Epiduraalin, ilokaasun ja supistuksia lisäävän lääkkeen mahdollisista sivuvaikutuksista tietääkö kukaan?
Olen miettinyt näitä noita kokeneena. Vauva syntyi sinisenä, ei kuulema mikään oire mistään ja sai 9 pistettä, mutta olen välinnyt kuullut, että esim. epiduraalista voisi olla jotain haittaa jonkin neurologin mukaan synnytyksessä tai sen jälkeen (synnytyslääkärini oli erimieltä kyllä eikä moneen vuosikymmeneen ollut tullut yhtään vauvaa vastaan, joka olisi kärsinyt) vauvalle ja joskus äidillekin, ja mietin, miten ilokaasu vaikuttaa syntymättömälle vauvalle, kun kerran kaikki pienetkin määrät alkoholiakin vaikuttavat tai voiko supistuksista olla jatkuvasti kestävinä, syöksysynnytyksen aiheuttajana (eikös vauvan hapensaanti supistusten aikana ole häväisempi? Tyttöni toipui kyllä hienosti sinisyydestään mutta tahtoisin tietää, olenko mahdollisesti aiheuttanut hänelle joitain vaikeuksia tahtomatta. Jostain syystä osa naisia kuitenkin kieltäytyy kaikesta lievityksestäkin synnytyksessä, johtuuko jostain tälläisistä arveluista? Kertokaa viisaammat vastauksia. En usko, että tieto lisää aina tuskaa.
Kommentit (3)
poistuu elimistöstä hengitysilman mukana eikä se siksi vaikuta kuin sen hetken kun sitä hengittää. Siksi se on erittäin turvallinen vauvalle. Eikä sellaisia kivulievitysmenetelmiä käytetäkään, joista olisi vauvalle haittaa! Kyllä synnytyksessä vauvan vointi on ykkösasia.
Kuten edellinen kirjoitti, on täysin normaalia, että vauva saa syntyessään 9 apgarin pistettä - usein vastasyntyneen raajat hieman sinertävät. Se on terve reaktio ja osoittaa, että vauva pystyy sopeutumaan uuteen ympäristöönsä (kun on kylmä, aikuisillakin ääreisverenkierto heikkenee). Ja totta on myös se, että jos ensimmäiset pisteet ovat alhaiset, tärkeämpää on se, kuinka vauva korjaa tilannetta 5 ja 10 min pisteisiin, eli kuinka vauva virkistyy ja toipuu.
Mainittakoon vielä, että ensimmäiset pisteetkin arvioidaan vasta minuutin iässä.
9 pistettä tuli 10 min jälkeenkin, en muista 5 min pisteystä olleen. Mutta pisteitä oli lääkärin mukaan 8 ja jonkun toisen mukaan 9 ja ne katsottiin 9 pisteeksi. Mutta hyvinhän tyttö toipui.
Lähes kaikki vauvathan kuulemma saavat 9 pistettä, eli melkein aina ovat sen verran hieman sinertäviä, että yksi piste menee.
Itse olin tosi onnellinen kun toinen lapsi sai 9 pistettä eli tiesin että hänellä oli ainakin kaikki hyvin.
Ensimmäinen sai 7, ja olen aina ajatellut että se oli jotenkin aika vähän - mutta nyt neuvolan valmennuksessa oli vierailijana pieni vauveli joka oli saanut 3 pistettä (heillä oli ollut synnytyksessä vähän samantapaisia ongelmia kun mullakin ekan kanssa), ja ihan normaalilta ja virkeältä vaikutti!
Ratkaisevaa kuulemma onkin miten lapsi palautuu, eli mitkä on pisteet sitten 5 min. ja 10 min. iässä.
Varmaan teidän vauva sai jo 10 pistettä 5 min. iässä?
Toivottavasti ilokaasusta ei ole todettu mitään haittaa - olen käsittänyt että sitä useimmat ottavat vaikkeivät muuta lievitystä haluakaan.
Syy miksi jotkut ei ota, on kai se että jotkut saa siitä pahoinvointia tai eivät koe sen auttavan.