Hei te virkeät, pirteät kanssasisaret. Avatkaa elämäntapojanne!
Omat energiani ovat niin epäsäännölliset, kallistuen valitettavasti enemmistönä jatkuvan väsymyksen puolelle. Mitä te siis teette oikein verrattuna muhun? Millaisia vitamiini-lisäravinne komboja käytätte yms...
Yritetään löytää jokin yhdistävä tekijä pysyvän pirteyden säilyttämiseen.
Kommentit (19)
Terveellinen ruoka, liikunta 5-6 päivänä/vko. Lisäravinteista otan mangnesiumia, sinkkiä, C- ja D-vitamiineja.
Nukun n. 7 h/yö ja ulkoilen päivittäin ainakin tunnin.
Syön sen puoli kiloa kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä, mutta en muuten ole kyllä mikään terveysihminen ruuan suhteen valitettavasti.
Punaviini on alkoholi, jota meillä käytetään, joten en voi sanoa, että alkoholikaan olisi pannassa.
En käytä mitään vitamiini- ym.lisiä.
Kysymys olettaa, että virkeyserot johtuvat elämäntapavalinnoista tai lisäravinteista eikä esimerkiksi siitä, että osalla ihmisistä on luonnostaan enemmän tarmoa kuin toisilla. A-tyypin suorittajien ja B-tyypin rentoilijoiden välillä voi olla ihan hermostollisiakin eroja, ja reaktiot ärsykkeisiin ovat sen myötä erilaiset. Millään vitamiineilla ei ole kyllä mitään laajempaa merkitystä.
Syön säännöllisesti hyvälaatuista, tuoretta, monipuolista ruokaa. Ei eineksiä, ei paljon sokeria, ei alkoholia. Liikun tehokkaasti tunnin 4-6 kertaa viikossa. Meditoin päivittäin. En stressaa, elän tasaista elämää, nautin harrastuksista ja työstä.
Olen vegaani, nukun noin 8h/yö ja urheilen kolme kertaa viikossa (+hyötyliikunta). Ainoa lisäravinne jota syön on B12-vitamiini ja D-vitamiini. Ulkoilen paljon.
Ei pirteyttä purkista saa, ellei nyt väsynyt ole aivan perusteellisen puutostilan takia. Tätä tuskin Suomessa esiintyy terveillä ihmisillä.
Pirteyden edellytykset ovat riittävä lepo, liikunta ja kohtalaisen monipuolinen ja terveellinen ruokavalio.
Mutta pirteys on myös elämänasenne. Jos asenne on sellainen ainainen valittaminen, muiden syyttely kaikesta mahdollisesta, voivottelu suu ammollaan haukotellen väsymyksestään, niin siinähän se on sitten.
Millähän minä sitten virkistyisin. Syön todella terveellisesti, ei päihteitä, ulkoilen lähes päivittäin, lisäksi veivaan crosstrainerilla monta kertaa viikossa, nukun 8-9h, olen onnellinen. Ja syön lähes kaikkia vitamiineja yms lisänä. Silti olen ihan tööt, vaikea herätä aamulla, vaikea ylipäätään jaksaa mitään. Ahdistavaa.
En juo paljon alkoholia, nukun 7-8 tuntia yössä. Harrastan liikuntaa noin 5 kertaa viikossa. Ennen nukkumaanmenoa ei telkkaria tai puhelinta, luen kirjaa tai meditoin. En syö mitään vitamiineja purkista, yritän syödä hedelmiä, marjoja ja kasviksia jokaisella aterialla. Toisaalta olen luonnostani aamuvirkku, saattaa myös vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys olettaa, että virkeyserot johtuvat elämäntapavalinnoista tai lisäravinteista eikä esimerkiksi siitä, että osalla ihmisistä on luonnostaan enemmän tarmoa kuin toisilla. A-tyypin suorittajien ja B-tyypin rentoilijoiden välillä voi olla ihan hermostollisiakin eroja, ja reaktiot ärsykkeisiin ovat sen myötä erilaiset. Millään vitamiineilla ei ole kyllä mitään laajempaa merkitystä.
Mutta tuskin näiden luontaisesti vähemmän tarmokkaidenkaan kuuluu elää elämäänsä päivästä toiseen väsymystä vastaan taistellen. Kyllä jokin on vialla ihmisessä jos edes arkeen ei pysty väsymyksen takia.
Minua kiinnostaisi kuulla että minkä ikäisiä edelliset vastaajat olette ja muutenkin elämäntilanne, onko lapsia, minkä ikäisiä lapsia jne?
Eniten olossa tuntuu ulkoilun puute ja huonot yöunet. Monipuolinen ruokavalio, hedelmiä ja marjoja, liikuntaa ja säännöllinen päivärytmi. Liikunnan ei tarvitse olla mitään rääkkiä, puolen tunnin rauhallinen kävelykin tuo virtaa, kunhan sen tekee raittiissa ilmassa.
Nelonen on 35-vuotias, teini-ikäisen lapsen vanhempi, jolla päivätyö 7-17 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Millähän minä sitten virkistyisin. Syön todella terveellisesti, ei päihteitä, ulkoilen lähes päivittäin, lisäksi veivaan crosstrainerilla monta kertaa viikossa, nukun 8-9h, olen onnellinen. Ja syön lähes kaikkia vitamiineja yms lisänä. Silti olen ihan tööt, vaikea herätä aamulla, vaikea ylipäätään jaksaa mitään. Ahdistavaa.
Mahdollisesti liikut liikaa?
Itse liikun välillä enemmän ja välillä vähemmän, vähimmillään kahdesti viikossa + hyötyliikunnat, enimmillään päivittäin. Lajini ovat juoksu, sauvakävely, uinti, pyöräily sekä tanssiharrastus. Syön enimmäkseen terveellisesti, liian hiilihydraattipitoinen ruoka väsyttää (niin hyvää kuin se pasta onkin). En käytä juurikaan sokeria. Syön paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Nukun 7 - 9 tuntia yössä. Alkoholia käytän kohtuullisesti. Pyrin suhtautumaan elämään muutenkin kohtuullisesti. Pysyttelen normaalipainossa, vaikka tässä viittäkymppiä lähetessä se vaatii välillä vähän kurinpalautusta. Hyväksyn sen, että jonain päivänä väsyttää, luotan siihen että seuraavana päivänä jaksan paremmin. Käytän D-vitamiinia talvella, kalaöljykapseleita keväästä syksyyn ja kausittain b-vitamiinia (sekoitus, kaikki beet samassa), flunssaisena aikana myös sinkkiä. Syksyllä minulla on käytössä myös kirkasvalolamppu. Yritän tehdä ainakin kerran kuukaudessa jotain mitä en ole koskaan ennen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Anemia? Tai ehkä sinun "terveellinen" ei olekaan niin terveellistä? Syötkö paljon ja pääosin kasvisruokaa ja riittävästi? Liikunnoillasi energiantarve on varmasti suuri.
Ja muistakaa kaikki syödä riittävästi! Nyt varsinkin kun suomalaiset (varsinkin naiset) ovat innostuneet salitreenailusta. Olin ihan poikki kaiken liikunnan jälkeen, siis nukahdin salin jälkeen ja nukuin iltaan asti koska en syönyt läheskään tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemia? Tai ehkä sinun "terveellinen" ei olekaan niin terveellistä? Syötkö paljon ja pääosin kasvisruokaa ja riittävästi? Liikunnoillasi energiantarve on varmasti suuri.
Hb 156. Olen vegaani ja syön oikeasti hyvin. Voi olla että välillä liian vähän, välillä sit taas liikaa. Ehkä mulla on ekaa kertaa joku päälle jäänyt kaamosmasennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuskin näiden luontaisesti vähemmän tarmokkaidenkaan kuuluu elää elämäänsä päivästä toiseen väsymystä vastaan taistellen. Kyllä jokin on vialla ihmisessä jos edes arkeen ei pysty väsymyksen takia.
Ei tämä ole mikään kuulumiskysymys. Kautta aikain on ollut ihmisiä, jotka eivät jaksa töiden jälkeen tehdä yhtään mitään. Johan täällä on monta ketjua, jossa vakuutellaan sen olevan normaalia. Varmasti jokin diagnoosi löytyy, kun tarpeeksi kaivellaan, mutta jotkut vain väsyvät paljon herkemmin kuin toiset.
Liikunta, terveellinen kasvispainoitteinen ruoka, harvoin alkoholia, ei tupakkaa, näillä pysyn kunnossa.