen muuttamaan uuteen asuntoon ja vielä vuokra velkanikin maksettiin 😊 AP
Hienoa aapee. Asiat järjestyy :)
Nyt uuteen asuntoon maksat vuokrat, pidä asunto kunnossa. Onnea uuteen kotiin :)
Köyhä.