Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä teen tämän " ystäväni" kanssa?

toivoton
13.02.2016 |

*** VAROITUS: LUVASSA PITKÄ TEKSTI ***

Taustatietoja;
Kyseessä n. 10vuoden ystävyys. Viime kesänä asiat alkoivat mennä perseelleen.
Ystäväni muutti toiseen kaupunkiin yhteisen kaverimme luokse asumaan.
Tämä yhteinen kaveri on ollut jo vuosia huumeiden ja rikollisuuden kanssa tekemisissä.
Yhteisen kaverin mies joutui vankilaan( pääsee ensi kuussa pois).

Ystäväni siis asusteli kaverimme kanssa kaksin miehen ollessa vankilassa. Eipä kulunut pitkään kun yhteinen kaverimme retkahti taas huumeisiin. Kyse siis amfetamiinista.
siinä sivussa ystäväni nappaili myös itse vauhteja muutaman kerran.

He tekivät rahapetoksia, varastelivat yms muita rikoksia. Elivät siis sitä elämää mitä yhteinen kaverimme elänyt jo vuosia.
Heidän yhdessä asumisensa päättyi kun olivat muuttaneet 3 kertaa, jokaisesta asunnosta saivat häädön maksamattomien vuokrien takia.

Nykyinen tilanne on se että yhteinen kaverimme asuu toisessa kaupungissa aika kaukana meistä, ja ystäväni asuu hieman pienemmällä paikkakunnalla 2tunnin ajomatkan päässä minusta.

Nykyisin ystäväni on aivan sekaisin. Tällä hetkellä hänellä on 6päivän ryyppyputki takanaan.
2kuukauden aikana hän on seurustellut 4eri miehen kanssa. Nyt jo uusi mies kierroksissa, kuulemma samasta rapusta.

Hänen elämänsä keskittyy nykyisin viinan ja lääkkeiden sekakäyttöön ja uusien miesten etsimiseen.
olemme nähneet viimeeksi 3kuukautta sitten. Tosin silloinkaan hän ei keskittynyt minuun yhtään - tekstaili miehille tai lähetteli kuvia itsestään. Aivan koko ajan. Emme siis saaneet alkaiseksi mitään järkevää. Hän vain loisi luonani.

Tänään hänen oli tarkoitus tulla parin kaverinsa kanssa käymään paikkakunnallani ja viettämään aikaa. 2tuntia sitten sain soiton hänen uudelta säädöltään. Kaverini oli vetänyt niin paljon viinaa että oli aivan sekaisin. Eli tapaaminen peruuntuu.

Viimeiset kaksi kuukautta tapaamisemme ovat peruuntuneet - syynä joko se että hänellä on uusi mies ja haluaa olla sen kanssa - tai sitten ystäväni on käyttänyt rahansa viinaan yms ettei ole varaa matkustaa.

Tuntuu että tämänpäiväinen oli viimeinen tikki.
Kai minun on hyväksyttävä että ystävyytemme ei enää koskaan tule olemaan niinkuin ennen ja minun on turha elätellä toivoa siitä.
olen viimeisen vuoden uskotellut itselleni että ystävälläni on meneillään jokin vaihe kun pääsi vihdoin muuttamaan omilleen ja yhteisen kaverin kanssa asuminen sekoitti hänen päänsä.
mutta vaihe ei ole loppunut. Ei edes nyt kun hän asuu erillään yhteisestä kaveristamme.

V*tuttaa niin hirveästi. Hän oli paras ystäväni, 10vuotta. Ainot jolle olen voinut uskotua aina asiassa kuin asiassa.
mutta nyt näyttää siltä että voin menettää viimeisenkin toivoni.

Se ihminen tarvitsisi apua - ei selviä edes normaali arki asioista itse - ikää hänellä 20.
taaskaan ei ole vuokraa maksettu koska hän ei saa aikaseksi kävellä bussipysäkille jotta saisi kaupungissa raha-asiat hoidettua.

Mutta toisaalta hän löytää itselleen kokoajan uuden miehen joka elättää hänet - syöttää ja juottaa ja ostaa kaiken.

Tilanne on vaikea ja tuntuu ettei hän ansaitse ystävyyttäni - koska hän jatkuvasti laittaa miehet tai viinan yms ystävyytemme edelle.
mitenhän tässä nyt tulisi toimia.

Teksti oli pitkä ja varmasti sekava mutta oli pakko purkautua.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän ysyvyys on loppunut. Unohda ja jatka eteenpäin. Uusia ystäviä löytyy kyllä.

Vierailija
22/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyse on siis amfetamiinista"

"rahapetoksia"

"varastelivat yms muita rikoksia"

"jo vuosia"

Vastuuntuntoinen ihminen olisi ilmoittanut noista viranomaisille aikapäivää sitten. Mutta eikö pikku rikollisuus haittaa kunhan ei omalle kohdalle osu?

Voi jonain päivänä osua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli missä tyypin porukat asuu.

täällähän ne - samalla paikkakunnalla kun minä.

äitinsä ei tiedä mistään mitään - kaverini aika hyvin valehdellut hänellekin koska tietää että äitinsä ilmoittaisi samantien kaikille mahdollisille virkavalloille esim. Näistä rikoksista.

-ap

Jos kerran niin kovasti haluat auttaa tätä "ystävääsi", niin mikset itse ilmoita näille kaikille mahdollisille virkavalloille? Sitten saisi ainakin sitä tarvitsemaansa apua, jos hän itse siihen suostuu (epäilen)...

Vierailija
24/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et voi auttaa sun ystävää. Pidä ovi auki sitä varten jos se joskus saa asiat kuntoon. Selvän/kuivilla olevan ihmisen kanssa voit olla ystävä. Et narkkarin. Sen ykkös asia maailmassa on päihteet. Älä mee sen maailmaan edes vähän mukaan. Ei sillä, että se saa sut käyttämään, mutta jossain vaiheessa voi olla vailla rahaa,asuntoa jne. Sen täytyy itse kantaa vastuu elämästään. 

Vierailija
25/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kyse on siis amfetamiinista"

"rahapetoksia"

"varastelivat yms muita rikoksia"

"jo vuosia"

Vastuuntuntoinen ihminen olisi ilmoittanut noista viranomaisille aikapäivää sitten. Mutta eikö pikku rikollisuus haittaa kunhan ei omalle kohdalle osu?

Voi jonain päivänä osua.

Sepä. Mulle myös tulisi mieleen, että päihdesekoileva pikkurikollinen voi seuraavassa vaiheessa alkaa hyväksikäyttämään myös lähipiiriään.

Ekaksi ehkä rahan lainaamista ilman takaisinmaksua ja voi lähipiirin omaisuus alkaa muutenkin kiinnostamaan. Enkä nyt muutenkaan tuntisi oloani turvalliseksi jos tuollaista porukkaa olisi jonkun tuttavapiirissä pyörimässä.

Vierailija
26/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että välität. Valitettavasti aikuista ihmistä ei voi kuitenkaan auttaa, jollei hän itse halua apua, saatikka, että edes näkisi ongelmaa. Kaveriasi voisi auttaa, jos hän rakastuisi ns. kunnolliseen mieheen, joka osaltaan pakottaisi muutokseen. Mutta tuskin sekään kovin todennäköinen vaihtoehto on, jos kaveri pyörii hämäräporukoissa.

Yksi vaihtoehto on, että olet vanhempiin yhteydessä. Se on varmasti viimeinen sinetti teidän "ystävyydelle" Mutta jos haluat kaveria yrittää auttaa niin se on varmasti ainut vaihtoehto.  Mutta luultavasti kaverisi jatkaa tolla tielllä niin kauan, kunnes ehkä itse havahtuu. Voi olla, että havahtuminen tapahtuu siinä kohtaa ,kun huomaa että entiset kaverit ovat päässeet elämässä eteenpäin. Mutta voi olla, että laskukierre vain syveenee siinä kohtaa. Itse ehkä voisin olla vanhempiin yhteydessä mutta sitten jättäisin kaverin rauhaan. Onhan se surullista, että kaverisi on ajautunut tolle tielle mutta hän on oman elämänsä valinnut, sun on aika mennä elämässä eteenpän.

Vierailija
27/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmiset pienemmästäkin näitä "suuria ystävyyksiä" laitettu poikki. Taidatte olla aika nuoria, tai siis ajattelisin näin kun pidät ystävyyttä noin tärkeänä. Toki ystävät tärkeitä ovatkin, mutta yksikään ihmissuhde elämässä ei mene oman turvallisuuden ja hyvinvoinnin edelle. Se voi olla hankala uskoa, mutta tuollaisten kanssa ei kannata olla tekemisissä kaveri -tasolla, sotkee sinutkin juttuihin ennen pitkään. Ja kannattaa muistaa, että ne ystäväsi piirit eivät enää ole ongelma, vaan se että ystäväsi on osa tuota piiriä. Et voi luottaa narkkariin, jolle pään veto täyteen on tärkein asia. Et voi luottaa edes sen vertaa että tapaisit yksin. Tiedän että sellainen asia tuntuu parikymppisenä todella isolta jutulta, että kääntää ystävälle selän, mutta vuosien jälkeen kyllä tulet huomaamaan ettei muuta vaihtoehtoa oikeastaan edes ollut. Sinun vastuullasi ei ole kukaan ihminen, jota et ole itse tähän maailmaan synnyttänyt tai ottanut hoidettavaksi ja huollettavaksi. Kyllä maailmassa apua tarvitaan ja toisten tukemista, mutta on tilanteita joissa ihminen voi auttaa vain itseään. 

Vierailija
28/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette oikeassa. Yhden kerran olen poliisin juttusilla käynyt josta sitten alkoi purkautua tämä rahapetos juttu. Toisella osapuolella ollut jo kuulustelut asiasta. Ei kuulemma aio paljastaa ystävääni vaan ottaa syyt niskoilleen.

Pitäisi varmaan hänen äitiään jututtaa. Olen vaan ollut niin pakko raossa tässä tilanteessa. Mutta pikkuhiljaa olen kypsynyt tähän paskaan ja ajattelin ryhtyä toimenpiteisiin.

-Ap

Vierailija
29/29 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että ystävälläsi ei tällä hetkellä ole hirveästi annettavaa ystävyyteen. Valitettavasti. Kertomastasi herää epäily rankasta lapsuudesta, jota ei ole käsitelty jos nyt täydellinen käsittely edes mahdollista olisi. Joka tapauksessa ystäväsi on avun tarpeessa. Osaavan ammattiavun. Katko, jälkihoito, pitkä terapia, arjen rakentaminen uudelleen. Hoitoon ei valitettavasti voi pakottaa. Sä voit ehkä osaltasi auttaa, mutta pidä huolta omista rajoistasi jos niin teet.