Minkä ikäisenä teidän teinit aloittelevat/kokeilevat alkoholia? Miten suhtaudutte?
Minusta 16v teiniä on vähän turha kieltääkkään, että tulisi ainakin kotiin yöksi eikä juomisen takia nukkuisi kellareissa tai ties missä kun asian joutuu kotona salaamaan. Juovat ne kumminkin. En silti käyttäydy suopeasti,nalkutan yms. mutta sanon että kotiin pitää tulla vaikka kontaten. Kannabiksesta olen sanonut että soitan heti lastensuojeluun jos narahtaa.
Itse aloitin 15v alkoholin maistelun ja ihan ihmienn minustakin tuli. En edes ole alkoholisti koskaan ollut :D
Kommentit (11)
Ensikokeilu tapahtui hänen ollessaan 15. Se vaati häneltä niin paljon järjestelyjä ja varautumista, että ajattelin, että no ehkä hän on siihen valmis kun noin pätevästi siitä suoriutui. En siksi puuttunut asiaan. Se ei selvästi kuitenkaan tehnyt mitään lähtemätöntä ihastunutta vaikutusta, sillä sittemmin hän on ollut streittari jo vuosia.
Omaa teiniä 16v. ei ole juuri alkoholi kiinnostanut. Kavereista paria lukuunottamatta kaikki tainneet kokeilla, osalla jo vakituinen viikonlopun ryyppyrinki. Tietää tarpeeksi hyvin tämän päihteen vaarat ja onkin paljon suopeampi kannabiksen suhteen ja hyvä niin.
Itse olen kauhuissani tästä kannabiksen yleistymisestä. uutisissa hehkutetaan että nuorten alkoholin käyttö on vähentynyt. Niin varmaan ku ovat kaikki jointti suussa! En siis hyväksy tätä ollenkaan parempana vaihtoehtona. Nuoret ovat jo muutenkin veteliä ja hitaita,laiskoja ja eivät edes kesätöitä jaksa tehdä. En kyllä kestä jos tämä on nyt se nykysuuntaus. Parinkymmenen vuoden päästä ne on sitten kaikki paniikkihäiriöisiä prykoosipotilaita, elleivät ole siirtyneet kovempiin aineisiin.
Juokoot kaljaa. Niin mekin sillon ennen vanhaan tehtiin.
Mä olen antanut rippikoulun käyneelle lasillisen aina, kun me muut ollaan myös juotu esim. ruuan kanssa tai nostettu maljaa juhlissa. Yksikään kolmesta lapsesta ei ole jäänyt kiinni rellestämisestä.
Mun vanhemmat tekivät alkoholista erittäin pahan ja salattavan asian ja join sitä ekan kerran 14 vuotiaana, 16 vuotiaana meni jo kaksin käsin, 18-19 vuotiaana join 3 kertaa viikossa.
Omille lapsille yritän siis opettaa kohtuukäyttöä ja sitä, että alkoholi on ihan ok juttu, kunhan ei juo liikaa.
teininäiti kirjoitti:
Itse olen kauhuissani tästä kannabiksen yleistymisestä. uutisissa hehkutetaan että nuorten alkoholin käyttö on vähentynyt. Niin varmaan ku ovat kaikki jointti suussa! En siis hyväksy tätä ollenkaan parempana vaihtoehtona. Nuoret ovat jo muutenkin veteliä ja hitaita,laiskoja ja eivät edes kesätöitä jaksa tehdä. En kyllä kestä jos tämä on nyt se nykysuuntaus. Parinkymmenen vuoden päästä ne on sitten kaikki paniikkihäiriöisiä prykoosipotilaita, elleivät ole siirtyneet kovempiin aineisiin.
Turhaan kauhistelet. Nuoret on fiksuja kun käyttävät vähiten haitallista. Tutkija ja brittihallituksen neuvonantaja david nutt on sanonut sen suoraan. Kannabiksen käyttö on kasvanut paljon ja psykoosien määrä pysynyt ennallaan. Se psykoosiriski on siis todella pieni kannabiksella.
Vierailija kirjoitti:
teininäiti kirjoitti:
Turhaan kauhistelet. Nuoret on fiksuja kun käyttävät vähiten haitallista. Tutkija ja brittihallituksen neuvonantaja david nutt on sanonut sen suoraan. Kannabiksen käyttö on kasvanut paljon ja psykoosien määrä pysynyt ennallaan. Se psykoosiriski on siis todella pieni kannabiksella.
Mitäs nää sun tutkimukset sanoo paniikkihäiriöstä ja muista vainokohtauksista?
Ei alkoholin kokeilemisen pahin asia ole se, että tulee alkoholistiksi. Vaan se, että kännipäissään koheltaa tai sattuu jotain.
Ei taida olla meillä vielä ajankohtaista, mutta jo muissa asioissa olen pyrkinyt hokemaan, että kaveria ei jätetä. Jos se vaikka muistuisi mieleen silloinkin, kun 45kg neitokainen on juonut puolikkaan kossun ja se tarvii saada vaikka pulkalla kiskoen bussipysäkille (terveisiä vaan sille kaverille, jota ei jätetty pakkaseen, vaikkei me tästä vanhemmille kerrottu).
En minäkään pelkää alkoholin kokeilulija vaan sitä mihin se VOI johtaa. Huono seura --> huumeet. Sitten ollaankin jo tuuliajolla.
Aika fiksuja vanhempia osa tänne vastanneista. Hyvä niin.
Molemmat taisi aloitella vasta täysi-ikäisenä. Itse kokeilin ekan kerran 8 vuotiaana. Ja seuraavan kerran säännöllisemmin 15 vuotiaana. Nykynuoret eivät arvosta alkoholia kuten ennen.
Taisin itse olla 14-15 -vuotias, kun ensimmäisen kerran kokeilin alkoholia. Meidän perheessä vanhemmat olivat tehneet selväksi etteivät hyväksy alkoholin käyttöä alaikäisenä, mutta eivät voi sitä estääkään. Kuitenkin aina muistuttivat, että jos juon - niin aina saa ja pitääkin soittaa vanhemmille, jos on siinä kunnossa ettei pääse kotiin. Ja niin taisinkin muutaman kerran tehdä. Eiköhän se kauhea krapula opeta ja lisäksi saarna asiasta ja kuukausiraha saattoi tippua jonkun verran. Näin varmaan toimin omien lapsien kanssa tulevaisuudessa.
Nykyään 20-vuotiaana en enää juurikaan alkoholia käytä, koska ei kiinnosta.
Meillä vanhin jo 19v. Nuorimmat 13v ja 17v. Suhtautuvat kaikki kielteisesti päihteisiin eli alkoholiakaan eivät ole juoneet. Me vanhemmat emme ole erityisemmin asiasta puhuneet, mutta itsekään emme juo alkoholia koskaan.