Olen kyllästynyt siihen, että jokainen hankkii ruoka-aineallergian
Ennen kaveriporukasta jollain saattoi olla laktoosi-intoleranssi, mutta nyt kaikki on jollain omalla tapaa rajoitteisia. Oikeasti kenelläkään uusallergikoista ei ole diagnoosia, pelkkää omaa keksintöä.
Yksi ei enää käytä mitään maitotuotteita, toinen ei käytä viljoja, kolmas ei käytä mitään eläinperäistä, neljäs kammoaa kypsentämistä, viides sokeria ja perunaa ja kuudennella on kieroutunut yhdistelmä näitä kaikkia. Sitten he yrittävät mennä yhdessä illalliselle tai ravintolaan.
Ymmärrän että kaikki ruoat eivät sovi kaikille yhtä hyvin. Kukaan ei ole kuitenkaan valmis joustamaan yhtään. Vaikka allergia on yleensä luokkaa "maha on välillä kipeä ja syön välillä leipää, voihan niillä olla yhteys, ellei se johdu maidosta, mutta mä nyt välttelen leipää".
Lisäksi itse keksityissä allergioissa on usein ristiriitoja. Tuttu ei syö enää mitään leipää ja perustelee sen vehnällä, mutta vehnätortilla ja friteeraustaikina uppoavat ongelmitta. Maitotuotteita karttava herkuttelee maitoa sisältävillä suklailla ja juustoilla. Silloin tällöin valitaan jopa epäterveellisempi vaihtoehto yliherkkyyden nimissä.
Feikatut allergiat voivat syödä oikeasti allergisen ihmisen uskottavuutta. Samalla tavalla kuin mielenterveysongelmien kanssa, raskaita, elämää haittaavia ja häpeällisiä sairauksia, joita kuitenkin jotkut ihmiset käyttävät hyväkseen (esittävät somessa tms sairasta saadakseen sympatiaa ja oikeutuksen käytökselleen).
Parille lähimmälle ystävälleni olen sanonut asiasta suoraan. Toinen ymmärsi itsekin ironian ja nauroi itselleen, toinen pysähtyi ainakin hetkeksi miettimään mitä järkeä touhussaan on. Työkavereille ja tutun tutuille en kehtaa sanoa mitään.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siis toi on niiin tylsäää. Meilläkin koululainen on kehittänyt jonkun ihme ruokavalio-ongelman.
Ei voi syödä pikaruokaa eikä rasvaista eikä maitoakaan missään muodossa. Aina tulee maha kipeäksi. Suoliston tulehdusarvotkin jotenkin onnistuu nostamaan niin hurjiin lukemiin että lääkäritkin uskovat niihin ruokaongelmiin vaikka mitään allergioita ei ole löytynyt. Koulussakin ovat lähteneet mukaan näihin ruokahömpötyksiin vaikka missään tutkimuksissa ei ole mitään syytä löytynyt.Vittu että vituttaa kaikki muoti-ruokavalio-kommentit.
Teillä on toisenlainen ongelma ja sä et siedä siksi vastaongelmaa, selevä.
Monella ruokaniuholla on sen niuhotuksen taustalla selvittämättömät vatsaongelmat. Ne on helpoin selittää allergioina varsinkin jos ei koko diagnoosista tai sen puutteesta halua avautua.
Ap:n kommentista ja peukutuksista näkee hyvin syyn sille miksi ihmiset ei halua avautua vaikka ongelmat ovat yleisiä.
No onko sun pakko syödä muiden lautasilta, etkö voi syödä omaltasi?
olisivat lapsena syöneet multaa ja kiehnänneet eri eläinten kanssa niin ei olisi allergioita. länsimaalaiset ovat puhdistaneet itsensä bakteereista ja samalla on kehittyneet itselleen erilaiset allergiat.
Vierailija kirjoitti:
olisivat lapsena syöneet multaa ja kiehnänneet eri eläinten kanssa niin ei olisi allergioita. länsimaalaiset ovat puhdistaneet itsensä bakteereista ja samalla on kehittyneet itselleen erilaiset allergiat.
Hah hah. Voi kun olisikin noin yksinkertaista.
Minä nyt vaan voin paremmin kun olen jättänyt viljat ja sokerin pois, ja vähentänyt huomattavasti myös perunan ja riisin syöntiä. Mutta kyllä, kalja maistuu edelleen silloin tällöin. Kokonaisuus kuitenkin menee niin, että satunnainen kaljanjuonti ei haittaa kun jättää muun turhan kuormituksen pois. Ja saatan joskus sen pizzankin syödä, ja siinäpä sitten turpoan ja piereksin ja vatsakivusta kärsin hetken. Tietoinen valinta.
Mut mä en hirveästi vouhkaa siitä mitä jätän syömättä, mutta jotenkin toivoisin ettei se muillekaan olisi ongelma. Että jos en kahvin kanssa ota pullaa enkä keksiä, niin se ei ole sulta pois. Eniten vituttaa nää "no ota nyt eihän se jos pienen palan ja jos nyt joskus, ei saa olla niin tiukka". S*na minäkään en kenenkään kurkusta ole väkisin tunkemassa alas sellaista, jota ei haluta, oli se sitten mitä vaan.
Pidetään nyt ihan huolta omista syömisistämme. Ei asiasta tarvii ongelmaa tekemällä tehdä.
Niin no, tiedän hyvin mistä puhut ap, mutta tässäkin asiassa on monta puolta. Allergiasta puhuminen on kyllä monen kohdalla virheellistä ja ymmärrän miksi se voi ärsyttää oikeita allergikkoja. Jokin ihmisten elinympäristössä ja/tai ruokavaliossa on kuitenkin johtanut mm. tulehduksellisten suolistosairauksien merkittävään lisääntymiseen. Ihmisten ruuansulatuselimet ovat sairaampia kuin ennen, ja jostain siihen löytyy selitys. Ruokavalio on tietysti pääepäilty, vaikka todennäköisesti se on osa laajempaa kokonaisuutta. Monet oikeasti voivat paremmin jos eivät käytä esimerkiksi viljoja tai maitotuotteita. Tämä ei aina edellytä nollatoleranssia, vaan ihminen voi sietää esim. pieniä määriä vehnää mutta suuremmat määrät aiheuttavat oireita. Toki monet myös vetävät nämä rajoitukset ihan överiksi ja tekevät niistä suuren numeron. Ja löytyy niitäkin, joilla koko ongelma on keksitty.
Mulla esimerkiksi on keliakia ja pitkään hoittamattomana se on aiheuttanut sen etten pysty käyttämään myöskään maito- enkä munatuotteita. Välillä leipomuksiin saatan laittaa munaa, mutta muuten noudatan ehdottomasti tätä ruokavaliota. Varmaan jotain tämäkin ärsyttää, mutta en ole tehnyt tästä mitään numeroa. En mm. vaadi mitään erikoistarjoiluja itselleni vaan voin aivan hyvin ottaa pelkkää kahvia.
Mutta olet oikeassa siinä, että tuo on törkeää kun ensin vaaditaan gluteenitonta leipää mutta kuitenkin vehnätortillat käyvät. Ja toki osa on tällaisia mutta väittäisin kuitenkin että suurin osa jotka sanovat olevansa allergisia niin oikeasti myös ovat. Allergiat kun ovat nykyisin hyvin yleisiä. Ja vaikka ihmisellä ei olisi keliakiaa niin esim. ärtynyt suoli ei välttämättä viljoja kestä. Kyllä nämä "allergiahömpötykset" useimmalle ihan todellisia vaivoja ovat. :)
Minä meinasin kerran hankkia allergian.
En kerta kaikkiaan tajua, miksi jonkun toisen ihmisen syömiset ja syömättä jättämiset kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Elin lapsuuteni maatilalla ja luultavasti olen suuhuni tunkenut kaikkea, mitä käsiini sain ja silti olen moniallergikko.
Vierailija kirjoitti:
Heh, meidän perhe asui aikoinaan jonkun aikaa kehitysmaassa ja perheen ainoa allergikko on hän, joka oli tuolloin vauva.
Tulis sota niin nähtäis kuka on allerginen ja kuka ei oikeesti olekaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Voi kun olisikin noin yksinkertaista.
Näinhän se on. Allergiat loppuvat itärajalla. Nämä 'käyn kolme kertaa päivässä suihkussa ja pesen aina käteni ja päivässä menee litra käsidesiä ja kotieläimiä ei ole eikä tule ja koti desinfioidaan kerran viikossa' ylihygieenikot tekevät lapistaan vastustuskyvyttömiä allergikkoja.
Mikrobiologian professorin mukaan käsidesi ja antibakteeriset pesuaineet kuuluvat ainoastaan sairaaloiden infektio-osastoille.
Luraus käsidesiä kämmenelle ja kunnon levitys. Apteekin käsikaupassa myytävänä oleva antibakteerinen käsidesi mainostaa tappavansa 99,9 prosenttia bakteereista.
– Ihmisen iholla tulisi olla neliösenttiä kohti kymmenen miljoonaa bakteeria, joilla on tärkeä tehtävä ihmisen immuunijärjestelmässä, sanoo kuitenkin Helsingin yliopiston mikrobiologian professorin Mirja Salkinoja-Salonen.
Käsidesit ja muut antibakteeriset puhdistustuotteet ovatkin Salkinoja-Salosen mielestä jopa terveydelle haitallisia. Hän kieltäisi käsidesin käytön kaikkialla muualla, paitsi ammattimaisessa sairaanhoidossa.
– Sairaala on ainoa paikka, missä käsidesiä on pakko käyttää, koska siellä on paljon heikkokuntoisia potilaita. Lisäksi siellä tulee estää se, että bakteerit siirtyvät lääkäreiden ja hoitajien käsien kautta potilaasta toiseen, hän sanoo.
Rakennuksiin syntyy homekasvustoja
Salkinoja-Salonen sanoo, että ihon bakteerien tuhoutuminen antibakteerisilla aineilla tuhoaa ihon suojan homeita vastaan, eli altistaa ihmiset homeinfektioille.
– Homeinfektiot ovat vaikeahoitoisia, eikä niitä vastaan läheskään aina ole turvallista ja tehokasta lääkettä. Lähes kaikki homeinfektioiden hoitoon tarkoitetut aineet ovat ihmisille myrkyllisiä.
Professori sanoo, että antibakteeriset pesuaineet ovat haitaksi myös rakennuksille. Supermarkettien hyllyt pursuavat hänen mukaansa biosideja sisältäviä pesuaineita, kun takavuosina antibakteerisia pesuaineita oli myynnissä vain muutamia.
– Kun aineita käytetään rakennuksissa, syntyy niihin homekasvustoa, mikä johtaa sisäilmaongelmiin.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Svenska Yle.
”Varsinkin lapset uhreja”
Erityisen huolestunut hän on lapsista, sillä kouluissa ja päiväkodeissakin käytettävät antibakteeriset aineet altistavat useille lääkitystä vaativille sairauksille, kuten allergioille ja atopialle, tyypin 1 diabetekselle, suolistosyndroomille ja kilpirauhasen vajaatoiminnalle – muun muassa.
Salkinoja-Salonen toteaakin, ettei lasten käsiä tarvitse missään tapauksessa puhdistaa käsidesillä esimerkiksi huvipuistoissa tai leikkipaikoissa: normaali käsienpesu saippualla ennen ruokailua ja wc-käynnin jälkeen riittävät.
– Varsinkin lapset ovat uhreja, koska he eivät voi valita ympäristöään. Sitä parempi, mitä enemmän multaa heillä on sormissa. Muuten immuunijärjestelmä ei pääse kypsymään. Autoimmuunisairauksia on Suomessa ennätyspaljon, professori huomauttaa.
Olet ihan oikeassa.
Minulla meni aiemmin maha täysin sekaisin maitotuotteista, kun teeskentelin olevani laktoosi-intolerantti. Smetana aiheutti pahimman ja kivuliaimman teeskentelyn.
Ananaskirsikoita syömällä kurkkuni turpoaa osittain umpeen. Olen niin ylpeä siitä, että minulla on uusi teeskentelynkohde!
Olisipa kaltaisia henkilöitä enemmän myös ruokapaikoissa töissä. :)
Kyllä taas huvitti eräissä juhlissa kun oli tarjolla pitsaa ja piti olla gluteeniton vaihtoehto keliaakikoille. No, kun gluteenittoman täytteet ei miellyttänyt niin yhtäkkiä keliakia hävisi ja normipitsa kelpasi oikein hyvin.
Mäkin vaan oon keksiny et joudun sairaalaan jos syön kalaa, vähän voi ottaa! Hiton muka-allergikot.
Joo. Siis toi on niiin tylsäää. Meilläkin koululainen on kehittänyt jonkun ihme ruokavalio-ongelman.
Ei voi syödä pikaruokaa eikä rasvaista eikä maitoakaan missään muodossa. Aina tulee maha kipeäksi. Suoliston tulehdusarvotkin jotenkin onnistuu nostamaan niin hurjiin lukemiin että lääkäritkin uskovat niihin ruokaongelmiin vaikka mitään allergioita ei ole löytynyt. Koulussakin ovat lähteneet mukaan näihin ruokahömpötyksiin vaikka missään tutkimuksissa ei ole mitään syytä löytynyt.
Vittu että vituttaa kaikki muoti-ruokavalio-kommentit.