Laihdutus & liikunta, kysymyksiä
Eli kun olette laihduttaneet niin onko se liikunta välttämättömyys että laihtuu sitä rasvaa? Näistähän ollaan niin montaa mieltä. Käyn kerran viikossa ryhmäliikunnassa ja kotona kerran viikossa jumppaan, onko nämä riittävää? Ruokavalio on kunnossa, olen nyt laihtunut noin kilon viikossa tahtia. Varsinkin kaipaisin kokemuksia isoja kilomääriä laihduttaneilta (mulla 20kg ylipainoa) onko tiheä liikunta ollut välttämättömyys tai tuleeko se laihdutuksen loppuvaiheessa välttämättömäksi että tuloksia syntyy.
Kommentit (7)
Tuota vauhtia kun laihdut niin sulta lähtee liikaa lihasta. Olen itse ollut nyt 5 viikkoa PT:n ohajuksessa rasvanpolttodieetillä, paino on pudonnut reilun pari kiloa mutta se on lähtenyt lähes yksinomaan rasvamassasta (otettiin just kehonkoostumusmittaus). Kuten ylläoleva sanoi, ravintton tarpeeksi proteiinia ja lihaskuntotreeniä niin paino tippuu pääasiassa massasta. Mulla rasvanpolttoa tehostaa myös toki esim HIIT-treenit eli ei sitä aerobistakaan puolta kannata unohtaa.
rasvamassasta piti olla tuossa toka vikalla rivillä....
Olen täällä palstalla jo kirjoitellutkin omasta laihdutusmatkastani... Mulla on pudotus ruoassa juuri tuo n. -500 kcal/vrk omasta kulutuksesta. 8 kg lähti ihan sillä ja lyhyessä ajassa. Sitten tahti hidastui (kuten aina käy kaikille). Herättelin kehoani lisäämällä liikuntaa (huomioin sen kulutuksen myös ruoan määrässä) ja nyt käyn kävely-hölkkä -lenkeillä noin kolme kertaa viikossa. Ja paino putoaa hiljalleen.
Jos liikkuu paljon, kannattaa vaa'an lisäksi seurata myös mittanauhalla. Nimittäin lihaksen kasvaessa paino lisääntyy, eli vaakaa tuijottaen tuntuu, ettei paino laske, mutta vyötärö on silti voinut kaventua!
T: Nyt tammikuusta -8,8 kg, vielä matkaa 20 kg normaalipainoni ylärajaan, joka on tavoite
Lisäksi tutkimukset sanoo, että olet todennäköisesti tyytyväisempi lopputulokseen kun harrastat liikuntaa, kuin pelkästään ruokavalion avulla laihduttaessa.
Missään nimessä ei tietysti kannata luovuttaa, vaikka et ehdi/pysty/jaksa liikkua enemmän. Kaksi kertaa viikossa on jo hyvä määrä. Jos tuntuu siltä, että ehdit, tai tarvitse vauhditusta, pari kuntosalikäyntiä ja 1-3 aerobista treeniä viikossa voisi tehdä hyvää projektille.
Kiitos teille vastauksista! Yritän alkuun ottaa voimaharjoittelua mukaan kotona. Salille en vielä uskaltaudu, mutta teen sen ehkä myöhemmin. Ruokavaliossa onkin jo proteiinia, syön proteiinirahkaa päivittäin sekä kanaa. Sulamon mukaan suhteet noin P 35% R 35% ja H 30%. Tsemppiä kovasti muillekin samassa veneessä oleville!
Osaatteko yhtään sanoa että onko olemassa mitään "lääkettä" tai muuta joka auttaa ja edistää aineenvaihduntaa? Minulla on ruokavalio kunnossa sekä juon paljon päivässä vettä, mutta jotain vielä tarvitsisi avuksi. (olen kokeillut perus ruokakaupan luontaistuotteita, mutta ne ei auta)
Laihtumisen edellytys on energiavaje eli sisäänmenevän energian määrän on oltava ulosmenevän energian määrää ahaisempi.
Lihaksen säilyminen energiavajeen aikana on kiinni pääasiallisesti kahdesta asiasta:
a) ravinnosta saatavan proteiinin määrä on oltava riittävä, esim. 1,5-2 grammaa per painokilo
b) lihaksille on annettava säilymis-/kasvuärsyke liikunnan muodossa, optimaalinen liikuntamuoto on vastusharjoittelu
Lisäksi vaikuttaa:
c) energiavajeen suuruus, eli 1000 kcal energiavaje on huonompi vaihtoehto kuin 500 kcal energiavaje lihasmassan säilymisen kannalta