Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono sää vai huonot varusteet?

Vierailija
25.02.2016 |

Eli kun sanotaan että ei voi mennä ulos kun tuulee, tuiskuaa tai sataa niin onko se mielestäsi hyvä syy jäädä sisään ja onko sää todellakin silloin huono? Tai kun rankkasade yllättää ulkoilijan ja huuhtellee hänen ulkoilu- ja sisävaatteensa läpimäriksi niin onko sää huono vai onko hänellä vain huonot varusteet?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan hyvät varusteet kyllä pitää pahimmankin kaatosateen ulkona, mutta sellaiset varusteet ei toisaalta ole mitenkään halvimmasta päästä. Laadukkaisiin säänkestäviin vaatteisiin saa helposti kulumaan vaikka kuukausivuokran verran ja ymmärrän hyvin jos kaikki ei halua sellaista summaa panostaa ihan vaan päästäkseen joka säällä ulkoilemaan.

Kuinka kalliit ja minkä merkkiset ulkoiluvaatteet sulla sitten on jos sinua ei edes rankkasadekaan pysty kastelemaan? Minulla on ollut erilaisia ulkoilupukuja joiden hinta on yleensä ollut 50 - 150 €. Jotkut eivät ole pitäneet yhtään vettä, jotkut taas melko pitkäänkin tavallista sadetta. Mutta kyllä tuosta parhaiten pitävästäkin kunnon kaatosade läpi tulee aika pian vaikka sillä tavallisessa kesäsateessa pärjää esim. 30 min pyöräilymatkan lähes kuivana. saumoistahan se vesi ensimmäiseksi sisään tulee ja sitten pyörällä ajaessa reisien ja käsivarsien päältä.

Vierailija
22/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi parempi sää niin ei tarttisi mitään naparetkeilijän asustusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ketkä sanovat että sää on vain pukeutumiskysymys eivät varmaankaan ulkoile tuulipuvuissa ja lenkkareissa ja puljaa sadetakkien kanssa kun sataa paistaa sataa kuten peruspuistomammat. Voisin vaikka lyödä vetoa että heillä on jotkus extrakalliit kuoriasut jotka pitävät niin hyvin vettä ettei heitä pysty millään kastelemaan. Kai sitä kelpaa ulkoilla vaikka kylmässä rankkasateessa kun ei se kylmä vesi pääse sinne kuoripuvun sisään ja saa nauttia kuivista ja lämpimistä sisävaatteista. Tietysti vielä joku lämmin ja pöyheä fleese sielä alla joka pitäisi saada kasteltua että tuntuisi samalta mutta vaikka kuinka rankkasade ropisee päälle niin eihän sen kuoripuvun läpi pääse sitä kastelemaan.

Vierailija
24/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jopa vesisadettakin pahempi on sellainen puolijäätynyt räntä joka tulee tuulen kanssa vaakasuoraan ja sen lisäksi että se kastelee niin se piiskaa silmät kipeiksi. Jotkut suojalasit pitäisi olla. Sellaista tässä yhtenäkin päivänä satoi.

Vierailija
25/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut vaikeuksia kuin 30 asteen pakkasessa, kun polkupyörä alkoi olla niin kohmeessa, ettei oikein kulkenut eteenpäin... Mutta siis pyörällä töihin säässä kuin säässä.

Vierailija
26/32 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan hyvät varusteet kyllä pitää pahimmankin kaatosateen ulkona, mutta sellaiset varusteet ei toisaalta ole mitenkään halvimmasta päästä. Laadukkaisiin säänkestäviin vaatteisiin saa helposti kulumaan vaikka kuukausivuokran verran ja ymmärrän hyvin jos kaikki ei halua sellaista summaa panostaa ihan vaan päästäkseen joka säällä ulkoilemaan.

Kuinka kalliit ja minkä merkkiset ulkoiluvaatteet sulla sitten on jos sinua ei edes rankkasadekaan pysty kastelemaan? Minulla on ollut erilaisia ulkoilupukuja joiden hinta on yleensä ollut 50 - 150 €. Jotkut eivät ole pitäneet yhtään vettä, jotkut taas melko pitkäänkin tavallista sadetta. Mutta kyllä tuosta parhaiten pitävästäkin kunnon kaatosade läpi tulee aika pian vaikka sillä tavallisessa kesäsateessa pärjää esim. 30 min pyöräilymatkan lähes kuivana. saumoistahan se vesi ensimmäiseksi sisään tulee ja sitten pyörällä ajaessa reisien ja käsivarsien päältä.

Mulla on haglöfsin kuoritakki ja -housut jotka maksoi yhteensä vähän vajaa 500 euroa. Mutta kalleimmat kuoritakit on helposti jo päälle 500 euroa, siis pelkkä takki.

Vierailija
27/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä veden- ja tuulenpitävä kuoripuku kyllä maksaa paljon enemmän kuin tuulipuku mutta on siinä mukavuuskin aivan toista ja kun ulkoilee säällä kuin säällä niin panostus todellakin kannattaa. Aikanaan itsekin tuulipuvussa ulkoilin ja kokemuksesta tiedän että sehän on ihan kamala tunne kun joutuu tuulipuku päällä kaatosateeseen! Se tunne kun kylmä rankkasade tunkeutuu ihan helposti tuulipuvun läpi ja kastelee hetkessä alla olevat vaatteet likomäriksi jolloin olo tulee todella märäksi ja kylmäksi.

Ulkoilen säällä kuin säällä ja siksi olen muutama vuosi sitten ostanut itselleni The North Facen Hyvent-kankaisen kuoripuvun joka pitää täydellisesti rankankin vesisateen. Voin mennä se päällä vaikka kylmään suihkuun ja pysyn silti kuivana ja lämpimänä. Alle laitan sään mukaan jalkoihin verkkahousut ja yläpäähän collegen, verkkatakin tai fleecetakin, hupun alle laitan pipon ja vaikka sataa kaatamalla kylmää vettä niskaan niin ei tunnu missään! Olo on kuoripuvun sisällä ihanan kuiva ja lämmin vaikka olis kuinka rankkasade ja kova tuuli. Myös tuulenpitävyys on tärkeä etu kuoripuvussa. Vähänkin kovempi tuulenpuuska menee tuulipuvusta läpi ja se on myös  todella inhottava tunne. Kuoripuku päällä kuivana ja lämpimänä tuntuu vain mukavalta kun tuuli painautuu takkia vasten ja sade ropisee huppuun ja hartioille mutta kumpikaan ei pääse läpi:-) Jalatkin pysyvät kuivina kun on vedenpitävät lenkkarit. Kyllä hyvissä ulkoiluvaatteissa kelpaa ulkoilla, säällä kuin säällä.

Vierailija
28/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on aikuinen ihminen eikä kasva enää, niin eihän siihen varustukseen tarvi satsata kuin ehkä kerran kymmenessä vuodessa jos niinkään usein! Itse pyöräilen työmatkat ja todellakin minulla on varusteet ihan kaikkiin keleihin.

Vierailija
29/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut monta vuotta Haltin takki, joka on tarkoitettu joka säähän ja se todellakin toimii syksyn, talven ja kevään läpi. Vaihdan ainoastaan alle sään mukaan kerroksittain vaatteita. Jos kaatamalla sataa niin sitä se ei pidä koko tunnin lenkkiä, mut joku räntä-ja tihkusade menee ihan hyvin. Maksoi jotain 300€ ja monta kertaa olen ajatellut, että kyllä kannatti ostaa.

Vierailija
30/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on aikuinen ihminen eikä kasva enää, niin eihän siihen varustukseen tarvi satsata kuin ehkä kerran kymmenessä vuodessa jos niinkään usein! Itse pyöräilen työmatkat ja todellakin minulla on varusteet ihan kaikkiin keleihin.

Entä jos sataa oikein rankasti? Pitääkö sulla kuoripuku sen vai laitatko erilliset sadevaatteet?

Vierailija
31/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sataa oikein rankasti? Pitääkö sulla kuoripuku sen vai laitatko erilliset sadevaatteet?

Netistä olen tilannut ihan pyöräilyä varten vaatteita: sadetakki merkkiä Polaris, housut Pearl Izumi. Hengittää hyvin eikä ole raskas päällä, pitää silti rankkasateenkin, se oli kriteeristöni sadevaatteiden ostossa.

Vierailija
32/32 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain outletista täysin vedenpitävät softshell- ja toppapuvut itselleni, ei maksanut kuin n. 200€ yhteensä. Hommaan kuitenkin lapsille koko ajan hyviä vedenpitäviä ulkovaatteita, miksi ihmeessä itse palelisin jossain verkkareissa. Nykyään nautin ulkoiluista kun ihan oikeasti pysyy kuivana ja lämpimänä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän