Mikä auttaa ylirasitustilaan?
Tunnen luissa ja ytimissä, että olen täysin ylirasittunut. Arki on kiireistä, elän ruuhkavuosia kolmen pienen lapsen kanssa. Työmatkat ovat pitkiä ja kiire on tauoton jokaisessa toimintaympäristössäni. En ole lähtökohtaisesti aikaansaava, vaan arkeni vie minut jatkuvasti äärirajoille, että ehdin ja kaikki tulee hoidetuksi. Lisäksi olen ahdistukseen ja masennukseen taipuvainen. Jos minulla on lyhyt vapaahetki (kuten nytkin), niin suoritan; kierrän kauppoja ja koetan ostaa ennakkoon lasten sesonkivaatteita tai kaverilahjoja, tai kotona parsin rikkinäisiä vaatteita tai teen ruokaa pakkaseen.
Ylirasitustilani on siis kehittynyt tällä hetkellä seuraavista aineksista: kuvailemani kiireinen arki jo kahdeksatta vuotta, nyt viime aikoina pahaksi päässyt univelka, migreeni, ruoansulatusvaivat sekä vähäinen mahdollisuus liikuntaan. Olen koettanut karsia lähestulkoon kaiken mitä voin ja optimoida kaiken mitä voin, enempään en pysty.
Miten saan tämän katki, olen hermostunut ja kireä kuin viulunkieli ja sisinpäni kihisee stressiä, päätä ja selkää särkee. Vinkkejä väsyneelle?
Kommentit (16)
Voi sinua. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa ja tuntuu ettei mistään kohdin voi löysätä. Voimahali.
Kuulostaa kamalalta elämältä!
Osta useampi dildo ja hommaa monta orgasmia päivässä, siitä se parempi elämä lähtee ;)
Hautausmaat on täynnä korvaamattomia. Kuulostaa siltä, että sinulla on tarve kontrolloida ja hoitaa kaikki. Lopeta se ja katso tuleeko maailmanloppu. Kroppa on siitä ikävä, että se vastii kyllä veronsa, halusit tai et. Lopulta se on vakava sairastuminen, joka pysäyttää, jos ei muu auta.
Siinä vaiheessa kun ruuansulatus alkaa temppuilemaan, on aika herätä. Se nimittäin huononee vaan liikunnan puutteesta. Jätä nuo kaverilahjat ostamatta ja käy sinä aikana puolen tunnin hikilenkillä.
Lepo, oikea ravinto ja liikunta, ne peruselementit.
6, vastauksesi kiinnosti. Mistä mielestäsi voisin tinkiä? Kysyn tätä ihan tosissani. Elämäni on sellaista, että huomaan tekeväni "liikaa" ja suorittavani ainoastaan noissa mainitsemissani muutamassa tilanteessa, jolloin minulla on omaa aikaa. Silloin tiedän itsekin, että ehkä olisi aika hengähtää eikä optimoida. Mutta ne ovat pieniä hetkiä, eikä elämäni niistä rakennu. Muuten arkeni on tällaista kuin kirjoitin, eikä löysää ole, ei ollenkaan. EI minulla eikä miehellä. En keksi, mistä voisin tinkiä. Lapset on vietävä päiväkotiin ja heille tärkeät harrastukset on hoidettava. Kaupassa on käytävä ja työt on tehtävä. Koti on siivottava. Miehen kanssa vuorotellaan niin paljon, että enempää ei voi. Työaikaa olen lyhentänyt ja omat harrastukset olen jättänyt pois. En osta itselleni mitään, siihen ei kulu aikaa. En matkustele enkä irrota itselleni omaa aikaa, eli viikonloppuisin hoidan mahdollisimman rauhassa kotityöt, että seuraava viikko olisi helpompi. Pesen pyykkiä jne. Olen jo sairastanut aika paljon, mainitsemani perussairaudet ovat läsnä arjessa joka viikko.
ap
No, miten ne kaverilahjat sitten lasten synttäreille järjestyy jos ap ei niitä osta?
Onko sinulla lasten isä tukena, entä olisiko mahdollisuus viedä lapset mummolaan tms? Ovatko lapset isompia vai vielä päiväkoti-ikäisiä?
Minun ehdotukseni on seuraava:
- mikäli puolisosi (lasten isä) on mukana, niin keskustelette vakavasti tilanteestasi ja jaksamisestasi ja hän ottaa isomman hoitovastuun lapsista/arjen pyörittämisestä.
- sovit mummolan kanssa vaikka muutaman viikonlopun, jolloin kaikki lapset on mummolassa. Näinä viikonloppuina et suorita, parsi tai korjaa vaan nukut, syöt hyvin ja vaikka lenkkeilet.
- mikäli lapset on koulussa tai päivähoidossa, haet töistä sairauslomaa uupumuksen takia. Ollessasi sairauslomalla, lapset menee edelleen hoitoon yms normaalisti eli saat olla päivät rauhassa ja levätä, nukkua ja lenkkeillä eli parantaa itseäsi.
- tärkeimpänä: ole armollinen itsellesi. Eineksiä saa syödä, jos taloudellinen tilanne sen sallii niin siivoojaa ym arjenhelpotusta saa ja kannattaa käyttää, aina ei tarvitse tehdä kaikkea itse, vähempikin riittää. On sallittua ja joskus järkevääkin mennä siitä, mistä aita on matalin.
Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
No, miten ne kaverilahjat sitten lasten synttäreille järjestyy jos ap ei niitä osta?
Joku muu voisi niitä ostaa, mies tai personal shopperi.
Suurin virhe on se, että olet luopunut itsesi hoitamisesta ja omista harrastuksistasi. Uhriudut ja hiljalleen muutut marttyyriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta elämältä!
Osta useampi dildo ja hommaa monta orgasmia päivässä, siitä se parempi elämä lähtee ;)
Tämä vastaus oli varmaan provoilua, mutta minulla tuo ON auttanut stressiin, migreeni loppui ja muutkin vaivat! Aloin hymyillä jälleen... ;))))
Ala käyttää kasvuhormonia. At the nearest gym.