Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin on vaikea ymmärtää muiden tyhmyyttä?

Vierailija
21.02.2016 |

Eivätkö nämä ihmiset ole itse huonoja missään? Eräs tuttavani ihmettelee joka kerta suuresti, jos en ymmärrä jotain matemaattista asiaa tai muuta vastaavaa. Olen aina ollut älyttömän surkea matematiikassa ja ylipäätään loogisessa ajattelussa. En vain käsitä moniakaan asioita, vaikka kuinka yrittäisin ymmärtää. Joissain asioissa olen hyvä, kuten kielissä, mutta ymmärrän ettei kaikki niitä hoksaa aivan kuten minäkään en hoksaa kaikki asioita. Mutta miten voi olla, että jotkut ihmiset eivät vain voi käsittää, että muut ovat tyhmiä eivätkä ymmärrä kaikkia asioita? Tuskin kukaan on kaikessa hyvä, ettei sen vuoksi voisi nähdä toisen näkökulmaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se aiheuttaa turhautumista kun joku ei vaan tajua. 

Vierailija
2/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti he paheksuvat, mutta sanovat, etteivät ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan sitä, että oletetaan kaikkien olevan kiinnostuneita samoista asioista ja tietävän samoista asioista. David Bowien kuollessa aihe nousi keskusteluun kahvipöydässä, ja sanoin etten tiedä yhtäkään tämän tyypin biisiä, vaikka luultavasti olen joskus niitä jossain kuullut. "Siis miten et voi tietää, missä laatikossa oot asunut jos et tiedä kuka on David Bowie????"

Vierailija
4/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tämän, mutta on kauheaa yrittää oppia jos joku siinä sivussa vaikuttaa turhaantuneelta, kun en opi!

Vierailija
5/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vihannut matikkaneroja, kun ovat niin ylimielisiä matemaattisista taidoistaan. Me muut ollaan "niin tyhmiä" kun ei ymmärretä. Kivahan se heillä on leijua pilvissä omalla osaamisellaan. Voisinpa minäkin. No ainakin en enää lisäänny, niin lasteni ei tarvitse kärsiä tyhmästä päästä.

Vierailija
6/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on eri tavalla lahjakkaita, mutta joskus ärsyttää, jos joku kieltäytyy edes yrittämästä tajuta jotain 1 + 1 = 2 -tasoista asiaa vetoamalla matemaattiseen lahjattomuuteensa. Ärsyttää myös sukupuolisidonnaiset oletukset tyyliin "naiset hyviä kielissä, miehet matikassa" ja sitten jengi alisuoriutuu vastakkaisen sukupuolen vahvuusalueilla olettaen, että tekniset asiat on miesten ja kielelliset naisten juttuja, vaikka todellisuudessa moni mies on lahjakas kielellisesti ja moni nainen teknillisesti. Monia ihmisiä vaivaa myös ns. opittu tyhmyys, ettei viitsitä edes yrittää ja on koko elämä alisuoriuduttu, koska se on opittu toimintamalli.

Vaikkette olisi jossain huippulahjakkaita niin yrittäkää edes!

Vierailija
7/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pideä itseäni erityisen älykkäänä, jiten hämmästyn aina kun joku ei tajua jotain mitä "jopa" minä ymmärrän.

Vierailija
8/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh! Tosi hauskaa, kun joka toinen ketju tällä palstalla kieltää tyhmyyden olemassaolon kokonaan.

Vierailija
9/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt hämmentävää jos joku väittää että ei osaa koulumatematiikkaa. Tuo peruskoulun ja lukion alkeisalgebra ja eukliidinen geometria on haastavuudeltaan sama kuin ikean huonekalun kasaaminen. Kaikki palikat, työkalut ja ohjeet annetaan nenän eteen, muuta ei tarvi tehdä kuin noudattaa niitä. Mitään ei tarvi ymmärtää, mitään ei tarvi soveltaa. Ihan puhdasta mekaanista suorittamista.

Vierailija
10/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he eivät itse olekaan niin viisaita elleivät kykene sisäistämään että jotkut eivät tajua, ja että se on okei eikä heidän murheensa.

Vierailija
11/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

No onhan se nyt hämmentävää jos joku väittää että ei osaa koulumatematiikkaa. Tuo peruskoulun ja lukion alkeisalgebra ja eukliidinen geometria on haastavuudeltaan sama kuin ikean huonekalun kasaaminen. Kaikki palikat, työkalut ja ohjeet annetaan nenän eteen, muuta ei tarvi tehdä kuin noudattaa niitä. Mitään ei tarvi ymmärtää, mitään ei tarvi soveltaa. Ihan puhdasta mekaanista suorittamista.

No, mä menin koulumatikasta läpi nimenomaan suorittamalla ohjeiden mukaan, mitään itse asiasta ymmärtämättä.

Mutta Ikean huonekalujen kasaaminen liikkuu kyllä ihan toisissa sfääreissä. Niitä en saisi kasaan, vaikka yrittäisin loppuelämäni.

Tyhmyyttä on monenlaista. :)

Vierailija
12/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kyllä hämmästyn joitakin asioita. Esim. jos ihminen on esimerkiksi käynyt lukion eikä osaa lainkaan englantia opiskeltuaan sitä kolmannelta luokalta saakka tai esimerkiksi säännönmukaisesti kirjoittaa yhdyssanat väärin. Tai jotain yleissivistykseen kuuluvaa ihan tavallista asiaa. Samoin ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista hajua lähdekritiikistä tai jotka uskovat vaikkapa siihen, että vain 144 000 tai 212000 ihmistä pääsee "taivaaseen", tai hakevat apua sairauksiinsa yksisarvishoidoista tms. Jatkuvasti saa vähän hämmästellä :). 

Vierailija
13/13 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton tyhmyys on hämmentävää. Kaverin tuttua neuvoin ajamaan. Käänny tuosta vasemmalle, kummalle vasemmalle kysyi tämä järjen riemuvoitto. Köksän tunnilla joku kysyi että mistä sen tietää milloin vesi kiehuu? Mä ensin luulin että vedättää opettajaa mutta ei, vakavissaan kysyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä