Myötähäpeä?
Onko muita joita ärsyttää jonkinlaiseksi muoti-ilmaisuksi muodostunut termi: "myötähäpeä"? Siinä on mielestäni jotenkin omahyväinen kaiku, jossa nostetaan itsensä jonkin onnettoman yläpuolelle, joka ei itse osaa eikä ymmärrä hävetä tekojaan ja sanomisiaan, ja minun "älykkäämmän" täytyy hävetä hänen puolestaan. Tässä herää kysymys, että eikö tämä ole pelkästään myötähäpeäjän ongelma, koska häpeän kohde tuskin välittää tuon taivaallista myötähäpeäjän tuntemuksista. Ja kellä ylipäätään on kompetenssia asettua kenenkään tekemisten yläpuolelle, oikein häpeämään toisen tekemisiä?
Kommentit (11)
Myötähäpeä on varsin todellinen tunne ja tulee empatian kautta. Jos ei itsellä ole empatiaa niin ei tietenkään ymmärrä myötähäpeän käsitettä eikä tunteen kokemusta.
Itse jätän monet tv-sarjat katsomatta siksi, että en voi niitä katsoa. En kestä katsella kun tavikset tekevät omalla naamallaan ja nimellään esiintyen nolaavat itsensä julkisesti. Myös Mr Bean elokuvat tekevät tiukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Kivasti kierrellen nostit itsesi muiden yläpuolelle.
Miten niin? Nyt en kyllä tajunnut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Nyt minä lukijana tunnen myötähäpeää.
Fifty shades of grey elokuvan katsominen oli yhtä tuskaa myötähäpeän takia. Ihan todellinen tunne se on. Harvoin itse koen sitä kuitenkaan oikeassa elämässä. Yleensä kirjoissa tai elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah! Sinä oletkin semmoinen nokkela ja älykäs. Kiitos! Teit minutkin paremmaksi.
Ruotsissa on viety myötähäpeän konseptia pidemmälle ja käytössä on myös "skämskudde" (sanatarkasti suomennettuna "häpeätyyny"). Jokapäiväisessä puheessa siis sanotaan, että häpeätyyny otetaan esille kun alkaa myötähävettää jonkun puolesta. Noin kuvainnollisesti häpeätyynyn taakse siis piiloudutaan myötähäpeän iskiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuossa vinkkasin mutta en itse maininnut yläpuolelle nostamisesta. Kirjoittaja sillä tarkoitti ilmeisesti, että aloitusviestin perusteella saattoi ajatella ap:n pitävän itseään fiksumpana ihmisenä kuin myötähäpeän käsitettä käyttävät kaduntallaajat. Kritiikki kohdistui siis elitismiin, olipa se tarkoituksellista tai tahatonta.
Samalla lailla voi kritisoida ihan mitä tahansa viestiä, jossa moititaan jotakin yleisesti käytössä olevaa tapaa. Kritiikki ei siis välttämättä hyvin perusteltua, mutta vastaamalla siihen kuten vastasit asetit itsesi maalitauluksi halpahintaiselle heitolleni myötähäpeän tuntemisesta. Matalaotsaisuuteni vuoksi tartuin tilaisuuteen.
Selvittikö asiaa?
Sellainen myötähäpeäntunne on oikeastaan vain Suomessa ja Japanissa. Sitten taas normaalia on, että kaikkien kasvoja pyritään suojelemaan. Hyvin kasvatettu on kohteliaan tarkkaamaton. Normaali ihminen pyrkii siihen ettei kukaan menetä kasvoja vuorovaikutustilanteessa. Minä olen jopa purskahtanut itkuun ihan vain siksi, että olen häkeltynyt jonkun loukkaavuudesta. Silloin on nimittäin ihan että wtf, mitä sä oikein selität tässä niin että kaikki muutkin kuulevat. Tälläisiä sosiaalisesti taitamattomia on paljon esimiehissä. Unohdetaan että sparraus on tie menestykseen, ei nolaaminen. Yksinäinen vanhuus on monella tälläisellä ihmisellä edessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuossa vinkkasin mutta en itse maininnut yläpuolelle nostamisesta. Kirjoittaja sillä tarkoitti ilmeisesti, että aloitusviestin perusteella saattoi ajatella ap:n pitävän itseään fiksumpana ihmisenä kuin myötähäpeän käsitettä käyttävät kaduntallaajat. Kritiikki kohdistui siis elitismiin, olipa se tarkoituksellista tai tahatonta.
Samalla lailla voi kritisoida ihan mitä tahansa viestiä, jossa moititaan jotakin yleisesti käytössä olevaa tapaa. Kritiikki ei siis välttämättä hyvin perusteltua, mutta vastaamalla siihen kuten vastasit asetit itsesi maalitauluksi halpahintaiselle heitolleni myötähäpeän tuntemisesta. Matalaotsaisuuteni vuoksi tartuin tilaisuuteen.
Selvittikö asiaa?
Selvitti. Kiitos vilpittömästi. Lähinnä itseä ärsyttää ko. termin llian heppoinen käyttö. Tuntuu, että sitä käytetään nykyään kaikkeen mistä ei vaan pidetä, ja halutaan tällä "kritiikillä" myös loukata ja nolata. Ja näissä tapauksissa siinä myös itsekorostus hieman haisee..