Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippaviidakko!!!! APUA!

17.02.2006 |

Esikoiselle käytettiin kertakäyttövaippoja ja nyt odotan kakkosta la7.6. Sain päähäni että alanpa käyttämään kestovaippoja, lähinnä taloudellisuuden takia. Mutta.. Surffailin netissä hakemassa tietoa ja sitä on liikaa! Voisiko joku auttaa perusasioissa ensimmäiselle 6kk kestoilulle?

1.Montako harsoa tarvitaan?

2.Mikä on paras kuorivaippa (villa, muovi)? Mikä merkki/hinta?

3.Montako flanellivaippaa tarvii?

4.Tarviiko silkkivaippoja ja riisipaperia?

5.Mitä muuta? Vinkkejä? Anoppi muuten osaa kutoa/neuloa joten osa vaipoista voi valmistua omatekoisesti..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuopa onkin yleinen ilmiö monelle aloittelijalle: Tietoa onneksi näinä aikoina vihdoin on saatavilla, mutta voi sitä tiedon määrää... Tässäpä nyt oma näkemykseni (joku toinen sitten saattaakin olla aivan eri mieltä...)

Lähtökohta: Kestovaippa kuin kestovaippa. Kaikki toimii ainakin jollain lailla ja mikä tahansa imukykyinen kangas (vaikka vanhasta pyyhkeestä leikattu pala) ajaa asiansa. Vrt. lada ja mersu ovat molemmat autoja ja molemmilla matka taittuu. - Mersulla tosin ehkä hieman mukavammin ja hinnakkaammin. Myös lapset ja perheet ovat yksilöitä, eli yksi systeemi ja malli sopii yhdelle ja toinen toiselle.

- Eli jos vain viitsii/jaksaa, kannattaa ehkä hankkia aluksi muutama erilainen malli (uutena tai nettikirppiksiltä) ja testailla itse, mistä tykkää. Jos ei tykkää, ylimääräiset saa varmasti nettikirppiksillä eteenpäin kohtuuhintaan. Eli kovin hurjasti tuossa ei tappiolle jää. Tietysti vaippoihin voi myös satsata aivan hurjasti rahaa ja jotkuthan pitävät kestovaippojen kokeilua suorastaan harrastuksenakin. Ja tosihan se on, että vaippoja löytyy vaikka kuinka söpöjä (olen nähnyt jopa leopardikuvioisen vaippakuoren... ;) ). - Mutta käytössä myös moni halvempi ja tyylittömämpikin viritys ajaa kyllä asiansa.

- Riippuu siitä, käytätkö pelkkiä harsoja vai myös muita täytteitä ja miten usein aiot vaippoja pestä. (Olipa vastaus...) Jos pelkkiä harsoja, itse pärjäisin n. 20 kpl, jos pesisin parin päivän välein. Kestovaippoja kuluu ehkä 6-10 päivässä (riippuu lapsesta, vaihtovälistä ja vaipan laadusta), että siitäkin voi laskea jotain.

- Riippuu täysin vastaajasta. Villan osalta monet tykkää itse neulotuista hahtuvakuorista. Ovat pitävät, kunhan niitä ensin jaksaa pestä tarpeeksi ja tulevat kaiketi villakuorista halvimmaksi. Muovikuorina meillä on käytetty Bumpyjä, ovat mielestäni toimineet.

- Harsojen lisäksi vai? Itse pärjäisin ehkä neljällä, jos tarkoitus on käyttää kestoja myös yöllä ja pesuväli on 2 päivää.

- Mukavia lisukkeita, mutta ei välttämättä. Meillä ei ole tullut juuri käytettyä. Tosi herkkäihoiselle varmaankin tarpeen.

5.Mitä muuta? Vinkkejä? Anoppi muuten osaa kutoa/neuloa joten osa vaipoista voi valmistua omatekoisesti..

Tiedäthän ainakin seuraavat: www.kestovaippainfo.fi, Vauva-lehden luomuperheet -palsta ja www.babyidea.fi (kestovaippakirppari).

Jos nyt itse aloittaisin aivan alusta ilman yhtään mitään tarvikkeita valitsisin (mieluiten käytetyt) hahtuvavillahousut ja sinne sisälle muotoonommellun, taskullisen ja tarra/nepparikiinnitteisen sisävaipan (käteviä sellaiset, joissa ihoa vasten tulee fleecepinta -toimii samalla kuivaliinana), Taskuvaippaan voi sitten itse lisäillä täytteitä tarpeen mukaan. Täytteeksi kelpaisi vaikka juuri vanhoista pyyheistä itse askarrellut imut. Hyvin istuva sisävaippa myös pitää isommat tuotoksetkin sisällään, joten villahousuista ei juuri tarvi kakkatahroja poistella. Pyykkiä myös säästyy, kun villakuoret ei mene koneeseen, eikä niitä muutenkaan tarvi jatkuvasti pestä.

Vierailija
2/3 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä:

Meillä käytössä noin 20 harsoa. Kangaskaupasta saa harsoa metritavarana.Itse ompelin vain saumurilla päät, eli en tehnyt käänteitä ja 2,5 vuotta ja 2 lasta kestänyt erinomaisesti. Kappaletta leikatessa ei kannata tehdä juuri neliötä, vaan laittaa pituuteen vähän enempi mittaa kuin leveydessä on. Ainakin viimeksi ostamani kangas kutistui ekassa pesussa pituussuunnassa huomattavasti enempi kuin leveydessä.

Villahousut kannattaa ehdottomasti kutoa itse. Hahtuvalankakerästä ( n. 200g) saa 2-3 villahousut ja se maksaa muistaakseni viitisen euroa. Ostin esikoiselle valmiit pitkälahkeiset villahousut, mutta niitä ei ole käytetty kuin muutamia kertoja (ei ole raaskinut, kun maksoivat niin paljon n. 20 euroa). Kolmella villahousulla pärjää erittäin hyvin. Olen pessyt housut koneessa villaohjelmalla eikä miksikään ole mennyt.

Puolivuotiaallamme käytössä on jokaisen harson sisällä yksi flanelli. Jonkin ajan päästä laitan sisälle vielä toisenkin.

Silkkivaippoja ei ole ollut käytössä yhtään, mutta riisipaperia kylläkin. Esikoisella kakka tuli aluksi joka kerta, jolloin riisipaperi oli erittäin tarpeellinen. Vaippa pysyi paljon puhtaampana. Kuopuksella kakka taas tulee 1-2 kertaa viikossa, joten riisipaperilla ei ole ollut samanlaista merkitystä. Sitä onkin tullut käytettyä harvemmin. Joskus kun harsot ovat kovan tuntuisia riisipaperi on mukava laittaa, jottei vaippa tuntuisi ihoa vasten niin karhealta.

5.Mitä muuta? Vinkkejä?

Vaipan päällä olen käyttänyt Tutan (ovat parhaimmat) pikkuhousuja. Pitävät vaipan paremmin paikallaan vaippaa pukiessa ja muutenkin. Pikkuhousut kastuvat vaipan mukana joten niitä on oltava useita.

Vaippaämpärinä meillä on iso 20 litran pönttö, jossa alunperin on ollut lehmille melassia. Erittäin kätevä. Sinne sopii juuri koneellinen vaippapyykkiä likoamaan.

Pyykkikone pyörii valkopesun joka 2. tai 3. päivä. Kannattaa käyttää valkoisia pyyhkeitä pepun kuivaamiseen, jotta ne tulevat samalla kuin vaipatkin pestyä.

En ole katunut kestovaippailua eikä vaippojen pesut tai taittelut ole mitenkään suuren vaivan takana nykyajan tekniikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on monia vaippoja käynyt, ja muutama kommentti. Hahtuvat ovat minusta paksut ja joustamattomat (niitäkin on monia malleja ja kenties meillä oli huonoja) verrattuna Ruskovillan villavaippahousuihin, joita voittaneita ei ole. Niitä täytyy tosin ajaa sisään aika pitkään ennen kuin pitävät mutta sen jälkeen ovat pehmeät ja pitävät ja lämpimät.

Itse petyin harso+villahousu-yhdistelmään alussa koska maitokakka oli väistämättä pultussa ja villahousut kestivät kuivua pitkään. Siis alussa joko harso+muovikuori TAI muotoonommeltu sisävaippa+villahousu. Ensimmäinen vaihtoehto huomattavasti halvempi, jälkimmäinen mukavampi. Bumpyn kuoria ei ole erityisesti kehuttu, pikemminkin Tots bots -kuoret lienevät pehmeämmät ja joustavammat.

Harsojen sijaan kannattaa harkita flanellitaittovaippoja kokonaan, koska imukyky on huomattavasti parempi, pelkillä harsoilla ei kauan pärjää. Tai on sekin tietysti mahdollista. Flanellia vain ei saa näpsyllä kiinnitettyä toisin kuin harson.

Ei varmaan helpottanut yhteään =)

On vain niin että kun alkuun pääsee niin kestovaippailu on luonnollista, helppoa ja siitä tulee hyvä olo. Ja lisäksi lapsen pissaamista on helpompi seurata ja kun rytmin tuntee sujuu potalle oppiminenkin nopeammin.