Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MISTÄ VÄHÄTTELY OIKEASTAAN JOHTUU?

Vierailija
26.02.2016 |

Miksi joidenkin ihmisten suusta kuulee aina kaikkeen vähättelyä ja sitä ,että esim. joku on vieläkin parempi ja plaa plaa plaa...kateutta vai mitä ihmettä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ,että ei ole itse tyytyväinen omaan elämäänsä.

Vierailija
2/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi kateutta?

Mun mielestä kuulostaa enneminkin ihmisen, joka ei osaa nauttia siitä mitä on puheilta. Eli pessimistin puheilta.

Mutta et antanut minkäänlaista esimerkkiä, joten mitä se kertoo sinusta? :D Ei varmaan mitään, mutta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suomalaisuuden kovaa ydintä. Kukaan eikä mikään ei oo mittää. Jos jalkapallon World Cupin finaalissa Suomi voittaisi Saksan 4-0, Suomessa sanottaisiin, että futis on nykyään ihan marginaalilaji, jota ei enää juuri missään edes seurata.

Vierailija
4/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse ei ole kateudesta vaan ylemmyydentunnosta. Siis siitä, että toinen ihan aidosti halveksuu toisen saavutuksia ja "palauttaa maanpinnalle". Mikäli nyt ymmärsin tuon aloituksen oikein. :D

Vierailija
5/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vähättele ketään ihmistä ja ihmettelen siksi miten jotkut niin tekee.

Olen vaan itse niin tyhmä, että en viitsi korottaa itseäni toisen yläpuolelle.

Vierailija
6/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen sen jonkin asteen ihmisen sivistymättömyytenä, vaikka kuinka koulun penkillä vähättelijä olisi istunut. Jonkin sortin moukkamaisuutena, jonka kautta vähättelijä yrittää tavoitella valtaa. Kokee ylemmyyttä., paremmuutta, liikoja itsestään, vaikka todellisuudessa viestii itsensä köyhästä itsetunnosta. Kyse voi olla kateudestakin, jos toisella puolen vaakaa on oma suosikki ja toisella sellainen, joka on todellisuudessa parempi. Vähättelijä yrittää saada uhkaajan näyttämään vähemmän paremmalta, koska muita keinoja vähättelijällä ei ole. Empatiakyky vähättelijällä on vähäinen.

Vierailija
7/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähätellään toisia, että omat heikkoudet ei näkyisi niin selkeästi.

Vierailija
9/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea päästä vähättelijän mielentilaan että mikä on motiivi.

Sitäkin tapahtuu että jos on tapaus josta voi sanoa että mamut rai..aa niin joku vähättelijä sanoo että niin kantasuomalaisetkin rais...aa.

En tiedä mistä vähättely johtuu.

Vierailija
10/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on tylsää niin silloin pitää kiusata jotain heikompaa. En näe tässä mitään pahaa tai väärää. Nyt on minun vuoroni.

Vierailija
11/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä koen sen jonkin asteen ihmisen sivistymättömyytenä, vaikka kuinka koulun penkillä vähättelijä olisi istunut. Jonkin sortin moukkamaisuutena, jonka kautta vähättelijä yrittää tavoitella valtaa. Kokee ylemmyyttä., paremmuutta, liikoja itsestään, vaikka todellisuudessa viestii itsensä köyhästä itsetunnosta. Kyse voi olla kateudestakin, jos toisella puolen vaakaa on oma suosikki ja toisella sellainen, joka on todellisuudessa parempi. Vähättelijä yrittää saada uhkaajan näyttämään vähemmän paremmalta, koska muita keinoja vähättelijällä ei ole. Empatiakyky vähättelijällä on vähäinen.

Samaa mieltä ja eri mieltä. Se vähättelijähän ei välttämättä luule liikoja itsestään, vaan saattaa "vähättelyssään" olla ihan oikeassakin.

Tarkoitan nyt siis tilannetta, jossa vaikkapa henkilö A kehuu omaa vaikutusvaltaansa ja korvaamattomuuttaan asemassa X, ja henkilö B tietää, ettei kyseinen paikka oikeasti tarjoa ihmiselle väitettyjä mahdollisuuksia, eikä hänen panoksensa todella ole ihan niin korvaamaton, kuin annetaan olettaa. Helposti tuollaisessa tilanteessa tulee sellainen olo, että mitäs toi tossa nyt esittää parempaa kuin oikeasti on. Kyse ei siis välttämättä ole oikeasti heikosta itsetunnosta, vaan siitä, että se toinen antaa itsestään sivistymättömän kuvan. Tämä kehuja saattaa sitten taas tulkita tilanteen nimenomaan vähättelyksi ja kateudeksi.

Samaa mieltä siitä, että tällainen "maanpinnalle palauttaminen" on aina vallan tavoittelua. Empatiakyvyn puutteesta se ei kuitenkaan miekestäni kerro. En oikein ymmärrä näiden asioiden yhteyttä. Kertoisitko tarkemmin? :)

Vierailija
12/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makunsamenettäjä kirjoitti:

Minusta kyse ei ole kateudesta vaan ylemmyydentunnosta. Siis siitä, että toinen ihan aidosti halveksuu toisen saavutuksia ja "palauttaa maanpinnalle". Mikäli nyt ymmärsin tuon aloituksen oikein. :D

Olen eri mieltä. Minusta toisten vähättely johtuu vähättelijän alemmuuskompleksista. Minullakin on sukulainen, joka vähättelee ja epäilee toisten onnistumisia. Hän on myös päällepäsmäri. Hänen elämänsä ei ole mennyt niin sanotusti putkeen muutenkaan.

Vierailija
13/13 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea päästä vähättelijän mielentilaan että mikä on motiivi.

Sitäkin tapahtuu että jos on tapaus josta voi sanoa että mamut rai..aa niin joku vähättelijä sanoo että niin kantasuomalaisetkin rais...aa.

En tiedä mistä vähättely johtuu.

Luulen että vähättelijä on herkkä loukkantumaan. Omaa kuvaa maailmasta vastaan koetaan arvostelua ja kulissit on sortumassa niin suoraviivaisesti koetaan parhaimmaksi vähätellä ja sulkea silmät ja korvat kaikelta analyyttiseltä lähestymiseltä. Ikäänkuin kovemmen huutava olisi oikeassa ja sillä sipuli.

Ei mulla muuta.