Miksei koulussa puhuta äiteyden huonoista puolista?
Tai yleensäkään äiteydestä jolloin nuorilla naisilla olisi mahdollisuus välttää äiteys halutessaan?
Kommentit (33)
Ehkäisy yleensä auttaa ja siitä puhutaan myös koulussa 😊
Olen myös sitä mieltä että esim synnytysten aiheuttamia, mahdollisesti elinikäisiä, vaurioista ei yleisesti kerrota oikein missään. Kystyin neuvolassa alkuraskaudesta aiheesta niin todettiin että ei niitä kannata miettiä, kun ei asialle mitään sitten mahda. Joo-o, mutta kyse oli suunnittelemattomasta raskaudesta ja olisin vähän halunnut aiheesta tietää, vaikka tieto tuskaa lisääkin. Sitten omin nokkineni googlasin ja eksyin just tyyliin tänne, mistä löytyi sivutolkulla tekstiä mitä pahimmista skenaarioista ja tapauksista.. En ymmärrä miksei asiallisesti voida käydä esim repeämien mahdollisuutta ja niistä palautumista läpi pyydettäessä, etenkin kun alakautta kumminkin halusin synnyttää.
Koska nykyään nuoret löytävät muitakin tietolähteitä, kuin koulu ja opettajat ja muodostavat mielipiteensä itse. He hakevat tietoa asioista, joista ovat kiinnostuneita. Tämä tapahtuu täysin omin avuin. Monetkaan kouluikäiset eivät ajattele lastenhankintaa, sillä se ei ole heidän elämässään ajankohtaista. Siksi sitä on aivan turha puskea koulun murheeksi.
Aina vaan "Miksi koulussa ei..." Sitä tätä ja tuota. Eiköhän koulut ja muut opetukselliset paikat ole jo ajettu täyteen ja ahtaalle muutenkin.
Täh? Meillä puhuttiin sekä äiteydestä että sen huonoista puolista.
Vierailija kirjoitti:
Tai yleensäkään äiteydestä jolloin nuorilla naisilla olisi mahdollisuus välttää äiteys halutessaan?
Ehkäisyneuvonta kuuluu opetussuunnitelmaan.
Miten koulu voisi kertoa äitiydestä, kun kyseessä on jokaisen äidin itsensä kokemus, omilla resursseilla ja tavoilla, riippuen myös isän osallisuudesta ja verkostosta.?
Koska perhe-elämän negatiivisuus on tabu ja nyt kun sekä median avulla että yleisen aiheesta avoimemmin puhumisen kulttuurin kautta ihmiset kuulevat ja näkevät mitä se oikeasti on, vapaaehtoisesti lapsettomien määrä vaan kasvaa. Eri asia oli kun 50- luvulla oli vain puhtoisia ihania perhekuvia lehdet väärällään ja perheen ongelmista ei todellakaan huudeltu pitkin kyliä, vaan ulkokuori piti pitää kunnossa ja ulospäin näkyikin vain kuinka siististi pukeutuneet nauravaiset punaposkiset lapset ja laittautunut kaunis äiti (ilman silmäpusseja) vastaanottivat komean ja elinvoimaisen isän kotiovella tämän töistä tullessaan. Vähän ällö jenkkikärjistys, mutta ymmärrätte mitä ajan takaa.
Minusta tuntuu, että pojille/miehille pitäisi kertoa enemmän siitä, miten parisuhde muuttuu lapsen tulon myötä jne. Joo, onhan olemassa ne synnytysvalmennukset tai millä nimellä nykyään kulkee mutta harvempi kait noihin menee (ainakin omassa tuttavapiirissä vain muutama pariskunta on käynyt niissä).
On vähän sellainen fiilis, että miehet edelleenkin kuvittelevat että parisuhde ja elämä jatkuu kuten ennenkin, ainakin heidän omalla kohdallaan. Äiti kantaa vastuun ja mies senkun porskuttelee eteenpäin omissa menoissaan ja nurisee kuinka seksiä ei tipu jne.
Meille näytettiin yläasteella kaiketi ihan hyvin mennyt synnytys videolla. Tuli huonoja puolia niin elävästi esiin, että olen lapseton vielä 41-vuotiaanakin.
Miten vitun tyhmä pitää olla ettei itse ymmärrä punnita vanhemmuutta joka puolelta miljoona kertaa ENNEN kuin hankkiutuu raskaaksi???
Kyse ei ole tiedon vaan maalaisjärjen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten vitun tyhmä pitää olla ettei itse ymmärrä punnita vanhemmuutta joka puolelta miljoona kertaa ENNEN kuin hankkiutuu raskaaksi???
Kyse ei ole tiedon vaan maalaisjärjen puutteesta.
Mistä saat rehellistä tietoa? Ei kaikkien mielikuvitus riitä mitä ikaikkea voi sattua varsinkaan kun tuttujen facebook on täynnä vain perheidylliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tiedon vaan maalaisjärjen puutteesta.Mistä saat rehellistä tietoa? Ei kaikkien mielikuvitus riitä mitä ikaikkea voi sattua varsinkaan kun tuttujen facebook on täynnä vain perheidylliä.
Edes nuoret eivät ole niin tyhmiä, etteivät osaa etsiä vaikkapa täältä internetin ihmeellisestä maailmasta varteenotettavaa tietoa. Sitten on kirjat ja keskustelupalstat, neuvolat, asiantuntijat ja ainakin miljoona muuta paikkaa, joista tietoa voi hakea. Jos on tosissaan asian kanssa, niin kyllä sitä tietoa alkaa löytymään ja eikö siellä koulussa opeteta olemaan kriittinen omista tietolähteistä?
Vierailija kirjoitti:
Koulussa keskitytään enemmän esimerkiksi oikeinkirjoitukseen. Sanahan on siis äitiys, äitiydestä jne.
Eikös se jo koulussa melkein opittu että kiitämättömyys on maailman palkka. Teet mitä tahansa ja parhaasi yrität, ja jopa omalta lapselta saat vain paskaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän seksivalistustunneilla käsitellään ehkäisyasioita,käyttämällä ehkäisyä voi melko tehokkaasti välttää äitiyden.Mitä ne huonot puolet sitten ovat,jotka tulevat ihan puun takaa?
Itse olen ainakin "aina" tiennyt että lastenhankintaan liittyy iso vastuu,omaa aikaa ei välttämättä juuri ole ja ainakin vauva-aikana ei saa riittävästi nukuttua.Joten en ole hankkinut lapsia.Voisitko tarkentaa,mitä tarkalleen ottaen koulussa pitäisi kertoa? Toki peruskouluajoista on jo aikaa,mutta ei siellä muistaakseni mainostettu äitiyden hyvikään puolia.Ei ollut mitään "perhesuunnittelun"-tunteja.Terkkarilta sai kortuja joss halusi välttää äitiyden.
Äitejä syytetään kaikesta mitä lapsi ikinä tulee tekemään, kunnes hän itse kuolee. On olemassa aikuisia lapsia, jotka vielä kevyesti yli 60 vuotiaina syyttävät äitiään, siitä miten se oma elämä meni. Kun lapset ovat pieniä kaikki lapsen käytöshäiriöt ovat äidin aiheuttamia. Teinien ongelmat ovat äitien kasvatuksen taitojen puutetta. Huono lapsen koulumenestys on sekin äidin syytä. Teet mitä tahansa äitinä, niin aina on joku jonka mielestä teet väärin. Tulet imettämään väärin, kasvattamaan väärin, valitset harrastukset väärin, painostat liikaa, olet joko liika tai liian vähän kiintynyt lapseesi. Ostoksesi kyylätään kaupassa ja todennäköisesti muista ihmisistä, syötät lapsesi väärin. Et ole vapaa edes ostamaan k-18 videoita kaupasta, jos oma lapsesi on seurassa. Monet eivät hyväksy sitä, että matkustat pienten lasten kanssa ulkomaille tai sitä että jätä hänet siksi aikaa kotiin.
Jos lapsesi on ujo, johtuu se siitä ettet sinä ole opettanut häntä sosiaalisemmaksi. Ulkoillessasi lapsen kanssa sinut haukutaan rumaksi, jos puet säähän sopivat vaatteet. Jos ostat merkkivaatteita lapsellesi sinua pidetään pröystäilevänä.
Sinua tullaan haukkumaan loiseksi ja odotetaan, että menet lähes heti töihin. Silloin sinua sanotaan huonoksi äidiksi, koska laitoit pienen lapsen tarhaan. Työnantajat eivät tosin sinua enää halua, koska tulet kuitenkin olemaan paljon poissa töistä. Jos sinulla on työ mihin palata työkaverisi haukkuvat sinut, jos yrität sovitella lomasi samaan aikaan lastesi lomien kanssa. Jos joudut turvautumaan isovanhempien apuun siinä tilanteessa, sinut haukutaan, koska käytät hyväksi vanhempiasi. Palkkasi on huono, koska urasi on tyssänyt siihen, että sait lapsen.
Huolehdit lapsistasi ja miehesi haukkuu ettet enää keskity häneen. Hän saattaa pettää sinua ja se on sinun syysi, koska olit muuttunut äidiksi etkä ole enää se sama timmi hehkeä pimu.
Kehosi muuttu ja kaikki kyllä tulevat sen sinulle kertomaan. Niille harvoille joille niin ei käy on selvää, että he kertovat sen kaikille niille muille äideille ja kuinka paljon parempia he ovat siinä suhteessa.
Tulet saamaan paljon paheksuvia katseita ja jokainen tilaisuus missä lapsesi on käyttäytynyt vähänkin huonosti huomataan ja monesti kerrotaan kaikille tutuille kuinka lapsesi on huonokäytöksinen ja sinä epäonnistunut kasvattaja. Jos saat villin pojan, jolle koulu ei maistu, johtuu se siitä ettet ole puhunut tarpeeksi hänelle kuinka tärkeää koulun käynti on.
Ihmisiä häiritsee jos matkustat lastenvaunujen kanssa bussissa tai raitiovaunussa. Myös lentokoneessa lasten kanssa olemista pidetään ilkeytenä muita kohtaan. Monet ihmiset ovat aivan avoimesti lapsivihamielisiä. Ihmisarvosi laskee sen mukaan kuinka monta eri isää lapsillasi on. Yh äitinä sinut tullaan laskemaan yhteiskunnan pohjasakkaan. Naimisissa olevana äitinä statuksesi on äideistä korkein, tosin sekään ei ole mitenkään korkea.
Onnellisimmat hetket tulet viettämään kotonasi yksin, kun ihailet lastasi hänen nukkuessaan. Parhaimassa tapauksessa hän saattaa jopa hymyillä unissaan.
Olet vastuussa lapsesta niin kauan kun on 18 vee. Mulle äitiys on ollut ilon aihe suurimmaksi osaksi ja on olla hyvin vaativaa olla äiti. Kuka ei halua lapsia niin käyttäkää kierukkaa, pillereitä ja mies jos ei halua niin kaikkein varminta on käyttää kondomia.
Vierailija kirjoitti:
Meille näytettiin yläasteella kaiketi ihan hyvin mennyt synnytys videolla. Tuli huonoja puolia niin elävästi esiin, että olen lapseton vielä 41-vuotiaanakin.
En ois suostunut kattomaan. Toihan on kidutusta. Olisin pitänyt silmät kiinni ja ehkä kädetkin korvilla, jos en olisi kehdannut marssia ulos luokasta. Hyi helvetti!
Ja mulla on kaksi lasta alatiesynnytyksillä, mutta ehkä juuri siksi, että en ainakaan altistunut tuollaiselle! Sadisti-ope, häiriintynyt, hyyyyyi!
No tässä se just on, mulla ei oo pahaa sanaa:) elämäni parhaat asiat ovat äitiys ja parisuhde. Olin ääliö vastarannankiiski wannabe-ernu vuosia ja kapinoin, kuinka mulle ei tuu puoltatoista lasta ja rivaria. Vaan nyt on kaks lasta, ihana mies, ihana arki, ihana volvo, ihana rivari jne. Mitään en vaihtais ja mitään valitettavaa en keksi. voin sanoa rehellisesti eläväni täydellistä unelmaelämööni. Mitä mun pitäis mun oppilaille valehdella?
Mitä ne huonot puolet ovat?