Kuinka päästä eroon noloudesta?
Olen jo aikuinen nainen, mutta teini-iästä asti olen hävennyt vartaloani tauotta. Pidän muodista, näteistä vaatteista ja haluaisin pukeutua niihin vaatteisiin mitkä näyttävät silmiini hyvältä. Kuitenkin päälläni kaikki näyttää aivan kauhealta.
Olen 158/65, en siis mikään ryhävalas, mutten mikään hoikkakaan, myönnän sen. Olen vuosia jojoillut painoni kanssa aina 48 kilosta 75 kiloon enkä ole koskaan ollut tyytyväinen itseeni.
Haluiaisin kuulla neuvoja miten pääsen eroon siitä oman ulkomuotoni aiheuttamasta häpeästä, miten voisin olla tyytyväinen itseeni ja kuinka voisin jättää itseinhon taakseni ja vain nauttia elämästä.
Kommentit (6)
Mulla ei todellakaan ole hyvä itsetunto, mutta vastaan silti - jospa vaikka osaisin sanoa jotain omasta kokemuksesta.
Silloin kun mulle tulee voimakas omaan kehooni kohdistuva häpeä, mulla on tapana miettiä, kenen silmillä katson kehoani. Kenen mielestä vartalossani on vihattavaa ja rumaa? Kenellä muka on oikeus puhua niin ilkeästi mun kropasta!?
Häpeän myös vartaloani ja olen aina hävennyt. Syytä tästä ahdasmielistä äitiäni.
NAinen 58v.
Tähän(kin) käy se vanha ja hyväksi havaittu sanonta: jos tietäisit kuinka harvoin ihmiset ajattelevat sinua, et välittäisi siitä niin paljoa. Tuo on auttanut minua kamppaillessani erityisesti ulkonäköön liittyvien itsetunto-ongelmien kanssa.
Oletan siis, että tuo häpeilysi liittyy siihen, miten ajattelet muiden sinua katsovan. No, ei ne katso, ainakaan arvostellen. Tai jos katsovatkin, niin unohtavat samantien, koska ihminen nyt vain on lähtökohtaisesti kiinnostunut vain itsestään.
Jos taas häpeä liittyy enemmänkin siihen, ettet itse tunne oloasi hyväksi kehossasi, niin suosittelen tekemään kehollasi jotain mistä pidät. Tanssi, ui, kävele, mitä vain, joka saa sinut ajattelemaan kehostasi positiivisemmin.
Vaatteiden suhteen neuvoisin, että panosta kenkiin ja vaikka ihaniin huiveihin. Ne istuvat kaikille! Tutki myös blogeja tai muita muotijulkaisuja, jotta saat ideoita kivaan pukeutumiseen. En usko hetkeäkään, ettetkö noilla mitoillasi voisi pukeutua kauniisti. Ehkä jo teetkin niin, mutta et itse vain sitä huomaa. :) Mukavaa kevättä!
Kiitoksia paljon vastauksista, niistä tuli valehtelematta hyvä mieli.
Täytyy yrittää lopettaa muiden puolesta ajattelu, kaikki vanhat kommentit mitä muilta on vain kuullut ovat jääneet kummittelemaan aivan liian syvälle mieleen.
Olin siis koulukiusattu vuosia, mikä aiheutti kaikenlaisia ongelmia. Tämän uskon olevan syyllinen huonoon itsetuntooni ja siihen, miksi luulen kaikkien arvostelevan minua. Ehkä minun tulisi vain yrittää päästää näistä asioista irti ja ajatella, että kelpaan juuri tälläisenä kuin olen.
Kiitos paljon teille kaikille. :)
Pikkasen uppista!
Olen niin kyllästynyt tähän tunteeseen, pelkään suoraan sanottuna sitä, että näytänkö lihavalta, nauravatko muut minulle jne. Vuosia olen taistellut tämän asian kanssa, eli jos joku omaa oikein hyvän itseluottamuksen, voisiko vihjaista minulle miten parantaa omaa itseluottamusta ja miten oppisin edes vähän pitämään itsestäni?