Haluatko miljonääriksi, kysymys Rooman keisareista
Olisitteko osanneet vastata siihen? Sillä olisi voittanut 60 000 euroa. Konduktööri-Taavi ei lähtenyt arvailemaan vaan otti rahat, kun ei ollut enää oljenkorsiakaan jäljellä.
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/tv/tahan_tyssasi_kondukt…
Kommentit (26)
En olisi osannut, vaikka pidän historiasta ja tiedän aika paljon. Arvaukseksi olisi mennyt.
On muuten aika kivan näköinen mies tuossa.
En olisi tiennyt. Olisin ottanut rahat tuossa vaiheessa, kuten Taavi. Salvador Dalia koskevan kysymyksen olisin tiennyt.
En olisi osannut vastata. Aikamoista nippelitietoa. Joku antiikin Roomaan kunnolla perehtynyt olisi voinut tuon tietää.
Tuon kysymyksen kohdalla mietin, että kas kun ei ole moinen korvaan tarttunut koskaan. Eräänlainen erikoisuus kuitenkin.
Nyt muuten olen jo unohtanut vastauksen... Oliko se Florianus?
Minulla ei ollut mitään tietoa, vaikka olen aika yleissivistynyt ja historiaakin tunnen kohtalaisesti. (Sattumalta tosin olisin arvannut oikein, mutta se siis oli vain sattumaa, osuin oikeaan todennäköisyydellä 1/4.)
Liian vaikea kysymys, olisin jättänyt vastaamatta.
Olisin veikannut oikein, varmaa tietoa ei ollut. Jostain englanninkielisestä dokkarista muistin hämärästi, että Florian-niminen keisari salamurhattiin vuoden jälkeen tai samana vuonna, mutta en tiennyt, että hän hallitsi kaikkien aikojen lyhiten. 1
Keisareita ehti olla kai lähella 200, joten kukapa noita muistaa paitsi aivan tunnetuimmat. Ja tämä siis ilman Rooman hajoamista Itä- ja Länsi-Roomaksi.
En olisi uskaltanut ottaa riskiä.
Kolme kuukautta näköjään ehti olla keisarina (vuonna 276) ennen kuin murhattiin. Google-tietoa, itse en olisi tiennyt.
En olisi vastannut, nuo vaihtoehtoina olevat keisarit ovat mulle täysin tuntemattomia. Tunnetuimpia keisareita toki tiedän nimeltä.
Jos olisi ollut oljenkorsia jäljellä, niin katsomo tuskin olisi pystynyt auttamaan. Fifty-fifty olisi parantanut mahdollisuuksia arvata oikein. Kaverille kilauttaminen olisi ollut paras, jos olisin tiennyt jonkun tuollaiseen perehtyneen.
Itse olisin veikannut tuota ainoaa keisaria, jonka nimi ei päättynyt anukseen.
En olisi tiennyt, vaikka historia on aina kiinnostanut ja Roomastakin kaikenlaista tiedän. Jotenkin luulen, ettei kukaan tuttunikaan olisi tiennyt varmaa vastausta tähän. Vaikka olisi kysytty jotakin vähän enemmän meriittejä niittänyttä keisaria, niin olisi silti ollut vaikea aihealue normi tallaajalle.
En olisi, periaatteessa kai tuollainen nippelitieto voi jonkun päähän jäädä, koska kyseessä on ns. "lyhimmän aikaa hallinnut" keisari, niin varmaan se on joskus jossain lehdessä/telkkarissa mainittu. Mutta sinällään minusta aika epäoleellinen tieto, en pidä sivistymättömänä ellei tuota tiedä, ELLEI hänen lyhyt valtakausi/kuolema liity jotenkin johonkin ns. suurempaan asiaan (esim. salamurha käynnisti aikansa "maailmansodan" tai vastaavaa).
Tässä ei nähtävästi ollut kysymys siitä, kuka oli kaikkien aikojen lyhytaikaisin Rooman keisari (sellaiseen nippelitietoon nyt vielä saattaisi jossain sattumalta törmätäkin) vaan kuka näistä neljästä hallitsi lyhyimmän ajan. Florianus hallitsi 88 päivää mutta Pertinax ja Didius Julianus vielä vähän lyhyemmän ajan ja Gordianus I ja II alle kuukauden. (Nämä tiedot eivät todellakaan tulleet omasta päästäni vaan googlettelun tuloksena.)
Todella vaikea kysymys, minun on hyvin vaikea kuvitella, että monikaan ihminen osaisi vastata siihen. Lähinnä kai sellaiset, jotka harrastavat antiikin historiaa ihan tosissaan.
Yksi tuttuni on historioitsija ja erityisesti perehtynyt antiikin Roomaan. Hänkään ei olisi muistanut, kuka niistä neljästä vaihtoehdosta hallitsi lyhimmän ajan. Keisareita oli kuitenkin satoja. Joten aika mahdottomaksi menee noissa vaikeimmissa kysymyksissä pärjätä muuten kuin arvaamalla.
Mielenkiintoinen kysymys. Oli pakko googlettaa kaikki neljä keisaria ohjelman jälkeen. Tiedonjanoinen kun olen.
Oikeaa vastausta en olisi todellakaan tiennyt.
En.