Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityislapsi uusperheessä

Vierailija
15.02.2016 |

Olen seurustellut vuosia miehen kanssa, jolla on kaksi lasta, toinen tavallinen ja toinen erityislapsi. Meillä on molemmilla omat kodit, mutta olen lapseni kanssa ollut paljon miehen kodissa, joka on isompi. Olen vuosien varrella hoitanut miehen lapsia melko paljon, koska lapset asuvat isällään joka toinen viikko. Joinakin kesinä olen hoitanut omalla kesälomallani lapsia parikin viikkoa, kun mies on ollut töissä ja lasten ei ole tarvinnut olla päiväkodissa.

Erityislapsi on jo koululainen, mutta käy koulua, jossa luokassa on yhtä monta aikuista kuin lapsiakin eli kyse lapsesta, jota ei voi jättää ulkona lainkaan silmistään (saattaa karata) ja sisällä voi päästää hetkeksi silmistään, mutta silloinkin voi olla vastassa ikäviä yllätyksiä. Erityislapsen puheen kehitys on n. 2,5-vuotiaan tasolla jne.

Nyt olen vähentänyt ns. hoitoapua eli osallistun lapsen hoitoon ja kotitöihin miehen luona ollessani, mutten hoida juurikaan, jos miehellä menoa yms. Olen silloin lapseni kanssa meidän omassa kodissa tai jotain omaa menoa.

Kuulostanko epäreilulta? Miehen mielestä minulla ei ole vastuuta lapsesta eli mielipiteelläni ei ole sinällään painoarvoa erityislapsen suhteen. Miehen mielestä on kuitenkin aika kiva, jos hoidan lasta, mutta itse olen tehnyt päätöksen avun tarjoamisen vähentämisestä. Lisäksi oma lapseni on jo iso, eikä tarvitse joka hetki perään katsomista. Erityislapsen kanssa ns. pikkulapsi arki ei ole vuosien saatossa loppunut lainkaan, vaikka lapsi on kasvanut. Emme ole puhuneet yhteen muutosta yms, mutta olemme edelleen yhdessä. Koin itseni jossain vaiheessa lapsenvahdiksi, josta parisuhde alkoi kärsiä. Ammattini sivuaa myös lasten ja perheiden kanssa tehtävää työtä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hankala tilanne. En osaa neuvoa :(

Vierailija
2/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta epäreilua. On luonnollista että apu tulee ulkopuolelta esm. Vammaispalvelut avustaja tms. Kun lapsi kasvaa. Vastuu on biologisella vanhemmalla minkä isäkin tiedostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa reilulta, että osallistut kun olet paikalla ja muuten elät omaa elämääsi ja olet oman lapsesi kanssa.

Vierailija
4/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse tehdä mitään, mitä et halua.

Mutta siinä samalla kannattaa tiedostaa, että mitä kauempana pysyttelet kumppanisi elämästä, sitä vähemmän olet osa sitä. Ja vaikka lapsi on hankala, sen vanhempi ei koskaan tule valitsemaan sua lapsen sijasta, jos valitsemaan pakotat.

Vierailija
5/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä millä tavalla pakottaisin valitsemaan minun ja erityislapsen välillä? Kyse on minun osallistumisen määrästä lapsen hoitoon.

T:Ap

Vierailija
6/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi neloselle. Mikään ei ole tietenkään elämässä pakkoa paitsi verot ja kuolema. Mutta jos haluaa pysyä toisen elämässä ja omata jotain sanavaltaa, sen saa vain näkemällä hiukan vaivaa ja OLEMALLA läsnä.

Itse en suostuisi siihen, että lapset ovat isällään ja isä töissä ja minä hoitovastuussa, mutta muuten kantaisin vastuuta yhteisen ajan puitteissa.

Se lapsi kumminkin - kuten 4 sanoi - tulee aina pysymään samassa paketissa isänsä kanssa.

Vierailija
7/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun kysymys oli? Teet tietysti niin kun susta hyvältä tuntuu.

Meillä on myös kehitysvammainen perheenjäsen, miehen aiemmasta suhteesta. Hoitoisuudeltaan syötettävä, vahdittava ja vaipoissa. Ollaan oltu 20 vuotta yhdessä, yhteisiä lapsiakin on liuta. Kehitysvammainen ei asu meillä mutta lomilla ja viikonloppuisin on ollut paljon minun hoidossa vuosien varrella samaan tapaan, miehen ollessa työssä. Erona on tietysti se että ollaan naimisissa, asutaan saman katon alla ja rahatkin on yhteiset. Totta kai välillä väsyttää, nykyään saatan itse toivoa työvuorot viikonlopuksi jolloin aikuinen pikkulapsi tulee meille. Aina ei vaan jaksa. Ei kai se sen kummempaa ole, elämää vaan.

Vierailija
8/8 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään epäreilua kenenkään kannalta, eikä pitäisi olla valittamistakaan. Lapsi ei ole sinun omasi, ette asu yhdessä, joten riittää että osallistut hänestä huolehtimiseen silloin kun olette tuolla miehen luona, toki joitain poikkeuksiakin voi tarvittaessa sopia, mutta sinun jaksamisesi ehdoilla. Miehen lapsilla on kuitenkin oma äitikin. Jos teillä ei ole jatkossakaan tarkoitusta muuttaa yhteen, ainakaan toistaiseksi, niin tuo järjestelyhän kuulostaa ihan hyvältä; vietätte aikaa yhdessäkin, mutta kumpikin annatte aikaa omille lapsillenne ja huolehditte ensisijaisesti omistanne. Sinun oman jaksamisen kannalta on tärkeää osata vetää jotain rajaakin, et ole mikään ilmainen lapsenvahti erityislapselle, vaikka hän onkin miesystäväsi lapsi, sinulla on kuitenkin omakin lapsesi ja työsi. Onko mies ilmaissut, etei ole tyytyväinen nykytilanteeseen? Eihän suhteen ole näinä "ruuhkavuosina" pakko mihinkään kehittyä, jos teillä on mukavaa yhdessä näin, niin miksipä hätäillä muuta, voittehan miettiä yhteenmuuttoa tms. Myöhemmin, kun tuon erityislapsenkin tilanne voi ajan myötä muuttua, että ei tarvitse ihan niin vahvasti valvontaa ja huolehtimista.