Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dementiaa sairastava sukulainen lähettää minulle sättiviä viestejä sähköpostilla ja tekstiviesteillä. Miten

Vierailija
25.02.2016 |

minun kannattaisi toimia, koska en halua olla häneen enää missään yhteydessä?
Voin tietenkin ohjata viestit kansioon ja estää tekstiviestit, mutta onko jokin muu hyvä ratkaisu.
Vaikea tilanne.
Autoin aiemmin häntä paljon ja nyt saan erilaisia herjauksia ja jopa syytöksen hänen antamiensa kirjojen varastamisesta...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat hänelle viestillä (säpo tai tekstari) ettet halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Sen jälkeen blokkaat viestit sekä kännykästä että säposta ja laitat vielä puheluneston kännykkään. Jos pelkästään blokkaat viestit hän ei pelkästään siitä tajua ettet halua olla tekemisissä.

Vierailija
2/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ne huomiotta. Yritä ajatella, että herjaukset ja syytökset ovat sairauden puhetta, eivät sen ihmisen. Ensimmäinen vastaaja ei ehkä oikein tiedä, mitä dementia tarkoittaa, koska se dementikko tuskin kykenee omaksumaan sellaista tietoa, ettet halua olla tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että ihminen ei voi sairaudelle mitään. Dementian oireet ovat mitä merkillisimpiä, tuo on yksi tyypillinen. Se, joka sättii sinua, ei ole se sukulainen vaan hänen tautinsa.

Vierailija
4/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että ihminen ei voi sairaudelle mitään. Dementian oireet ovat mitä merkillisimpiä, tuo on yksi tyypillinen. Se, joka sättii sinua, ei ole se sukulainen vaan hänen tautinsa.

Juuri näin. Etkö tosiaan ymmärrä, että tämä sairas ihminen ei enää hallitse tekemisiään. Sinä terveenä kyllä osaat laittaa asiat oikeaan järjestykseen päässäsi.

Vierailija
5/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä se ei välttämättä auta mitään. Itselle toki ei tule niitä luettavaksi, mutta mutta kaikki muut kuulevat syytöksiä sinusta edelleen. Se on sairaus, mikä saa ihmisen kuvittelemaan ihan kaikkea ja puhumaan ja syyttelemään muita. 

Vierailija
6/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Etkö tosiaan ymmärrä, että tämä sairas ihminen ei enää hallitse tekemisiään. Sinä terveenä kyllä osaat laittaa asiat oikeaan järjestykseen päässäsi.

Joo mutta ei sitä silti ole pakko kuunnella, käy meinaan todella raskaaksi pidemmän päälle. Jos sinulla olisi yhtään kokemusta asiasta, ymmärtäisit tämän. Helppo se on jeesustella kun ei ole joutunut tuollaisen kohteeksi itse.

Vierailija
7/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ei sitä silti ole pakko kuunnella, käy meinaan todella raskaaksi pidemmän päälle. Jos sinulla olisi yhtään kokemusta asiasta, ymmärtäisit tämän. Helppo se on jeesustella kun ei ole joutunut tuollaisen kohteeksi itse.

Minulla todellakin on kokemusta. Äitini sairasti sellaista harvinaisempaa dementian muotoa, joka muutti persoonallisuutta rajusti. Ihanasta, kultaisesta ja äärettömän hienotunteisesta ihmisestä sukeutui ajan mittaan varsinainen ilkimys ja aika tökekin sellainen.

Ilkeilyn kohteena olin minä enimmäkseen, mutta muutkin saivat toisinaan osansa.

Ei tullut mieleenkään syyttää äitiäni tai edes pahoittaa omaa mieltä sairauden aiheuttamista muutoksista. Eihän äiti itse asialle mitään voinut.  Sivuutimme ilkeilyn ja pidimme visusti mielessämme sen äidin, jollainen hän oli ennen sairastumistaan, sen oikean ihmisen.

Suosittelen ap sinulle samanlaista suhtautumista. Se helpottaa omaakin oloasi. Voit syyttää sairautta, mutta et siihen sairastunutta ihmistä. Hänkään ei ole valinnut osaansa.

Vierailija
8/8 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

En syytä sairasta henkilöä.

En enää jaksa vuosikausien haukkumisten jälkeen hänen yhteydenottojaan, jotka ovat poikkeuksetta negatiivisia.

Autoin häntä pitkään siitä huolimatta, että sairastan syöpää ja olen ollut erittäin heikossa kunnossa. Vastineeksi hän solvasi minua minkä ehti, soitti minulle lukemattomia kertoja päivässä, kehui itseään vuolaasti, selitti yli 70-vuotiaana seksijuttuja jne.

Ymmärrän sairauden ja ymmärrän oireet, mutta oli vaikeaa olla vuodesta toiseen hänen kompostinaan.

Hän on älykäs henkilö ja hän käyttäytyi aiemmin sivistyneesti ja hillitysti. Tilanne on ollut jo pitkään vaikea hänen sairastuttuaan. Ongelmana on, että hän ei ymmärrä sairauttaan ja pitää suunnilleen kaikkia muita ihmisiä ääliöinä. Myös minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi