Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin saan ansiosidonnaista?

Vierailija
27.02.2016 |

Liityin ekaa kertaa elämässäni liittoon/työttömyyskassaan nyt kun sain töitä. Nyt mietin, milloin voin saada ansiosidonnaista jos jään työttömäksi. En tajua näitä:

"Työssäolo- ja jäsenyysehto täyttyvät seuraavasti:

-Jos olet ollut työssäoloehtoa kerryttävässä työssä vähintään yhden kalenteriviikon 29.12.2013 jälkeen, on työssäoloehto 26 kalenteriviikkoa ja jäsenyysehto 6 kuukautta.
-Jos olet ollut työssäoloehtoa kerryttävässä työssä vähintään yhden kalenteriviikon ajalla 1.1.2010–29.12.2013, on työssäoloehto 34 kalenteriviikkoa ja jäsenyysehto 8 kuukautta.
-Jos haet kassalta päivärahaa ensimmäisen kerran ja olet ollut työssäoloehtoa kerryttävässä työssä viimeksi vuonna 2009 tai aiemmin ja sinulla on sen jälkeen ollut hyväksyttävä syy pidentää työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa, on työssäoloehto 43 kalenteriviikkoa."

Siis enhän mä ole mikään näistä kun nyt vasta aloitin? Luulin ensin, että toi eka kohta koskee mua, mutta jotenkin nyt käsitän tuon niin, että olisi pitänyt olla jo aiemmin työssäoloehtoa kerryttävässä työssä. Äh, saako kukaan tolkkua tästä mitä ajan takaa? Voisko joku vääntää ihan rautalangasta että miten toi menee..?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi eka kohta koskee sua heti kun menet töihin.

Vierailija
2/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi: sinun pitää olla vähintään 26 viikkoa (=puoli vuotta) sekä töissä että kassan jäsenenä ennenkuin saat ansiosidonnaista. Mahtava ajatusmalli nykynuorisolla: heti kun saa töitä, alkaa miettiä milloin saa ansiosidonnaista. Eikö olisi paljon parempi miettiä miten sen työpaikan saisi pidettyä? Tai jos se on määräaikainen, miten tekisi työnsä mahdollisimman hyvin, että saisi sen jälkeen toisen työpaikan?

Itse olen ollut 13-vuotiaasta asti työelämässä lukuun ottamatta opiskeluja, joiden aikana tein töitä vain kesäisin ja satunnaisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Ensi vuonna tulee täyteen 30 vuotta töitä. Työttömänä olen ollut kerran 2 viikkoa omasta halustani kun piti valmistumisen kunniaksi pitää parin viikon loma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi eka kohta koskee sua heti kun menet töihin.

Ja kun sen ehdot täyttyvät olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan.

Vierailija
4/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut 13-vuotiaasta asti työelämässä lukuun ottamatta opiskeluja, joiden aikana tein töitä vain kesäisin ja satunnaisesti iltaisin ja viikonloppuisin. Ensi vuonna tulee täyteen 30 vuotta töitä. Työttömänä olen ollut kerran 2 viikkoa omasta halustani kun piti valmistumisen kunniaksi pitää parin viikon loma.

Ooooh, haluatko mitalin?

Vierailija
5/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi: sinun pitää olla vähintään 26 viikkoa (=puoli vuotta) sekä töissä että kassan jäsenenä ennenkuin saat ansiosidonnaista. Mahtava ajatusmalli nykynuorisolla: heti kun saa töitä, alkaa miettiä milloin saa ansiosidonnaista. Eikö olisi paljon parempi miettiä miten sen työpaikan saisi pidettyä? Tai jos se on määräaikainen, miten tekisi työnsä mahdollisimman hyvin, että saisi sen jälkeen toisen työpaikan?

Työttömyys on todennäköistä myös sinulle, taidat olla jo siinä iässä, että työnantajat pistävät pihalle, kun myöhempi sairastelu/irtisanominen tulisi liian kalliiksi eläkemaksujen takia.

Vierailija
6/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskassan korvaussysteemit ovat olleet eri aikoina erilaiset ja siksi siinä on noita päivämääriä.  Koska sinä olet mitä ilmeisimmin liittynyt kassaan 2013 pvm jälkeen, niin sinua koskee tuo eka kohta: niin pitkään on oltava töissä ja jäsen ennekuin ansiosidonnainen alkaa juosta työttömyystilanteessa. Älä välitä niistä muista. Näin minä sen tulkitsen. 

Vierailija
7/7 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi moralisoida. Ei voi olla varma siitä, miten töitä riittää. Ja hei, onnistuin sentään saamaan edes tämän puolen vuoden sijaisuuden, sekin on musta jo hyvä saavutus. Mutta kun jatkosta ei voi tietää, ehkä töitä on senkin jälkeen, ehkä ei, siksi mietin näitä asioita. Kiitti kuitenkin kaikille vastanneille, nyt helpotti jo paljon kun tietää että se puoli vuotta riittää :) Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä