Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensisoseet vauvalle, mitä makuja? :)

Milla
01.03.2016 |

Moro!
Meillä alotettu soseet ja aika paljon jo maisteltukkin. Ollaan maistatettu porkkana (oli ihan ok), bataatti (ok), Peruna (kävi vissiin vähän mahan päälle), kukkakaali (ei maistunut ja tuli aika paljon ilmavaivoja) ja maissipuuroa (ihan ok).
Olisko vielä jotakin mitä kannattaisi maistattaa ennen siirtymistä makeampiin/hedelmiin? :)
Tuota maissipuuroa maistatettu sen takia kun ajateltiin alkaa illalla antamaan vähän tukusampaa niin kokeillaan ensin. '
Onneksi herralla aika kellon tarkka vatsa vaikka kiinteät aloitettukin. Ei ole ainakaan vielä tullut mistään sen pahempaa ummetusta tai mitään. :)
Kiitos vastanneille jo etukäteen! :P

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin hedelmäsoseita ja banaania, koska lapsi söi niitä, ei vain maistellut. Nyt on 3v sekaruokailija, jolle kelpaa hyvin kaikenlainen ruoka, ei vain makea, vaikka miten pelotellaan että niin kävisi.

Vierailija
2/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok. Kovettiko toi banaani teillä mahaa yhtään kun oon kuullu että sillä olis sellainen vaikutus? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekana oli kasvis sose ja sit tuli mango ja luumu :)

Vierailija
4/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko piltteinä ostanu noi soseet vai tehny ite? :)

Mie en oo vielä noita kaupan omia maistattanu, että oon kaikki vaa keittäny ja soseuttanu. 

Vierailija
5/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta varotus makeista hedelmäsoseiden alussa aloituksesta on outo, perusteella että vauva ei totu makeaan. Siis rintamaitokihan on makeaa...Mielestäni siihen makean rajoittamiseen on syytä kiinnittää huomiota siinä vaiheessa, kun kaikki ruuat on kiinteää ja lapsi isompi. Koska eihän sille vauvalle muutenkaan karkkia ja sokeria syötetä.

Meillä on kans melko surutta annettu mikä maistuu, ensin totuttelemalla ja kun on kelvannut niin siitä vain annosta lisäämään ja uusia kokeilemaan. Hyviä ja monipuolisia ruokailijoita ovat molemmat jo isommat lapset nykyisin.

Vierailija
6/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosta banaanista tekee ite tehosekottimella sosetta nii ootteko maitoa laittanu sekaa että olis juoksevampaa vai ihan sellasenaan? Mie oon laittanu maitoa kaikkiin noihin sekaan että ei olis alkuun nii tuhtia. 

Vierailija
7/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut marjoja alusta asti. En oo kyllä kauheasti soseutellut niitä

Vierailija
8/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kukkakaali teki paremmin kauppansa porkkanan ja parsakaali maissisoseen kanssa kuin yksinään. Noista teillä maistelluista saa jo aika paljon variaatioita kalan, kanan ja lihan kanssa, mitään kiirettä tai varsinkaan pakkoa makeisiin hedelmiin totuttelussa ei ole. Meillä opetettiin lapset ensin syömään kunnolla kasviksia, siis annoskokoa kasvatettiin vähitellen. Vasta sitten maistatettiin uusia. Vauva on kuitenkin elänyt ekat kuukaudet pelkällä maidolla, joten vaikka itsestä tuntuis, että TAAS on tarjolla porkkanaa ja perunaa, niin ei se vauva niihin niin äkkiä kyllästy.

Vierailija
9/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut sormiruokailua? Silloin kun aloitettiin kiinteät annoin kurkun pätkän ja mango siivun pojalle käteen ja sitä se sitten mutusteli onnellisena..ja äiti säästyi syöttämiseltä..:) päärynäsiivut oli myös kova sana...ja on edelleen :)

Soseita jos annat niin kannattaa antaa itse tehtyjä soseita mielummin..kaupan soseissa ei juurikaan ole ravintoarvoa eli käytännössä ne on "kuollutta". Mutta jokainen tyylillään..meillä sormiruokaillaan..toisilla soseillaan :)

Vierailija
10/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsaa kannattaa myös kokeilla, se on aika neutraalin makuista 👍🏼

-Aloitettiin bataatilla, seuraavaksi porkkanaa, perunaa, maissia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia. (4-5kk) Myös riisi- ja kaurapuuroa maisteltiin ekoja kertoja.

-Valmishedelmäsoseista mango ja kuningatar. (4-5kk)

-Tuore banaani, mustikka, vadelma, päärynä. (5kk)

-Kananmuna, nauta, sika, broileri, ruis (6kk)

-Seuraavaksi kokeillaan kalaa :)

Itse laitoin aluksi itsetehtyihin kasvissoseisiin korviketta joukkoon, ja vauva työnsi kielellä kaiken pois, joten ajattelin ettei vielä osaa kunnolla niellä. Reissussa jouduin nappaamaan kaupasta valmiskasvissoseen (paksumpaa/rakeisempaa kuin itse tehty), ja sitä vauva söi hyvin.

Kotona taas koitin sosetta syöttää, tällä kertaa ilman maitoa, ja hyvin upposi!

Meidän vauva ei vaan tykännyt liian löysästä ruoasta. :D

Vierailija
11/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kokeillut sormiruokailua? Silloin kun aloitettiin kiinteät annoin kurkun pätkän ja mango siivun pojalle käteen ja sitä se sitten mutusteli onnellisena..ja äiti säästyi syöttämiseltä..:) päärynäsiivut oli myös kova sana...ja on edelleen :)

Soseita jos annat niin kannattaa antaa itse tehtyjä soseita mielummin..kaupan soseissa ei juurikaan ole ravintoarvoa eli käytännössä ne on "kuollutta". Mutta jokainen tyylillään..meillä sormiruokaillaan..toisilla soseillaan :)

Mihin muuten perustuu se ajatus, että kaupan soseissa ei olisi ravintoarvoja?

Vierailija
12/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kirjoitti:

Ootteko piltteinä ostanu noi soseet vai tehny ite? :)

Mie en oo vielä noita kaupan omia maistattanu, että oon kaikki vaa keittäny ja soseuttanu. 

Mä tein itse soseet, en käyttänyt valmiita ollenkaan. Ostin kasan jääpalamuotteja, keitin kattilallisen porkkanaa, soseutin ja pakastin muoteissa annoskuutioiksi. Seuraavana päivänä sama homma perunalle jne. Samaa tahtia kun vauva maisteli, keittelin reilun satsin uutta makua. Paloista sai sitten kätevästi erilaisia komboja, kun niitä kertyi pakastimeen, eikä tuntunut edes työläältä, kun muulle perheelle kiehui lihasoppaa ja yhdelle bataattia samaan aikaan.

Vierailija
13/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan soseet vissiin iskukuumennetaan ja se syö ravintoarvoja. Ja mä en ymmärrä miksi niihin lisätään PALMUöljyä?!

Minkä ikäinen vauvasi on? Jos 4kk on maistelut aloitettu, niin ei kandee heti antaa sormiruokaa. Meillä kesti kauan oppia sormiruokailu... tai kaikki heitettiin 2,5kk ajan lattialle, vasta kun pinsettiote onnistui niin maistui sormuruuat. Jotkut hoksaa nopeestikkin idean. Ja sekin on kestänyt kauan oppia, minkälaisia piittejä voi puraista esim. banaanista, meinaan oksentaa ruuat ulos kun ei hoksaa ottaa pienempiä haukkuja.

Vierailija
14/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan soseet vissiin iskukuumennetaan ja se syö ravintoarvoja. Ja mä en ymmärrä miksi niihin lisätään PALMUöljyä?!

Minkä ikäinen vauvasi on? Jos 4kk on maistelut aloitettu, niin ei kandee heti antaa sormiruokaa. Meillä kesti kauan oppia sormiruokailu... tai kaikki heitettiin 2,5kk ajan lattialle, vasta kun pinsettiote onnistui niin maistui sormuruuat. Jotkut hoksaa nopeestikkin idean. Ja sekin on kestänyt kauan oppia, minkälaisia piittejä voi puraista esim. banaanista, meinaan oksentaa ruuat ulos kun ei hoksaa ottaa pienempiä haukkuja.

4kk löytyy ikää :) Juu en usko että toi sormiruokailu on vielä meiän juttu kun vasta on alkanu kunnolla tarttumaan tavaroihin ja viemään nyrkkiä suuhun. 

Mut kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikka tossa kuukauden päästä. :) 

Ajattelin bataattiin palata ja antaa sitä ilman maitoa että olis tukusampaa.

Pelottaa jotenkii että maha menee herralla jumiin, tuntuu olevan aika tarkka siitä jos vatsa ei toimi nii on aika hankala tapaus. :D 

Vierailija
15/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meillä oli herran kanssa vatsa ongelmana alussa. Ilmavaivoja tuli kamalasti, mutta helpotti kun lähti liikkeelle. Vatsa tottui kuitenkin ruokiin ja luumusose toimii hyvin kakan pehmentäjänä:) aloitettiin myös 4 kk iässä soseilla.

4-5 kuisella ei tarvitse olla paljoa makuja. Esim. 3 kasvista, pari eri hedelmää riittää hyvin 6 kk asti, sitten kannattaa antaa paljon eri makuja. Tietty esim. 5kk voi aloittaa puurot.

Vierailija
16/16 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokeiltiin ensin perunaa, mutta siitä meni maha kipeäksi niin annettiin kaupan mangososetta. Nyt vauva vähän yli 1v eikä välitä makeista ruuista, puuroon eikä viiliin saa laittaa mitään hedelmäsoseita tai poju ei niitä syö :D