Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko urheilua harrastavat keskimääräistä terveempiä (omassa tuttavapiirissäsi).

Vierailija
20.02.2016 |

Näinhän pitäisi olla, julkisen totuuden mukaan. Omassa tuttavapiirissäni näin ei just kuitenkaan ole. Urheilijoilla on aina joku paikka sökönä. Pitää leikata polvea tai olkapäätä tai jokin jäsen on pois sijoiltaan tai siinä on rasitusmurtuma tai jokin kalvo jossain on tulehtunut. Ja flunssat näyttää ensimmäiseksi iskevän näihin jotka ovat kovin liikunnallisia. Tavan tallaaja taas mennä tössyttää niillä samoilla aivan käypäsillä nivelillä ja lihaksilla kymmeniä vuosia, sairastaa sen pakollisen yhden flunssan talvessa ja pärjäilee melko lailla vähemmillä sairaspoissaoloilla/lääkärikäynneillä/fysioterapiakäynneillä.

Onko muut havainneet tällaista?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisenlainen kokemus. Mutta olen siis jo vanhempi ja liikunnan vaikutus näkyy tässä viiskymppisenä hyvin.

Ensin toki täytyy miettiä käsitettä urheilija. En tunne kovin montaa oikeaa urheilijaa. Mutta jos nyt puhuttaisiin aktiiviliikkujista ja kuntokilpailijoista, niin ehkä tässä olisi oikeat käsitteet.

Aktiiviliikkujat ovat tässä iässä todella paremmassa kunnossa. Paino kurissa ja selkävaivoja vähemmän ja sairauslomilla paljon vähemmän, kuin ns. keskivertosohvaperunat. Elämäntavat ja ruokailutottumukset ovat paremmat, joten flunssaa yms. on vähemmän.

Joten näkisin, että liikunta ja jopa urheilu kannattaa ja tulos näkyy kyllä, kun ikää tulee lisää.

Vierailija
2/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on himourheilija ja on leikattu urheilusta aiheutuneiden vammojen takia jo viisi kertaa. Itse en ole ollut koskaan leikkauksessa. Iät 40v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki urheilua paljon harrastavat on aina kipeänä mun tutuista, esim. flunssia joku kuusikin vuodessa.

Vierailija
4/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tuttavapiirissäni. Liikuntaa harrastavat lähinnä valmiiksi vaivaiset, jotka kuvittelevat paranevansa liikkumalla. Monet liikkuvat myös palkitakseen itsensä esim. alkoholilla. Ei ole niin huono omatunto käytöstä, kun ottaa kävely/hiihtolenkin jälkeen palkinnoksi siiderin tai oluen.

Vierailija
5/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja liikunnallinen, jo monta vuotta on harvoilla lääkärikerroilla, esim hammaslääkärissä, taivasteltu kun en syö mitään lääkkeitä. Nyt olin lääkärissä pitkästä aikaa ja kun lääkäri kuuli etten syö mitään lääkkeitä eikä ole mitään sairautta, hän sanoi että "on mennyt tosi hyvin".

Vierailija
6/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani himourheilijat ovat aina jossain flunssassa/virtsarakon tulehduksessa/poskiontelon tulehduksessa/korvatulehduksessa. Ihan jatkuvasti on jotain. Ja opiskelen alaa, jossa olen himourheilijoiden ympäröimänä.

Tavallisilla liikunnallisilla ihmisillä on ihan samalla lailla sairauksia kuin muillakin, itsekin siis liikun aktiivisesti.

Vierailija
7/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Tai toisinsanoen muutamia alkoholiannoksia, joskus jopa kokonaisen viinipönikän... :D

Vierailija
8/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset semiurheilulliset on terveempiä. Hulluna treenaavilla on kaikenlaista kremppaa.

Vierailija
9/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 ja liikunnallinen, jo monta vuotta on harvoilla lääkärikerroilla, esim hammaslääkärissä, taivasteltu kun en syö mitään lääkkeitä. Nyt olin lääkärissä pitkästä aikaa ja kun lääkäri kuuli etten syö mitään lääkkeitä eikä ole mitään sairautta, hän sanoi että "on mennyt tosi hyvin".

En myöskään muista milloin oisin ollut kunnolla sairas. Välillä joku tauti yrittää mutta ei pääse mihinkään vaan kuolee päivässä pois.

Vierailija
10/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-vuotiaalla ei kyllä kuulukaan olla mitään pysyvää lääkitystä noin ikänsä puolesta. Yleisimmät lääkitystä vaativat sairaudet, kuten korkea verensokeri ja sydän- ja verisuonitaudit voivat antaa tuossa iässä viitteitä itsestään, mutta harvemmin vaativat vielä lääkitystä.

Vierailija
11/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehdottomasti.

Vierailija
12/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin näin. Kuitenkin omassa perheessä koko elämänsä aktiivisesti urheillut ja kilpaillut eläkeläinen on muihin ikäisiinsä nähden paljon huonommassa kunnossa kuin saman ikäiset sohvaperunat. Yksi henkilön saamista diagnooseista on keuhkorappeuma, jota urheilu on mahdollisesti jopa vauhdittanut, kun keuhkot on joutuneet niin rankan rasituksen alle. Yleisesti ottaen urheilu on varmasti hyväksi, mutta kaikki ei ole omissa käsissä.

Vierailija
13/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45-vuotiaalla ei kyllä kuulukaan olla mitään pysyvää lääkitystä noin ikänsä puolesta. Yleisimmät lääkitystä vaativat sairaudet, kuten korkea verensokeri ja sydän- ja verisuonitaudit voivat antaa tuossa iässä viitteitä itsestään, mutta harvemmin vaativat vielä lääkitystä.

Sitä minäkin olen ihmetellyt että ei kai tässä iässä vielä pitäisi lääkkeettömän ihmisen olla ihmettelyn arvoinen asia. Ehkä ihmisillä on aina sen verran jotain kremppaa että on jonkinlainen lääkitys päällä vaikka ei mitään vakavaa olisikaan.

Vierailija
14/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveitä ovat ne, jotka saavat asua ja käydä koulussa/töissä sisäilmaltaan hyvissä rakennuksissa.

Esimerkiksi nuori ystäväperheeni asuu hometalossa, ja he sairastavat koko ajan. Lapsille on jo tullut astma jne. Eivät muuta pois, koska tässä vanhempien omistamassa talossa on niin halpa asua. :(

Vierailija
15/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä urheilulliset on selvästi terveempiä. Eivät kuluta juurikaan alkoholia, syövät terveellisemmin. Ei ole ylipainoa, ovat aktiivisia ja energisiä. Ne epäurheilulliset kyllä erottaa helposti joukosta.

Vierailija
16/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liikkunut aktiivisesti nyt kymmenen vuotta. Viimeinen flunssa oli kymmenen vuotta sitten, viimeinen mikä tahansa sairaus itse asiassa. Töissä läskit liikkumattomat siat saikuttavat viikkoja, kun on niin vaivaa, on niin vaivaa ja sen huomaa yrityksen tuottavuudessa. Liikkumisen pitäisi olla kansalaisvelvollisuus ja tupakalla, alkoholille ja roskaruoalle pitäisi saada ihan kunnon verot.

Vierailija
17/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että mun tuttavapiirissä ja sukulaisissa liikunnallisuus ei näytä tekevän eroa. Asiat näyttävät monimutkaisemmilta. Sanoisin, että 45+ iässä alkaa näkyä geeniperimä, joten tämä menee ristiin elämäntapojen kanssa.

Meidän suvussa ehdottomasti tervein henkilö on yli 70-vuotias sukulaistätini, vaikka hän on elämässään harrastanut melko vähän liikuntaa, on polttanut tupakkaa runsaasti (tosin lopetti n. 60-vuotiaana), käyttänyt alkoholia ja käyttää edelleen lähes päivittäin sekä syö aika epäterveellisesti. On aina ollut vähintään lievästi ylipainoinen. Hänen sisarensa taas sairastui ja kuoli suolistosyöpään ennen eläkeikää, ja hän oli aina ollut normaalipainoinen tai hoikka, aina harrastanut useita liikuntalajeja lapsesta asti, syönyt terveellisesti, ei polttanut ja käytti alkoholia vähemmän.

Näyttää siltä, että terveempi peri erittäin terveen ja kohtuullisen ylipainoisen äitinsä geenejä enemmän, toinen sai sairaalloisen hoikan isänsä geenit. Miten muuten selittää ero?

Vierailija
18/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä urheilulliset ovat terveempiä. Varsinkin jos ei sitä urheilua ihan överiksi pistä. Silloin urheiluvammat ovat yleisiä. Samoin liika suorittaminen = stressi ei ole hyväksi. Lähipiiriin kuuluu nuori mies, joka ei harrasta urheilua ja hänellä on polvet ja olkapää sökönä. Itse harrastan juoksua, salia ja muita lajeja vaihtelevasti. Urheilu ei ole pakkomielle kuitenkaan ja terve olen. Äitini urheilullinen ja terve. Isä ei ja terveys reistailee. Tässä nyt esimerkkejä.

Vierailija
19/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä sairauslomia ja flunssia on kyllä näillä treenaajilla, kun tässä kysytään kokemusta omasta tuttavapiiristä. En tiedä, missä vaiheessa ylipaino alkaa sitä terveyttä heikentää, meillä on koko joukko pulskia, rivakoita naisihmistä, jotka tekee muittenkin työt, kun toiset on polvikierukkaleikkauksissa ja nuhakuumeessa. Tähänkin suhtaudutaan ikäänkuin se olisi luonnon laki, että ollaan vilustuneita pari kertaa vuodessa. Osa työntekijöistä ei sairasta kertaakaan. Ja nämä kuuntelee muitten valistusta "terveellisistä elämäntavoista".

Vierailija
20/35 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä sairauslomia ja flunssia on kyllä näillä treenaajilla, kun tässä kysytään kokemusta omasta tuttavapiiristä. En tiedä, missä vaiheessa ylipaino alkaa sitä terveyttä heikentää, meillä on koko joukko pulskia, rivakoita naisihmistä, jotka tekee muittenkin työt, kun toiset on polvikierukkaleikkauksissa ja nuhakuumeessa. Tähänkin suhtaudutaan ikäänkuin se olisi luonnon laki, että ollaan vilustuneita pari kertaa vuodessa. Osa työntekijöistä ei sairasta kertaakaan. Ja nämä kuuntelee muitten valistusta "terveellisistä elämäntavoista".

Mun suvussa on paljon tuollaisia naisia, pulskia ja toimeliaita, eläneet noin 100-vuotiaksi, saaneet 5-10 lasta, söivät välipalaksi esim. meetvurstia....

Nauratti aina lapsena, kun suvun hoikemmat ja nuoremmat naiset neuvoi niitä oikein tomerina siitä miten eletään terveellisesti, miten voi pitää vaihtaa margariiniin, suolaa vähentää jne. niillä oli itsellä sairauksia jo nuorina, kun ne vanhemmat naiset oli täysin terveitä ja täysissä ruumiin ja mielen voimissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän