Käyttekö lomalla risteilyillä ja millä perusteilla varaatte risteilyn?
Käyttekö lomalla risteilyillä ja millä perusteilla varaatte risteilyn?
Kommentit (65)
Ollaan käyty useamman kerran. Risteily on lapsiperheelle helppo tapa lomailla.
Olemme valinneet sekä hinnan, kohteiden, että laivan ja varustamon mukaan.
Eri varustamoita on kokeiltu, RCCL on toistaiseksi suosikki lähinnä siksi, että niillä on lapsille parhaat aktiviteetit. On kokeiltu myös NCL, Carnival, Princess ja Costa.
Kohteista yritetään käydä aina eri kohteissa, eli on risteilty useammassa maailman kolkassa ja esim. Karibialla yritetään katsoa, ettei tule aina samoja satamia, vaan joukossa on joitain uusiakin paikkoja (alkaa tosin olla jo haasteellista :-) )
Laivoista tykätään isoista kun niissä on enemmän tekemistä. Hinta merkkaa kuitenkin sen verran, että useinkaan ei valita sitä kaikkein suurinta, vaan seuraavaa luokkaa, jossa hinnat on jo pudonneet. Lähtösatamaa katsotaan myös siinä mielessä, että saa kohtuuhintaiset lennot.
Kahdesti ollaan käyty, kerran Karibialla ja kerran välimerellä. Isot laivat kiinnostaa ja sään pitää tietysti olla sopiva. Royal Caribbean on tuomassa uuden Harmonyn suoraan Välimerelle, mutta hinnat on toistaiseksi aika suolaiset, mutta niitä ollaan katseltu.
Mistä olette varanneet risteilyjä? Suomalaisista matkatoimistoista, netin varaussivuilta vai suoraan varustamolta? Mitä kautta saa parhaat hinnat?
Katseltu ollaan, muttei vielä varattu.
Kyllä käydään, puolentoista vuoden välein. Perustelut? No ensinnäkin valitsemme aina saman varustamon laivan, sen laatu on taattu ja on sitä mitä haluamme. Toki on niin, että pääkriteeri on reitti. Sitten tietysti tulee ajankohta ja se määrää laivan. Ensi kesän risteily valikoitui kyllä ihan laivan mukaan. Halusimme juuri sille, koska se on ihka uusi ja kantaa valmistuttuaan maailman suurimman risteilijän titteliä. Ja kun se vielä menee ensimmäisenä Välimerelle, eikä Karibialle, oli valinta helppo. Olimme viimeksi Karibialla, joten ei samaa heti perään ja lennotkin on lyhyemmät. Niin meidän varustamo on Royal Caribbean.
Aina kun saan vapaalipun Viikkarille 😵
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette varanneet risteilyjä? Suomalaisista matkatoimistoista, netin varaussivuilta vai suoraan varustamolta? Mitä kautta saa parhaat hinnat?
Minä varaan suoraan RCCL:n nettisivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan käytetty sekä nettisivuja, että varattu suoraan varustamolta. Yleensä vertailen hintoja sekä Seascannerissa, Smartcruiserissa että varustamon sivuilla ja otetaan sitten halvin tai muuten parhaat ehdot omaava.
Noissa kannattaa huomioida, että etenkin USA:ssa vs. Euroopassa on erilainen lainsäädäntö matkojen suhteen ja matkaehdot voivat olla erilaiset riippuen matkatoimiston (nettisivutkin ovat matkatoimistoja) kotipaikasta. Karkeasti niin, että eurooppalaisilta sivuilta saa usein paremmat ehdot, mutta jenkkisivujen kautta varanneet saavat ongelmatilanteissa paremmat korvaukset :-)
Yksi hyvä sivusto on Cruise Critic, jossa on myös jättimäinen risteilyaiheinen keskustelupalsta. Sieltä saa vastauksen kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin risteilyjä koskien ja hyviä vinkkejä ja neuvoja.
Karibialla käytiin, koska minä halusin. Risteily varattiin sen mukaan mikä lähti kun mies sai järkättyä vapaata ja missä oli paras hytti tarjolla lyhyellä varoitusajalla. Jäätiin pois ennen puoltaväliä. Mies ehti koittaa kaikki urheilumahdollisuudet ja minä tylsistyin melkein hengiltä. Auringonpalvojille varmasti sopii, mutta minä tarvitsen muutakin tekemistä kuin surffiallas tai bingo. Taidettiin viettää viimeiset kaksi päivää hytissä, mutta sängyt olivat huonot.
Yliarvioin ehkä tylsyyden kestoni. Lisäksi miehellä oli vaikeuksia löytää sopivaa ruokaa, kun syö vain luomua eikä maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Karibialla käytiin, koska minä halusin. Risteily varattiin sen mukaan mikä lähti kun mies sai järkättyä vapaata ja missä oli paras hytti tarjolla lyhyellä varoitusajalla. Jäätiin pois ennen puoltaväliä. Mies ehti koittaa kaikki urheilumahdollisuudet ja minä tylsistyin melkein hengiltä. Auringonpalvojille varmasti sopii, mutta minä tarvitsen muutakin tekemistä kuin surffiallas tai bingo. Taidettiin viettää viimeiset kaksi päivää hytissä, mutta sängyt olivat huonot.
Yliarvioin ehkä tylsyyden kestoni. Lisäksi miehellä oli vaikeuksia löytää sopivaa ruokaa, kun syö vain luomua eikä maitotuotteita.
Millä laivalla noin tylsää oli?
Vierailija kirjoitti:
Juntit
Aah, tämä olikin jo uutta.
Jos halutaan viettää enemmän aikaa laivalla niin mennään Tukholmaan, jos taas päästä nopeasti perille, niin Tallinnaan.
Royal Caribbeanilla on ehdottomasti eniten suomalaisia, kun niistä aivoista niin monet on rakennettu Suomessa ja suomalaiset siksi tuntevat varustamon. Eli jos haluaa törmätä suomalaisiin, niin kannattaa varata RCCL. Jos taas haluaa välttää muita suomalaisia, niin kannattaa varata joku muu varustamo. Tietysti sekin auttaa, että lähtee mahdollisimman kauas.
Ei olla risteilty kertaakaan RCCL:llä niin ettei olisi laivalla törmätty suomalaisiin. Sen sijaan viimeksi NCL:llä olimme ainoat suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä laiva? Kuulostaa kummalliselta, kyllähän joka laivalla nyt vähintään kylpylä, kuntosali, juoksurata ja koriskenttä on sekä tietty kirjastoa, pelihuonetta ym.
Jos haluaa muuta tekemistä kuin ravintolat, uima-altaan ja (englanninkieliset) ohjelmat, niin suosittelen Royal Caribbeanin isoimpia laivoja. Niiltä löytyy kiipeilyseinä, minigolf, surffisimulaattori, jää (luisteluun), rullaluistelu, vesiliukumäki, vaijeriliuku,...
Vierailija kirjoitti:
En usko, että olet risteilyllä ikinä käynytkään...
Vierailija kirjoitti:
Royal Caribbeanilla on ehdottomasti eniten suomalaisia, kun niistä aivoista niin monet on rakennettu Suomessa ja suomalaiset siksi tuntevat varustamon. Eli jos haluaa törmätä suomalaisiin, niin kannattaa varata RCCL. Jos taas haluaa välttää muita suomalaisia, niin kannattaa varata joku muu varustamo. Tietysti sekin auttaa, että lähtee mahdollisimman kauas.
Ei olla risteilty kertaakaan RCCL:llä niin ettei olisi laivalla törmätty suomalaisiin. Sen sijaan viimeksi NCL:llä olimme ainoat suomalaiset.
Ei niitä suomalaisia niin paljon ole, että olisivat "haitaksi". Oasiksella törmättiin kahteen pariskuntaan viime talvena. Vanhempia pariskuntia olivat, kerran nähtiin kummatkin eikä sen jälkeen satuttu törmäämään.
Aika hassua, että vaikka otsikossa ei mainittu mitään Karibiasta, melkein kaikki vastaa, mistä ovat varanneet ja miten käyneet Karibian risteilyllä. No, onhan se toki junttia mennä Ruotsin tai Tallinnan risteilylle, eipä niissä kukaan enää kehtaa tunnustaa käyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä laivalla noin tylsää oli?
En muista enää, siitä on nyt n. 8 vuotta. Lähti Miamista. Ostettiin matka kirjaimellisesti viime tingassa... Olin jotenkin kuvitellut, että maissa olisi ollut aikaa käydä katsomassa jotain historiallisia kohteita ja saanut vähän vapaa-aikaa. Mutta se oli käytännössä pikainen ostosreissu maihin ja sitten taas laivaan. Ensimmäisen parin pysäkin jälkeen en jaksanut enää turhaa tutustua etukäteen paikalliseen luontoon, antropologiseen historiaan yms, koska ei ollut aikaa kuitenkaan nähdä mitään. Oma mokahan se toisaalta oli, kun ei tutustuttu tarpeeksi syvällisesti matkaan etukäteen ja omat odotukset olivat erilaiset.
Harvemmin lomalla, muuten kyllä noin 5 kertaa vuodessa.