Miksi toiset lihovat eivätkä laihdu millään vaikka söisi kuinka vähän ja toiset ovat hoikkia ja alkavat laihtua heti kun on tullut syötyä vähemmän.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli toi laihtumisjuttu nuorena ja nyt vanhempana ei meinaa laihtua millään.
Kuinka vanha olet? Itse lähellä neljääkymmentä ja vieläkin laihdun jos on vaikka pari päivää syönyt huonommin.
Koska ihmiset ja aineenvaihdunnat ovat erilaisia. 25 ikävuoteen asti pysyin helposti hoikkana, mutta nyt kolmekymppisenä yhden kilon pudotus vaatii kuukauden tiukkaa laihduttamista. Mutta isosiskoni mättää pitsaa ja kiinalaista ruokaa joka viikonloppu eikä koskaan laihduta, ja on pysynyt hoikkana koko ikänsä. Minkäs teet. Ei ihmisen paino määritä ihmisen arvoa, hyvyyttä, sivistyneisyyttä, älykkyyttä tai luonteen lujuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli toi laihtumisjuttu nuorena ja nyt vanhempana ei meinaa laihtua millään.
Kuinka vanha olet? Itse lähellä neljääkymmentä ja vieläkin laihdun jos on vaikka pari päivää syönyt huonommin.
Oon 48 vuotias ja laihduin ite etenkin teini iässä kun kasvoin pituutta. Itellä ei koskaan ole ollut voimakasta näläntunnetta. Laihtumista oli itelläni vielä jotain vuosia sitten mutta nyt on alkanut loppumaan. En tiedä syytä.
- 1
Mä oon paksu 170cm/82kg ja ollut kohta 10 vuotta saman painoinen. Ei lähde kiloakaan millään perkeleen ruokavaliolla, mut ei kyl tule lisääkään vaikka ahmin herkkuja ja pikaruokaa. Oon niin jumissa täsdä painossa.
10 vuotta sitten lihoin vajaat 20kg lyhyessä ajassa masennuksen takia. Masennus loppui mut kilot jäi.
Aineenvaihdunta. Ja sillä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa, miten usein käy vessassa. Puhutaan solutason aineenvaihdunnasta. Osalla ihmisistä ylimääräinen energia menee melkein kokonaan lämmöksi, toiset taas varastoivat sen tehokkaasti. Mieheni on tuota ruipelotyyppiä, ja valittaa aina syötyään miten on kauhea "hohka" eli tulee ihan sikakuuma. Itse taas alan palelemaan syötyäni ja lihon helposti.
Tasan ei käy onnen lahjat.
Jostain luin, että jokaisella on oma ihannepainonsa eli paino missä keho voi parhaimmin. Itselläni se oli tuossa 70kg tietämillä (olen 166cm pitkä); en ollut lihava mutten laihakaan, olin hyvännäköinen ja täynnä energiaa. Tuosta hoikempana olin jatkuvasti nälissäni ja ahdistunut, ja nyt 13kg lihavampana nivelet ovat alkaneet kärsiä. Koitankin pikkuhiljaa pudotella tuohon 70 kiloon takaisin. Sen alemmas en näe mitään syytä mennä.
Onko oikeasti tuolla jatkuvalla kuumuudella ja aineenvaihdunnalla yhteys?
Mun mieheni on meinaan myös tuollainen "kuumakalle" ja olen jo vuosia ihmetellyt että miten siihen ei tartu kiloakaan, vaikka syömme samaa ruokaa, miehen annoskoko isompi kuin mun ja samassa ajassa itse lihonut tasaisen tappavaan tahtiin.
Kun itse kevennän ruokavaliota ylipainon vuoksi, niin mies syö vieläkin epäterveellisemmin lihomatta kiloakaan!
Mies on aina valittamassa kuumuutta, öisin nukkuisi talvellakin ohuimmalla peitolla, sisälämpötilan haluaisi pitää 18-asteessa (palelen tuolloin itse kamalasti!) ja muutoinkaan ei lämpimästä pidä. Itse taas rakastan kuumuutta, saunaa, hellepäiviä jne. ja minulla ei ole käsitettä "liian lämmin".
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on meinaan myös tuollainen "kuumakalle" ja olen jo vuosia ihmetellyt että miten siihen ei tartu kiloakaan, vaikka syömme samaa ruokaa, miehen annoskoko isompi kuin mun ja samassa ajassa itse lihonut tasaisen tappavaan tahtiin.
Kun itse kevennän ruokavaliota ylipainon vuoksi, niin mies syö vieläkin epäterveellisemmin lihomatta kiloakaan!
Mies on aina valittamassa kuumuutta, öisin nukkuisi talvellakin ohuimmalla peitolla, sisälämpötilan haluaisi pitää 18-asteessa (palelen tuolloin itse kamalasti!) ja muutoinkaan ei lämpimästä pidä. Itse taas rakastan kuumuutta, saunaa, hellepäiviä jne. ja minulla ei ole käsitettä "liian lämmin".
Mulla on aina kuuma. Haluaisin avata yöksi ikkunan ja 18 asteen lämpö olisi ihana. Minua palelee vain kovassa tuulessa. Kuljen pakkasellakin takki auki, ilman pipoa, ilman hanskoja. Painan 140 kg - joten....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina kuuma. Haluaisin avata yöksi ikkunan ja 18 asteen lämpö olisi ihana. Minua palelee vain kovassa tuulessa. Kuljen pakkasellakin takki auki, ilman pipoa, ilman hanskoja. Painan 140 kg - joten....?
Läski lämmittää. On norpillakin kunnon rasvakerros. Eivät palele.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ylipainoinen 161/82 ja en voi enää sietää saunaa tai hellettä, melkein se +20 alkaa olla liikaa. Tosin on mulla kyllä usein kylmäkin, villasukat miltei aina.
Olen hoikka ja läpipasko. Eli jos syön paljon herkkuja niin en liho, istun vaan useampaan otteeseen paskalla.
Joskus muinoin puhuttiin kehotyypeistä. Ehkä tiede on jo hylännyt ne epätarkkoina, mutta havainnollistavina yeistyksinä pätevät kyllä edelleen.
Mesomorfi: lihaksikas atleetti, yleensä pitää urheilusta, saa lihaksia helposti, urheilullinen, monesti x-vartalo, sopusuhtainen, lihoo helposti, laihtuu helposti.
Ektomorfi: laiha kirjatoukka, yleensä epäurheilullinen tai urheilijoissa ns maratoonarityyppi. Ei kerrytä lihaksia helposti, nopea aineenvaihdunta, keho monesti i-tyyppiä.
Endomorfi: pyöreä ja pehmeä, epäurheilullinen, lihoo helposti, laihtuu heikosti. Vartalo monesti päärynämallia.
Eli siis oli noista tyypeistä mitä mieltä hyvänsä, totta on se, että olemme geeniperimältämme erilaisia: toisilla on nopea aineenvaihdunta, toiset on liikunnallisia, toiset ei.
Mä taas olen hoikahko (175cm/63kg), inhoan saunaa ja hellettä mutta toisaalta palelen helposti ja mulla on aina jalat ja sormet jäässä, vaikken edes tupakoi. Mulla tulee kylmä syömisen jälkeen ja paino alkaa tippua heti kun jätän herkkujen mässäämisen pois. Ei ainakaan näiden vastauksien perusteella näytä olevan suoraa yhteyttä palelemisen ja helposti laihtumisen välillä?
Kyse on tasan siitä miten paljon syö ja liikkuu.
Just oli jossain juttua siitä kuinka esim tomaatti saa joillain ihmisillä verensokerin nousemaan ja elimistön varastoimaan rasvaa. Ettei siis sama ja yleisesti terveellisenä pidetty ruokavalio olekaan kaikille terveellinen. Jotenkin se johtui erilaisista suoliston bakteerikannoista.